Размисли на съмнителен патриот

Скорошното отбелязване на две велики дати в българската история - 19 февруари и 3 март - ме хвърли в размисъл за патриотизма и патриотарството у нас, за агресивния и хаотичен национализъм и изобщо за възприетите практики как манифистираме националната си идентичност.

Пет поредни години се качвам на връх Шипка навръх 3 март. Правя го особено много заради ритуалното съпреживяване с група приятели - бъзикаме се в колата, подаваме си туба червено вино горе, газим в преспите, отиваме до Орлово гнездо, вятърът почти изскубва от ръцете трибагрениците... Край нас голобради воини на "Атака" и ВМРО тъпчат, плюят и пикаят върху турско знаме.

И преди това, на 19 февруари около Паметника на Васил Левски в столицата обичайните картини и образи този път решително не ми се понравиха. Дори само това как възрастен татко води за ръце малките си синове и ги буни да припяват я "Дойде време, ставайте, /от сън се събуждайте, /доста робство и тиранство, /всички на оръжие!", я "На пояс тънки сабли запашете, /за бащината си земя станете, /колете турски племена, /пълнете с техните тела /пространните равнини, /дълбоките долини!", че и "Да си развеем знамената, /да светне нашата земя, /да си прославим имената, /да гинат вражи племена!".

Някакси не изгарям от желание децата - мои и чужди - да се пенят на мисълта как запасват оружие и тънки сабли и гонят и колят вражите племена. Не знам, сигурно не съм истински патриот, щом не разбирам непреходната стойност на Добри-Чинтуловите стихове.

После днешният апостол на слободията Волен дойде на Паметника с хората си, за да им каже, че партията му все още си я има. Както прави всяка година...

Големият дебат за тези пет столетия още не се е състоял

Тук не искам да засягам чупливата тема за османското робство и дали то е тъкмо робство или по-скоро присъствие, защото разговорът ще придобие друго измерение. Макар че, допускам, важните общественици (не само историци) - със или без символен капитал в публичната сфера - досущ като моята скромна особа на необщественик, не смеят да заявят гласно позицията си по Въпроса и ето защо големият дебат за тези пет столетия още не се е състоял, което е жалко само по себе си.

Със сигурност обаче е нелепо да оправдаваш повече от всичко с петте века османско робство/присъствие - от неефективността на държавата на международната сцена до това, че те мързи да станеш от фотьойла вкъщи.

Чистото и спонтанно патриотично чувство е свързано със споделянето на България с хората - с близки, роднини и приятели - а не с френетичното и озъбено припомняне на миналите битки.

И няма такова нещо като Бербатов предаде България, като се отказа от националния отбор.

Не е пресилено да се твърди, че устойчивото завръщане на революционната реторика, адекватна в едно далечно време, през бунтовни песни, политическо говорене и слабоприкрити откровени призиви към насилие срещу абстрактно зло или спрямо конкретен етнически или религиозен враг, е в основата на дискриминиращото отношение на мнозинството към малцинствените групи - роми, мюсюлмани, турците в смесените райони и др. - които са натоварени с бремето на отговорността за всеобщите неуспехи и нисък жизнен стандарт. Просто защото някой трябва да е виновен, а няма как това да сме ние.

Не съм сигурен доколко агресивният национализъм е все така привлекателен за младите хора. По правило от тази нездрава стихия са увлечени хора с маргинално участие в обществото, с нисък образователен ценз и много свободно време; със занижени изисквания към самите себе си и с нужда да се реализират в противопоставянето на другите.

Класическият профил на агресивния националист може да бъде продължен и опростен: бръснат младеж с кубинки, който ходи по мачове и иска циганите да са на сапун, макар и да се раздава на маанета в Студентски град. Но не само. В дни на национални празници тези люде може и да преобладават. Удивително е тяхното домогване - със слово и действие - да наложат някакъв свой криворазбран патент върху националните светини, от които уж черпят днешните си основания да бъдат тъкмо такива. 

Нищо че в идеала си за Свободна България - "Наредба на работниците за освобождението на българския народ" - самият Дякон повелява: "Българи, турци, евреи и др. ще бъдат равноправни във всяко отношение: било във вяра, било в народност, било в каквото и да било...".

Да ама не...

Днешните момчетии, които се припознават като приемници на делото на Апостола, държат да припознаят удобния враг отсреща и да повикат колко велика е България. И нямат търпение да се напият като кръвожадни и брадясали айдуци в автобуса от провинцията към празника в София и обратно. За беда същите натовариха думата "националист" с пределно негативна конотация, както присъства тя и в този текст.

