Размисли на съмнителен патриот

Скорошното отбелязване на две велики дати в българската история - 19 февруари и 3 март - ме хвърли в размисъл за патриотизма и патриотарството у нас, за агресивния и хаотичен национализъм и изобщо за възприетите практики как манифистираме националната си идентичност.

Пет поредни години се качвам на връх Шипка навръх 3 март. Правя го особено много заради ритуалното съпреживяване с група приятели - бъзикаме се в колата, подаваме си туба червено вино горе, газим в преспите, отиваме до Орлово гнездо, вятърът почти изскубва от ръцете трибагрениците... Край нас голобради воини на "Атака" и ВМРО тъпчат, плюят и пикаят върху турско знаме.

И преди това, на 19 февруари около Паметника на Васил Левски в столицата обичайните картини и образи този път решително не ми се понравиха. Дори само това как възрастен татко води за ръце малките си синове и ги буни да припяват я "Дойде време, ставайте, /от сън се събуждайте, /доста робство и тиранство, /всички на оръжие!", я "На пояс тънки сабли запашете, /за бащината си земя станете, /колете турски племена, /пълнете с техните тела /пространните равнини, /дълбоките долини!", че и "Да си развеем знамената, /да светне нашата земя, /да си прославим имената, /да гинат вражи племена!".

Някакси не изгарям от желание децата - мои и чужди - да се пенят на мисълта как запасват оружие и тънки сабли и гонят и колят вражите племена. Не знам, сигурно не съм истински патриот, щом не разбирам непреходната стойност на Добри-Чинтуловите стихове.

После днешният апостол на слободията Волен дойде на Паметника с хората си, за да им каже, че партията му все още си я има. Както прави всяка година...

Големият дебат за тези пет столетия още не се е състоял

Тук не искам да засягам чупливата тема за османското робство и дали то е тъкмо робство или по-скоро присъствие, защото разговорът ще придобие друго измерение. Макар че, допускам, важните общественици (не само историци) - със или без символен капитал в публичната сфера - досущ като моята скромна особа на необщественик, не смеят да заявят гласно позицията си по Въпроса и ето защо големият дебат за тези пет столетия още не се е състоял, което е жалко само по себе си.

Със сигурност обаче е нелепо да оправдаваш повече от всичко с петте века османско робство/присъствие - от неефективността на държавата на международната сцена до това, че те мързи да станеш от фотьойла вкъщи.

Чистото и спонтанно патриотично чувство е свързано със споделянето на България с хората - с близки, роднини и приятели - а не с френетичното и озъбено припомняне на миналите битки.

И няма такова нещо като Бербатов предаде България, като се отказа от националния отбор.

Не е пресилено да се твърди, че устойчивото завръщане на революционната реторика, адекватна в едно далечно време, през бунтовни песни, политическо говорене и слабоприкрити откровени призиви към насилие срещу абстрактно зло или спрямо конкретен етнически или религиозен враг, е в основата на дискриминиращото отношение на мнозинството към малцинствените групи - роми, мюсюлмани, турците в смесените райони и др. - които са натоварени с бремето на отговорността за всеобщите неуспехи и нисък жизнен стандарт. Просто защото някой трябва да е виновен, а няма как това да сме ние.

Не съм сигурен доколко агресивният национализъм е все така привлекателен за младите хора. По правило от тази нездрава стихия са увлечени хора с маргинално участие в обществото, с нисък образователен ценз и много свободно време; със занижени изисквания към самите себе си и с нужда да се реализират в противопоставянето на другите.

Класическият профил на агресивния националист може да бъде продължен и опростен: бръснат младеж с кубинки, който ходи по мачове и иска циганите да са на сапун, макар и да се раздава на маанета в Студентски град. Но не само. В дни на национални празници тези люде може и да преобладават. Удивително е тяхното домогване - със слово и действие - да наложат някакъв свой криворазбран патент върху националните светини, от които уж черпят днешните си основания да бъдат тъкмо такива. 

Нищо че в идеала си за Свободна България - "Наредба на работниците за освобождението на българския народ" - самият Дякон повелява: "Българи, турци, евреи и др. ще бъдат равноправни във всяко отношение: било във вяра, било в народност, било в каквото и да било...".

