Железен горски път

Трамвай „Безумие" се задава през Борисовата година с все по-голяма скорост, след като Столична община обяви обществена поръчка за проектант и изпълнител на стойност 20 милиона лева. Изграждането на ново трамвайно трасе до първите блокове на Студентски град трябва да започне най-късно до 30 дни след избора на фирма, а оферти се подават до 18 юли.

Това означава, че в разгара на лятото поредното парче от градския парк ще бъде „усвоено" за транспортни нужди. Които обаче са спорни - прибързаният ход на местната управа идва, въпреки продължаващото дело в Административен съд - София, прокурорска проверка и съмненията за имотни сделки и застрояване, както и недоволството на хората от „Дианабад" и съседните квартали.

Протестите започнаха през 2012 година, когато общината забърза старата идея за естакада при кръстовището на бул. „Пейо Яворов" и ул. „Стоян Михайловски" при Семинарията, която вече е почти завършена. Покрай това обаче се наложи демонтиране на досегашните релси по линията на трамвай 18. Гражданите извоюваха значително скъсяване на дължината на скоростния мост, който ще поеме трафика по бул. „Пейо Яворов", но битката срещу релсовия път продължи, без отстъпки.

Линията ще минава под моста, напряко през гората, бившата гара „Пионер" и кв. „Дианабад" към бул. „Г.М. Димитров". Вече бяха изсечени дървета по просеката на трасето, но развръзката в съда вероятно ще е след първата копка, защото следващото заседание по делото е насрочено за края на септември.

С него Гражданската инициатива за релсов и обществен транспорт атакува проекта, а през март тази година главният архитект на София Петър Диков допусна, че може и да не се прави, защото местните хора са против.

2000 души от кв. „Дианабад" се включиха в подписка срещу трамвая, наречен от самите тях „Безумие", защото ще отреже поредно парче от Борисовата градина и ще раздели на две квартала чрез основната му пътна артерия - бул. „Никола Габровски".

Разделяй и владей

Инвестиционното предложение предвижда новите релси да минат по средата на булеварда, като шумът се изолира с 3-метрова стена от плексиглас. Хората от „Дианабад" са готови да водят съдебни дела срещу линиите по бул. „Никола Габровски", защото ще са твърде близо до жилищните сгради. Там има и училище, поликлиника, а по платната за движение паркират автомобили.

„Ще загубим не само гората, кварталът ще се превърне в гето. Ще бъдем разделени, няма да се виждаме от другата страна на улицата. Бизнесът ще угасне", твърди жена от „Дианабад", която присъства на последното съдебно заседание по спорния казус.

Делото започва през март м.г., след като Гражданската инициатива за релсов и обществен транспорт атакува проекта, защото няма екологична оценка. От обясненията на РИОСВ - София става ясно, че такава няма, защото гражданите не са я поискали, припомня Веселин Кирев, който е страна по делото. Той допълва, че експертите на общината дават заблуждаваща снимка на съществуваща просека на електрическия далекопровод, а не на действителния горски терен.

„Проектът се приема на парче и остана само частта за Борисовата градина. В инвестиционното предложение в Столичния общински съвет не е посочено, че става дума за релсов път или трамвайно трасе. Това е посочено едва в обяснителната записка", припомня Кирев.

Според него общината бърза, така че строителството да започне през есента, за да не се загуби финансирането по Оперативна програма „Регионално развитие", а поръчката за избор на строител се пуска сега, когато хората са в отпуски, за да няма протести. В нея са включени релси и общо 18 спирки с навес - от Семинарията до кв. „Дървеница".

В края на юни зам.-кметът по транспорта Любомир Христов загатна за 5 различни варианта на трамвайното трасе, макар да не даде яснота какво точно представляват, уверявайки че се търси най-удачният вариант за хората и се спазват европейските изисквания. Арх. Петър Диков също твърди, че има проучвания, доказващи, че в „Дианабад" и „Студентски град" одобряват идеята.

Противниците на трамвай „Безумие" обаче контрират, че никой не ги е питал за нищо.

Имотите са ни скъпи

Другият спорен момент е статутът на терените, върху които ще се строи релсовия път. Парцелът е част от национален паметник на културата, какъвто се води Борисовата градина. Освен това, терените покрай гара Пионер са на Национална компания „Железопътна инфраструктура", така че Столична община не може да се разпорежда с тях.

В протестната декларация на хората от квартала е записано, че „територията на Борисовата градина е публична държавна собственост и нито чиновниците в Столична община, нито чиновниците в заинтересованите районни администрации имат правомощия и права да се разпореждат и да променят предназначението на тази собственост".

Отдавна сред жителите на квартала се носят слухове, че отрязаният терен от 40 декара ще бъде застроен с времето, а върху старата железница ще се появи дубликат на „София ленд", тъй като по план теренът е отреден за „отдих и рекреация". Хората продължават да питат защото старите релси не се премахнат, залесят или не се превърнат във велоалея.

Обяснението на общината е, че трамваят ще засили връзката на квартала с метрото, въпреки че в момента по ул. „Никола Гарбовски" и бул. „Симеоновско шосе" минават три автобусни линии - 88, 94 и 102. Появиха се и съмнения, че тези линии ще бъдат премахнати, но после общината ги опроверга, макар никой да не й повярва.

Бързането за трамвай „Безумие" е странно на фона на непрекъснатото разрастване на пътната мрежа и автомобилния трафик в София. На практика общината ще премахне едно съществуващо трамвайно трасе, за да го замени с чисто нов, при това - през Борисовата градина.

Този горски път пред гората не е бетонен, а направо железен.

#1 Прокопи 11.07.2014 в 08:00:18

Че супер, какво му е? Важното е да се направи като хората, а не да се из... едно говно. Направен по правилата релсов път с един съвременен трамвай може да бъде доста безшумен. Само не знам за какви плексигласови заграждения иде реч. Да не станат идеална площадка за любителите на "уличното изкуство"? Най-доброто решение в случая е да се разкарат паркираните автомобили от Никола Габровски.

Новините

Най-четените