Понеже ни е трудно да конструираме сами общ смисъл днес, пълноценно и самостойно, да свържем нашата хубава България, която не страда от комплекси и ненужни оправдания, избираме да се случваме като нация през омразата и отричането на другите. Жалко!

Наскоро се загледах е един трикольор с надпис "България над всичко!". Замислих се и реших, че България не е над всичко. Сещам се за няколко неща, над които България не е. Например мирното съжителство, разбирателството, взаимопомощта, толерантността, мира и човешкото достойнство. България не е на всяка цена, за Бога!

Затова си мисля, националните празници трябва да се отбелязват с премерена церемониалност, мълчаливо сведена глава пред героите от миналото, сред свои. Без излишен патос, реч на омразата и тръбно призоваване под бойните знамена за нови предстоящи битки срещу врага и в името на поредно оцеляване на нацията. Стига сме скърцали със зъби и стига сме се дървили срещу невидими, но лелеяни заплахи. Песните на Чинтулов вече са изпяти!

Мисля си и колко обичам клишетата понякога. Впрочем те са такива, защото постоянно ни завръщат истини. Едно от тях завръща Голямата: първо сме човеци, а после българи, цигани, турци, каракачани, нигерийци и ред други, които като изброените не са от такова огромно значение.

#19 Киров 11.04.2012 в 21:50:56

@Palermo - Браво за коментара ! Автора явно е от хората с "промити" мозъци,за които думите България над всичко е просто някакъв надпис без особено значение. И как така в България нямало търпимост - в коя друга държава от ЕС можеш да плащаш все едно че си в Европа , а да получаваш като за работник в 3-тия свят, циганите (извинете ромите) да крадът и да безчинстват, полицаите да не спират "момчетата" с Х6, Г-класи и т.н. а да спират човека с Опела дет е дигнал 10 км над ограничението с въпроса "Какво ще правим сега?" , и после не сме били търпеливи ? Нямало толеранство - че толерираме 23 год. 240 бр. хитреци, нямало взаимопомощ - че хората които едвам оцелят пращат СМС-и за благотворителни кампании ? Нямало човешко достойнство - еми няма и няма да има докато някакъв, с извинение долен циганин ти каже гаур, а ти го подминеш безучастно ... Патриота не е задължително момчето с кубинките,камуфлажния панталон, фланелката с черепи, бръсанта глава и татуираното тяло.Патриота е онзи съвсем обикновен човек с който се разминаваш по улицата ,сяда до теб в автобуса и т.н.,патриота е онзи човек който остава да живее в България въпреки всичко и ако му се отдаде една възможност,една истинска възможност да "подаде" ръка на страната си би го сторил без да търси облага за себеси !

#20 Bobby_gBG 11.04.2012 в 22:07:06

Абе първите 40% от статията ми се струваше че може да стане нещо смислено в тази статия, ама след като мина средата видях че за съжаление става дума за поредния толераст, който вместо да заеме средна позиция, за пореден път ни обясни как национализма е лошо нещо, и колко са онеправдани малцинствата... Долна работа. Толераст ли е - значи е боклук. Независимо че и ВМРО и АТАКА се осраха, национализма е бъдещето на народите, и ще продължи да се появяват нови и нови националистически партии, докато се намери качествена такава. А да, за фон блазен, и аз смятам че това търсене на враг е много тъпо. Проблема е че ние го имаме - турската инвазия в нашата държава чрез ДПС. Тъжното е че тази етническа партия ни накара да съживим омразата към държавата Турция и което е още по-лошо - предразсъдъците си, страховете си и недоверието си към турските си съграждани. А за това че накараха много мюсюлмани да се мислят за турци даже няма да говоря. Така че ние не търсим враг, той сам ни намери, и докато Турция не спре да се бута във вътрешните ни работи - къде чрез ДПС, къде чрез директно финансиране на джамии от страна на турската държава, за съжаление българите ще продължат да изпитват недоверие към турците, заради принципа "уволниха кадърен българин, и на негово място сложиха долен изрод-некадърник турчин, който обаче е партиен активист, и помага на партията да краде. За мен патриотизма и национализма се не в това да се биеш по гърдите "булгар булгар", или да знаеш наизуст всички празници и лобни дати на народните герои и мъченици, ами се изразява в това ти и твоите съграждани да живеете добре, и не защото сте прецакали някой друг, ами защото сте сплотени, работите за общото благо, и за благото на държавата, а не да се чувствате граждани на друга държава и да работите за нейните интереси. И така чрез повишаване на общото качество на живот и ситуация да се повиши качеството на живот на всички.

#21 ludoduh 11.04.2012 в 22:20:05

"В света никога не ще има покой, докато патриотизмът и национализмът не бъдат изкоренени от съзнанието на човешкия род" Бърнард Шоу Боби, не знаех, че ние трябва да работиш за интересите на държавата Какъвто съм си наивен, мислех, че държавата трябва да работи за нашите интереси Ти ме просветли !!!