Да ама не...

Днешните момчетии, които се припознават като приемници на делото на Апостола, държат да припознаят удобния враг отсреща и да повикат колко велика е България. И нямат търпение да се напият като кръвожадни и брадясали айдуци в автобуса от провинцията към празника в София и обратно. За беда същите натовариха думата "националист" с пределно негативна конотация, както присъства тя и в този текст.

Понеже ни е трудно да конструираме сами общ смисъл днес, пълноценно и самостойно, да свържем нашата хубава България, която не страда от комплекси и ненужни оправдания, избираме да се случваме като нация през омразата и отричането на другите. Жалко!

Наскоро се загледах е един трикольор с надпис "България над всичко!". Замислих се и реших, че България не е над всичко. Сещам се за няколко неща, над които България не е. Например мирното съжителство, разбирателството, взаимопомощта, толерантността, мира и човешкото достойнство. България не е на всяка цена, за Бога!

Затова си мисля, националните празници трябва да се отбелязват с премерена церемониалност, мълчаливо сведена глава пред героите от миналото, сред свои. Без излишен патос, реч на омразата и тръбно призоваване под бойните знамена за нови предстоящи битки срещу врага и в името на поредно оцеляване на нацията. Стига сме скърцали със зъби и стига сме се дървили срещу невидими, но лелеяни заплахи. Песните на Чинтулов вече са изпяти!

Мисля си и колко обичам клишетата понякога. Впрочем те са такива, защото постоянно ни завръщат истини. Едно от тях завръща Голямата: първо сме човеци, а после българи, цигани, турци, каракачани, нигерийци и ред други, които като изброените не са от такова огромно значение.

#43 Шебек Хасан 12.04.2012 в 15:06:15

А само с нихилизъм изобщо не става. Дето викаше Любен Дилов-Баща : "Ида се гордея, че съм българин, и да се срамувам, пак ще съм си такъв. Така че по-добре да си се гордея." Ами ти като толкова си отворен и оригинално-чуждестранен, що не направиш нещо велико, че ние да се гордеем с теб, ами все чакаш на другите и обясняваш какво и как трябва!?!

#44 Fedar 12.04.2012 в 15:24:10

Да, патриотизмът и национализмът са нещо ужасно и недопустимо. Нека да видим кои са някои от държавите, най-известни с отявлен патриотичен и/или националистически сантимент: САЩ, Русия, Франция, Япония, Китай, Великобритания, Германия (колкото и да се прикриват в днешно време)...Я, ама това били най-силните и могъщи държави в света. Сигурно е чиста случайност. А за нас остава да грухтим в кочината и да ядем бахура, докато се гордеем какви толерастични мишки сме (по бай Миле) и колко сме широко скроени.

#45 Оня Дето Го Трият 12.04.2012 в 15:56:17

Федар Седни си, шест! Ти си водил записки явно, както казах за патриотизъм "....и икономика трябва!..."

#46 Fedar 12.04.2012 в 16:03:15

Оня, значи не е в патриотизма проблемът?! Защото аз, както познавам лумпени, които с бира в ръка рецитират в транс "България над всичко", така познавам и лумпени, при това и доста повече, които на ракия псуват и отричат България, българите и всичко българско.

#47 DvUcEvKaTa 12.04.2012 в 16:06:33

оня дето го трия хайде да са малко повече медали от 1 само за миналата година са поне 5 - гимнастичките, Кубрат Пулев бокс и Станка Златева по подразбиране е взела най-вероятно. Fedar | 12.04.201215:24 оня дето го трият е турски гнилоч. Няма смисъл и да спориш с него. Велики са в интернет. Ма хубаво ги бяха затворили по селата преди 89-та а сега се разсмърдеха като мърша. Нищо де за 22 години са намаляли с 1 милион тук и сега нема и 600 000 се преброиха. Та оня дето го трият гледай си кюрдистана че ще ви изядат ушите 1/3 кюрдско население докато разтягаш локуми тук ==== това че сме 20 години в лошо положение не означава, че не трябва да си обичаме родината и това ще преживеем === бай миле моля ви не ни взимайте ограните на жените в Косово от сърбите към Албанците точно ти нямаш право да говориш каквото и да е, защото си представител на въшкари Сърбия няма пари за преброяване на населението http://www.vesti.bg/index.phtml?tid=40&oid=3517691 гооолеми сте миле малко и шугаво селянче

