Минерална вода от свинското дере

"Тя излезе от своята жълта "Сант'Агата Болонезе" и влезе в ресторанта. Бижутата й "Ватенс" дискретно проблясваха. Джеймс Бонд вече я очакваше. Беше облечен в "Милано". Когато се изправи да я посрещне, джобът му дискретно се изду от неговия 7,65 мм "Целл Санкт-Блазиен". Когато келнерът дойде, той си поръча отлежал "Айршир", а тя – червено "Торино". И, разбира се, кристална гарафа с минерална вода „Домус дере".

Може би така би звучал този текст, ако българската политическа и юридическа мисъл имаше някаква международна тежест. Но понеже тя няма, автомобилът продължава да е Ламборгини, бижутата да са Сваровски, Бонд да е облечен в Армани и пистолетът му да е Валтер. Питиетата продължават да са Джони Уокър и Мартини.

Миналата седмица се занимах с някои изразено блестящи моменти в новия Закон за храните и ето че няколко дни по-късно темата сама намери своето продължение.

Накратко, според проектозакона  минералните води следва да бъдат разпознавани от потребителите не толкова чрез своите марки, колкото чрез географските наименования на находищата, от които се добиват, без значение кой ги добива.

Онзи ден намерих два много интересни документа. Първият показва имената на изворите, от които се добиват минералните води – същите води, които ние от години познаваме, пием, търсим, доверяваме им се и т.н. Излиза, че ако законът влезе в сила, минерална вода "Велинград", например, ще се казва "Горски пункт", а водата "Княжевска" ще бъде "Книжна фабрика":

– Скъпи, сигурен ли си, че минералният състав на "Книжна фабрика" е подходящ за нашето бебе?.

– Не, любима. Но съм повече от убеден, че "Горски пункт" не съдържа толкова флуор.

По силата на същата законодателна логика минералната вода "Хисар" следва да бъде предлагана на пазара под търговското описание "Чобан чешма":

– Докторе, боли ме като пикая!

– Бунак! Иди в Хисаря и пий по един бардук "Чобан чешма" по три пъти на ден!

Ако сте свикнали да пиете "Михалково", ще трябва да промените навиците си:

– Каква вода пиете?

– О! Аз от години пия единствено и само "Сондажи 1аВП и 1ВКП"!

Ако пък сте с дама в заведение и решите да попитате: "Имате ли "Домус дере" в малки стъклени бутилки?", то сервитьорът с право ще пожелае да уточни: "Домус дере" №1 или "Домус дере" с червена точка?".

Разбира се, от този кратък диалог всеки грамотен потребител лесно ще разбере, че става дума за бившата минерална вода "Горна баня", а всеки потребител с елементарни познания по турски език ще си преведе "домус дере" като "свински дол" и ще бъде напълно прав. Ей, патриоти! Пийте само минерална вода "Свински дол"!

Що се отнася до втория документ, който намерих, той показва различни находища на води, които все още не се бутилират и не се предлагат на пазара. Както знаем, България е пребогата с такива извори, каквото и да говорят за хроничната суша, която тегне над нас.

По логиката на икономическия растеж тези извори рано или късно ще бъдат овладени от цивилизацията, ще намерят своите предприемачи, които ще започнат да ги помпат, да ги бутилират и да ги предлагат на все по-взискателния потребител. Така пазарът ни ще се обогати със следните видове води: "Сярна баня", "Вонеща вода", "Пералнята", "Плажа", "Тепавицата", "Бански каптаж", "Бочвата", "Делта бисер", "Гъбата", "Тунела", "Пепеляшка", "Питата", "Айгъролук", "Смоларника", "Боята" и много, много други.

Смейте се, смейте се! Обаче ако измененията в Закона за храните влязат в сила и ако някой реши да разработва и бутилира тези находища, ще си купувате и вие от магазина води с такива имена:

– Ей, продавачо! Кога най-сетне ще ти докарат „Вонеща вода“ от литър и половина!

Потресаващ принцип! Не мога да си представя в кой светъл ум се е родила идеята. И в името на чий интерес? Надали на бизнеса, търговците или потребителите, тоест – на избирателите на законодателите.

И изобщо, що за идея е това чрез закон да се определят търговските марки! Така първо ще настъпи страшен хаос в сферата на интелектуалната собственост, нищо че законодателят се опитва да подмени термина "търговска марка" с „търговско описание“.