#22 Bobby_gBG 11.04.2012 в 22:34:52

21 ludoduh | 11.04.201222:20 Боби, не знаех, че ние трябва да работиш за интересите на държавата Какъвто съм си наивен, мислех, че държавата трябва да работи за нашите интереси Ти ме просветли !!! ----------------------------- Радвам се че съм помогнал. Лошото е че ми "подиграваш", но сам си нямаш представа колко правилно нещо си написал. Да, държавата трябва да работи за нашите интереси, но също така и ние трябва да работим за интересите на държавата. Защото това са общите интереси, и за да го осъзнаеш ще ти дам примера с отвличането на богаташи в последните години, от т.н. Нагли - няма значение колко богат си станал като "работиш за себе си", без да работиш за държавата, или още по-зле - ако работиш за себе си напреки на държавния интерес. Когато ти си станал богат, а всички около тебе са останали бедни, или още по-зле - станали бедни заради твоето забогатяване ще се появи завист, омраза и т.н. Ще те отвлекат убият, оберат и т.н. Някои защото те мразят, други защото ти завиждат, трети просто защото не виждат друг изход от мизерното си положение, освен да оберат някой богат. И това е точката в която богатите страни са се усетили защо трябва да помагат дори на най-бедните си членове - не толкова защото мислят за тяхното добро, ами защото мислят за своето - като всички са над нивото на мизерия, шанса да тръгнат да ти правят на тебе мръсно вместо просто да си гледат кефа и живота е много по малък, отколкото ако са бедни, мръсни гладни, уплашени и мизерни. Но начина за това не е като просто ги замеряш с пари, защото колкото и да си богат, като те научат че раздаваш пари, само идват повече прошляци, и рано или късно се оказва че има повече просещи пари, отколкото има пари за раздаване, ами чрез това да ги научиш и принудиш да работят, и сами да видят че това е по-добрия живот.

#23 ludoduh 11.04.2012 в 22:52:10

Боби, темата е дълга, разбира се, и не ми се пише, наистина, по нея. Напълно споделям мнението на Б. Шоу. Против националната държава съм. Това, дето го говориш за стандарта, в повечето случаи е на гърба на други държави, където хората гладуват. И да, съгласен съм с теб, че хвърлянето на повече кокали на ниските социални слоеве, модерните роби, е с цел спокойствие на управляващите, а не от прекалена грижа. За най- обраните, експлоатираните, пре***ните, обаче съществуват Шенген, бодлива тел, Средиземно море и купища други пречки, за да не се вясват насам. Национализмът ми прилича на футболната запалянковщина. Срещат се двама от по 150кг и единият вика на другия: Вчера ви разбихме Те и двамата не могат да пробягат по 50 метра без да получат сърдечен удар, пушат като комини и пият и за умрелите, кой кого е @разбил@??? Така и националистът, средностатистически, не може да се похвали с кой знае какви постижения в живота си, затова се вкарва в група и започва да се хвали с постиженията на групата. Да, Христо Ботев е написал безсмъртна поезия, но защо аз да съм точно горд с нея??? Да не съм му държал свещ, докато я е писал?! Луд съм по поезията му, както и по Яворовата, но последното нещо, което ще ми дойде на акъла, е да се гордея с творбите на други хора. Когато аз сътворя нещо значимо, да... четете Дъглас Адамс и Тери Пратчет, хора там има много майтап на тема патриотизъм

#30 Bate Zarko 12.04.2012 в 07:42:18

За съжаление темата е изключително обемна и широка. И всяко мнение ще бъде едностранчиво. Но си спомням оня с голямата брада, дето беше казал, че битието определя съзнанието. Когато един човек е образован, има дом, има работа и не мисли за това как ще си плаща парното от него не се и очаква да точи сабли и да става на оружие. Човек се озлобява именно когато е беден. И в този момент винаги ще се намери някой, който да го насъска за собствени цели. Справка - историята на човечеството.

#31 mima 12.04.2012 в 08:56:20

"Паметникът на Васил Левски по проект трябва да е с височина 133 м и да се издигне в близост до границата с Турция, предлага сдружението „Аз обичам България“." Паметникът е в стил социалистически реализъм (много напомня на фигурите от паметника на съветската армия). Аз да питам тук патриотите: за чий ни трябва такъв паметник насред гората близо до турската граница?

#32 Шебек Хасан 12.04.2012 в 09:10:50

Миме, питай не "патриотите", питай мутрите за тоя паметник, щото тая глупост я измислиха едни тарикати, дето се готвят да "усвоят" едни 4 милиона евро за идеята. Естествено парите не са техни, а щяли да ги набират от хората чрез дарения.