#48 NovObraz 12.04.2012 в 16:09:48

Цитат: "Наскоро се загледах е един трикольор с надпис "България над всичко!". Замислих се и реших, че България не е над всичко. Сещам се за няколко неща, над които България не е. Например мирното съжителство, разбирателството, взаимопомощта, толерантността, мира и човешкото достойнство. България не е на всяка цена, за Бога!" Хубаво е, че в заглавието фигурира фразата "съмнителен патриот" - човекът си е точно такъв. Към авторът: Щом не разбирате защо "България ТРЯБВА да е над всичко!" - жалко - затова и България е на това дередже - ИМА МНОГО ХОРА КАТО ВАС! Мирното съжителство, разбирателството, толерантността, мира и човешкото достойнство ЩЕ ДОЙДЕ, когато хората като Вас разберат, че ако работим за България (за благото на всички българи), а не само за собствената си кожа и паница, всичко останало ще си дойде отсамосебе си и общочовешките ценности ще придобият смисъл. Защото в момента са просто химера. Ако всеки, казвам ВСЕКИ, работи с мисълта освен за себе си и за България - разбирай българите и всички хора от други етноси и националности, религия и раса, които живеят в България, хората ще се успокоят, ще станат по-щастливи, по-толерантни и пр. и пр. Защото ще видят резултатите - една по-спокойна, по-уютна, по-чиста и без престъпност държава, където хората ще са приятели, а не врагове едни с други.

#49 DvUcEvKaTa 12.04.2012 в 16:13:57

Сетих се за още един сръбски призив, миле: нека да не ни растат тумори по очите на младото поколение от урана, с който ни при клизмата на недоразумението югославия

#50 DvUcEvKaTa 12.04.2012 в 16:15:17

NovObraz | 12.04.201216:09 статията са разсъжденията на един циганин напънала се планината и родила мишка

#51 Шебек Хасан 12.04.2012 в 16:17:24

Аз ако напиша статия озаглавена "Размисли на един несъмнен гьотверен" дали уебкайвето ще ме публикува?

#52 Pagan 12.04.2012 в 17:50:40

Статията е приятна, човешка. Радвам се, че е написана по метода "не с лошото!" Само една забележка - това "манифИстираме" малко дразни.

#53 Оня Дето Го Трият 12.04.2012 в 19:38:24

България е прекрасна страна, с прекрасна природа, с прекрасни дадености и .тн. и изобщо всичко щеше да е още по прекрасно ако ги нямаше българите там обаче! Единственото, което ме отказва от всякакъв вид патриотизъм са лумпените, каквито и под тоя текст преобладават Ако сте забелязали културния човек е винаги умерен, докато най-често хора в окаяно положение и с окаян умствен багаж ти дерат гърло за техния "патриотизъм" - само четете коментарите надолу..... Тъжно

#54 izroda-2 12.04.2012 в 21:34:42

@Оня Дето Го Трият Каква супер сила ти даде ценза да определяш че хората в коментарите са лумпени.Замисли се малко и може и да стигнеш до извода че като толко хора викат срещу теб може па и да грешиш и всъщност ти да си лумпена.Не че ще те убедя в каквото и да е пишейки в нета,но България умира в момента от поне 3 неща,които не са свързани с икономиката й и ще я довършат преди бедността на населението да го е направила.Това ако ти пука изобщо,в което се съмнявам.Как на вас толерастите не ви мина през акъла веднъж че родината ни е в толкова тежко положение,че не може да си позволи лукса да има множество българи,които се имат за големи интелектуалци и над такива "мръсни" неща като патриотизма,особено при положение че съседите ни нямат този проблем изобщо.Гърците дето все ги давате за пример са най големите националисти тука и с какво са го заслужили?Дали са им некакви пари,дето сега си им ги искат обратно.Ако това беше станало тук сега ти щеше да говориш за това колко сме смотани и как целия ЕС ни мрази съвсем заслужено.Даже не помня от къде започнах мога да те заливам с такива неща дорде се удавиш.