После ще настъпи и хаос на пазара, защото в търговските марки години наред са влагани огромни капитали, за да бъдат това което са и да притежават пазарния дял, който са завоювали. Най-сетне объркването на потребителите ще бъде страшно. Пренесете проблема в областта на фармацевтиката и ще видите.

Представете си, че от утре вече няма Колдрекс, Фервекс, Панадол, Нурофен, Грипекс и т.н., а всички те ще трябва да се продават като Парацетамол (каквито по принцип са). И то даже на като парацетамол, а като името на града, в който е изобретена формулата на парацетамола.

Или пък си представете, че вместо имената на храните и напитките, върху етикетите им се появят техните химически формули. Тъпо, нали...

Тъпо и тъжно. Толкова тъжно, че отивам да си сипя една C2H5OH Prunus domestica със Solanum lycopersicum и Cucumis sativus (сливова ракия със салата от домати и краставици), пък да става каквото ще! Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен.

#1 dedo adji 01.11.2017 в 08:37:44

Иване, да ти е сладка Prunus domestica-та. Ама що не си настържеш и малко queso de capra, (козе сирене) та да стане shopping салата. Мисля, че това поредно соломоновско творение на нашите Крумовци е пореден опит да се направят на европейци. Имаше някакво правило ли, инструкция ли, за патентоване по произход. Не съм го разучавал, защото нямам нищо за патентоване, но се е получила криворазбрана цивилизация. Или, както казваше един колега руснак "хотели как лучше, получилось как всегда".

#2 rare case 01.11.2017 в 09:27:00

Това, разбира се, е тъпотия. Но по-важното е, че е бягане от истинския проблем с бутилирането на минерална вода в България. На кого му идва наум да бутилира вода Хисар. И кой го позволява? Че тя си е чиста отрова с повече от 4мг/л флуор. Хисарската вода е лекарство, пие се топла, на глътки и вади камъни от бъбреците. Давам пример с тази вода, но като нея са още поне 10. Малко, невидимо надписче, че не се препоръчва за деца под 7 години и нищо друго. А хората с пвц-туби наливат и наливат. Нали е аванта.

#3 dedo adji 01.11.2017 в 10:03:15

Рядко, всеки бутилира каквото му дойде наум, никой не ти го налива насила в гърлото. Ти сигурен ли си, че водата, която пиеш е налята от Горна баня, например, а не от поповия излак? Аз си пия от чешмата и знам, че идва от девненските извори и язовир цонево. Я си помислете колко милиона бутилки се продават с етикет от тоя или оня извор. А бе тия извори да не са изворите на Амазонка? Като добър европеец пий Сан Бенедето.

#4 rare case 01.11.2017 в 11:25:58

Хаджи, така е, никой не те кара да пиеш насила, но народът е прост и се налива за "здраве". Навремето, от чешмите на много населени места е течала вода от местните извори. Така е било в Хисар, във Велинград, в Бургас. Всички стари жители на тези селища са с кафяви зъби от прекомерния прием на флуор. Парадоксално, сега мнозина дават пари, за да си купят същата вода, от която навремето са били спасени. Битуват някакви митове и легенди за "лечебност" т.е. пиеш ли минерална вода ще живееш 100 години.

#5 Уточнител 01.11.2017 в 16:12:50

ЩЕШЕ ДА БЪДЕ СМЕШНО ако не беше (много) тъжно... Но това с турцизмите е твърде интересно. Има усещането, че те целенасочено се нагнетяват в обръщение. От кого ли?

#6 deowin 01.11.2017 в 19:31:25

Само на мен ли аргументът и аналогиите на автора ми се струват особено малоумне и опростенчески? Да налагаш едно и също име на минералната вода в зависимост от източника й тотално не е еквивалентно да налагаш едно и също име на произволни други продукти - коли, бижута, дрехи - в зависимост от географското място, където се произвеждат. Доста очевидно е, че кой бутилира водата и как няма почти никакво съществено значение - важен за минералната вода е единствено съставът й, който се определя практически напълно от източника й, а не от фирмата, която я бутилира. Логично е тогава да се обозначи източникът, а не бутилиращата компания и марката, под която е решила да продава водата. От друга страна за продукти като коли, бижута, дрехи, единственото важно е качеството на продукта като следствие от труда, положен от производителя, върху което географското място няма практически никакъв пряк ефект. Логично е тогава да се обозначи производителя във вид на марката, под която той избира да продава продукта си, а не географското място.

Новините

Най-четените