#33 Bobby_gBG 12.04.2012 в 10:05:59

ludoduh Върви това го обяснявай на САЩ например, дето от малки си набиват на децата луд патриотизъм, не за друго, просто е най-близкото до национализъм, но те нямат национализъм защото не са нация, ами са сбор от всички нации. Който не изпитва нито национализъм, нито патриотизъм накрая просто гризва дръвцето от нации които възпитават хората си в бесен патриотизъм, а учат другите да не бъдат такива, ами да са толератни, космополитни и глобализирани.

#34 mima 12.04.2012 в 10:19:58

При тези нации национализмът се изразява в това да се подкрепят един друг всички от народа. При нас се изразява в това да мразим всички, които не са като нас (това съвсем не означава, че се подкрепяме и обичаме). Сбъркан ни е национализмът.

#36 Хейтър 12.04.2012 в 10:34:33

Аре стига глупости. Национализъм, патриотизъм, ала-бала ..... Във всеки човек си е заложена хедонистична натура. Правилно е казано, че домът е там, където човек се чувства добре. Дайте на който и да е от т.нар. или наричащи себе си националисти една виличка в Монако и достатъчно парички, за да си щрака с пръсти цял живот и го вижте тогава колко му дреме за народ и родина! Смешници!

#37 Aaauaa 12.04.2012 в 12:19:37

ГеоргиБорисов> "гърците трябва да ни мразят в червата си - все пак сме образували държава на тяхна територия" ... Е,по-голяма глупост отдавна не бях чел из коментарите

#38 Оня Дето Го Трият 12.04.2012 в 12:24:25

Бобчо А не ти ли хрумва, че патротизма на американците може би идва от силата на икономиката им например? (Да, може би е в криза сега, но българска икономика пък изобщо няма) Не ти ли хрумва, че патриотизма им идва от това, че цял свят се натиска за зелена карта? А нашия патриотизъм на какво се крепи...на Левски? Ако ние имаме Левски, другите имат Айнщайн, имат Микеланджело, имат Нютон и кой ли още не със световно значение... А ние се отчитаме с един Левски и цели орди от мошеници и олигарси....

#39 Bobby_gBG 12.04.2012 в 12:58:12

38 Оня Дето Го Трият | 12.04.201212:24 Бобчо А не ти ли хрумва, че патротизма на американците може би идва от силата на икономиката им например? ------------------------------------------------ Всъщност не, има много други държави със страшно силна икономика, по-висок БВП и стандарт на живот, но те не се бият така мощно в гърдите, не парадират така масово с патриотизъм както американците. Не се ли замисляш защо се получава това нещо? Държавата САЩ се грижи страшно много да набие в главата на дори най-големия дебил чувството за патриотизъм и "национална" гордост. Дори и да са много-много-много по-зле в страшно много показатели - и икономически, и здравословни, и образователни и т.н., всеки американец е "горд" че е американец. Защо е горд - не знае, ако го попиташ ще те гледа тъпо, но знае че те са най-великите, най-знаещите и най-можещите. Всеки спортист постигнал нещо, или някоя олимпиада или каквото и да било състезание - става национален герой, кара младите американчета да се гордеят с него и да искат да станат като него. А тези които наистина знаят и могат сред американците въобще не са така горди, защото имат достатъчно интелект да си видят дереджето в държавата. Така че не приемам който и да било да ми говори против национализма/патриотизма и как бил той безсмислен, защото винаги най-силните икономически и военно държави в света са били винаги страшно националистически/патриотически настроени, и САЩ в наше време е най-яркия за това пример. И особено много не приемам демагогия от държави, в които се шири бесен патриотизъм, а ни обясняват че всъщност национализма бил нещо лошо, и че това тяхното патриотизъм нямало нищо общо с национализма, независимо че на 90% се препокриват.

#42 Оня Дето Го Трият 12.04.2012 в 14:55:31

То национализъм (и патриотизъм) само с набиване в главите не става! Трябват и някакви поводи за гордост, а поводи за гордост се появяват като резултат от усилия и манталитет Я да имаме на Олмпиадата 20 златни и 30 сребърни медала, да видиш какъв патриотизъм ще се отприщи.....малко по-голям от тоя дето фърляме шепки до небето за един медал отпреди 20 години Я да имаме някои световно признати личности....ама не като Стоичков, дето се чудиш да се гордееш ли в чужбина с него или да се срамуваш Вадете тетрадки и пишете: Само с Левски и възрожденски песни не става тая работа.....и икономика трябва!

Новините

Най-четените