#56 Palermo 13.04.2012 в 01:30:19

Един кратък урок по история, за да не ти се струва глупост и да не се изложиш някъде наживо сред хора: Създадената от Аспарух българска държава през 681 година, обхваща земи, които до тогава са били във владението на Византия. За връзката между Византия и Гърция предполагам си чувал Да били са , но те от кой ги взимат ? Не са ли тук живяли тракийците с тяхната цивилизация ? И също така един урок по история - какво прави Гърция в Междусъюзническата война , не ни ли показва истинското си лице и ни забива нож в гърба ? За инцидента в Петрич по границата пак да си предадем един урок ? За Турция и нейните башибузуци които пак по времето на Балканската и Междусъюзническата колят и бесят из Родопите ? Знам какво ще се каже това е история голяма работа .Но все пак в тезата ти и изкаването ти проличава едва ли ,че трябва да благодаря на Византия ,че ми е дала земя на която да живея , не е ли същата тази Византия която ни слага под робство 1018 - 1185 ? Не са ли гръцките духовници с лъщящи от алчност очи тези , които когато сме под Османско владичество ни налагат гръцко служение , данъци и терор заедно с пашите ,бейовете , аскера и т.н ? Знам това е история , разбира се така е , но тя е напомняне за бъдещите поколения , да знаят и помнят техните предци какви борби са водили срещу кого и за какво и да имат едно наум за напред. Относно въпроса ти - какво сме били направили за държавата - прост отговор каквото можах това направих и каквото ми беше позволено , завърших си образованието седя тук и се боря колкото мога и докато ми стигат силите . Колкото до автора къде отричал празниците - ами той ги принизява до това едва ли не дай се съберем да се напием да ударим по една салата и да лягаме да спим , това не е празник това е ежедневие , по този начин замира духа замира и паметта и като следствие забравяш кой си от къде си и защо си тук .

#59 Aaauaa 13.04.2012 в 12:57:05

@Георги Борисов | 13.04.201201:01 Хммм, не си прав, но не му е тук мястото да изнасям отворен урок. Днешните гзрци имат пренебрежимо малко общо с византийците. Иначе тя и Италия, и Сирия, и Палестина по твоята логика са на гръцка земя. А между другото Карл Велики (нали си чувал) пзк направо е титулован "крал на гърците" (rex Greacorum) и "крал на Константинопол" (rex Constantinopolitanus). Значи ли това по твоята особена логика, че да кажем Германия е на гръцка земя. Между другото, сигурен ли си , че нямаш гръцка жилка?

#60 Bird With Teeth 13.04.2012 в 21:27:41

Скъпи "патриоти", въпреки, че "лошите" българи масово напускат страната последните 20 години, Вие все не успявате да се оправите. Не напускат достатъчно бързо ли? И защо трябва да ги задиряте за това, че напускат? Не трябва ли да се радвате? Или някак си "патриотичната" ви душа не ви дава да се радвате, без да злобеете? Има нещо, което винаги съм искал да питам истинските "патриоти". За 1300 години история, тази страна се е разраснала от една шепа хора и едно парче земя до доста сериозно кралство на 3 морета... и сме постигнали това само с блага дума, подаръци от благодарни съседи и без един път да сме превишили правата си спрямо някого, нали? Как така ние сме единствената нация в света дето винаги е водила освободителни, отбранителни и справедливи войни? Ако го вярвате това... ами, кажете на Дядо Коледа, че искам колело за нова година, нищо скъпо или лъскаво, важното е да е здраво. Все пак след като го познавате лично, молбата ще има по-голяма тежест. п.п. Всеки, на които корена му е на балканите и си мисли, че няма примеси в кръвта си от най-омразните му съседи, мога да кажа да си провери под възглавницата. Феята на зъбките му е оставила подарък.

Новините

Най-четените