Музика ще слушам само ако ми харесва

Четох "В защита на чалгата" вчера, но тъй като утрото е по-мъдро от вечерта, т.е. обядът от вечерята, днес реших да споделя някои "за" и "против" по въпроса.

Абсолютно вярно е - да пишеш срещу чалгата е "ултра" чалга. Общо взето освен разтривка на... егото, полза няма. Който слуша чалга, ще си я слуша, който не слуша - няма и да те чете, освен ако и той не иска... разтривка.

И да, чалгата е тук, за да остане. Но според мен мотивацията "да харесваме чалгата, понеже тя честно си изкарва парите" не е много адекватна. Тя, разбираш ли, била по-искрена от сбирка в Червената къща и по-коректна от професор в СУ. А и сближавала културите...

Не съм съгласна. Колко ниска топка трябва да поеме човек, за да е в играта? И тази под тенис мрежата ли? Отказвам да харесвам опит за изкуство, само защото е по-продуктивно от оръфан интелектуалец.

И нещо повече - и оръфаното псевдоинтелектуално изкуство няма да слушам. (То пък се цели някъде в небето и въобще не играе в мача.) Тук дори не можем да противопоставяме масова и елитарна култура, понеже нито песните на Преслава са толкоз масови и обожавани у нас, нито елитарните опити на разни бг звьоздовци са култура...

Т.е. казано накратко, нито Галена ми се слуша докато пътувам, нито експерименталното църковнославянско песнопение на известния композитор Незнайко Незнаев, нито Графа...

Според мен чалгата може да се разглежда като масово явление, но да не говорим само за балканските ритми, а за чалгата въобще, било то Ейкън, Риана, или Джони Холидей...

А това, което кара хората да я слушат, е не "сближаването на културите", а лесният и ефектен модел на живот - хубавото момиче пее и изкарва много пари, силното/богато момче дава много пари за хубави момичета, коли и удоволствия.

Хората практически не знаят как да живеят, а това са много ясни послания, в които всъщност няма нищо лошо. Ми няма точно мен да уцелят, си мисли и войникът на фронта, защо пък да не стана фолк-певица и да си пея, пея...

Че какво му е лошото да пееш и да изкарваш пари, или да си харчиш парите за пиене, йедене, тия три работи? Даже е жизнеутвърждаващо. Сега, че моделът е ярко и вулгарно показан, че няма никакъв опит за летене... то е друга работа, на много места се случва. Според мен и някои песни като "Клетва" са си жива чалга, просто им липсва визията на Милко...

Проблемът е както винаги, когато подведената тълпа решава да приложи модела на практика. Примерно, далеч не всяко момиче е хубаво и пее добре, далеч не всяко момче има пари, които да харчи. Не всеки клас е задружен, старите приятели често вече не са приятели, а и не са и били някога, като се замислиш... Драма.

Но пък, когато нещата се провалят и осъзнаеш реалността, няма да слушаш песнопения и абстракции, а ще надуеш Ивана, защото "Ние сме номер 1", нали, и "За какво са ни тези пари". Или Шакира, с нейните "Възражения". Което утешение някак си пропускат да изкажат толкова ясно останалите форми на класическа българска музика.

Така де, с Д2 ли ще се утешава човек или може би с "Вода" или Каффе... Твърде са сухи в една такава ситуация, а и безчувствени като цяло. А пък да се доразплакваме с кучето на крайния квартал... по-добре да не почваме.

Колкото до сближаването на културите... все ми се иска да попитам, кои култури? Турската култура е много повече от копираните пайнерски хитове или тв сериалите. Сръбската, гръцката и румънската - също. Както и мексиканската е повече от "Богатите също плачат" или каквото там продуцират в момента.

Така че всеки слуша това, до което е дорасъл като модел. Това, което е в неговия контекст. Или това, което може да понесе в момента. Ако е прозрял под дадено лицемерие и/или е развил по-сериозен музикален вкус - добре, ако ли не, има клубове за всички, във всякакви състояния. Не смятам да давам предимство на никой, защото е такъв или онакъв - честен, междукултурен, нечестен, интелигентен и пр.

Музика ще слушам само ако ми харесва.

#1 KYPBAPE solutions 12.05.2011 в 09:35:52

Евалата за умерения коментар. Омръзна ми некви капути да реват срещу нас фолкаджиите. Като не ви кефи чалгата - слушайте нещо друго бе, ваща майка проста.

#2 solaar 12.05.2011 в 10:27:42

Курваре, 100 пъти ти казаха, че не е въпросът в музиката, а в начинът на мислене и поведение, които насажда. Разбери го най-сетне и ти.

#3 boris 12.05.2011 в 11:37:22

KYPBAPE solutions ------------------------------------- Разумно мнение.

#4 Bobby_gBG 12.05.2011 в 12:23:02

Курваре, проблема е в "модата". Курвичките не можеш да ги промениш, нито да налееш мозък на този дето няма. Проблема е с хората "по средата", дето са на ръба, и обикновено като не могат сами да си решат какво искаш, правят това което правят останалите, това което е "модата"... И когато всички около тебе са върли чалгаджии, всички са "разгонени путки и яки ама тъпи пичаги", ти какво - ще си аутсайдер ли? Или малко или много ще почнеш да се държиш като останалите? Масовото налагане на чалга и чалга ценности влияе точно върху тази неопределена маса хора, които слушат и правят това което правят останалите около тях. И масовото зомбиране с чалга от всички медии прави огромната част от точно тези средни хора да се държат като най-пропадналите чалгари или курви, а ако средата околната бе по-разнообразна - като музика (и манталитет) щеше много по-голяма част от хората да се разпределят по всички ниши, а не само по "модната", която в нашия случай те възпитава да си безмозъчен боклук.

#5 Милена 12.05.2011 в 12:43:17

ЕВАЛЯЯЯЯЯЯЯ! И аз слушам каквото си ми е кеф.. и това е! Айляк ..:Д

#8 pueblo 12.05.2011 в 15:14:11

нещастието е до горе!

#9 Оня Дето Го Трият 12.05.2011 в 15:39:20

Тука всеки ден ли ше слагат по една статия за чалга да се дърляме по нея Ред чалга, ред междуполови борби....ред чалга....

#10 Копче 12.05.2011 в 15:40:26

Ами така е, като не можем да направим готина музика в НИКОЙ стил и жанр(не помня каква беше разликата между двете понятия) ще си слушаме чуждите певци и певици. И мисля, че това е по-добрият вариант макар и да звучи антипатриотично.

#12 pacifier 12.05.2011 в 16:27:31

"Но пък, когато нещата се провалят и осъзнаеш реалността, няма да слушаш песнопения и абстракции, а ще надуеш Ивана, защото "Ние сме номер 1", нали, и "За какво са ни тези пари". Или Шакира, с нейните "Възражения". Което утешение някак си пропускат да изкажат толкова ясно останалите форми на класическа българска музика..." - пълни глупости ... :-D Толкова ясно, или толкова простовато ... Фурнаджийска лопата :-D

#14 джон арт 12.05.2011 в 17:10:06

да, теа, точно щях да попитам същото! значи с теб и още 50-60 човека под другата тъпня сме чалгаджии?!? бахти извода, уж беше гладен, пък си събу чорапите... и тая е като оная - сърбежни чалгаджийки! да си тунинговат циците, че големите означавали интелект!

#15 Anton Bozduganov 12.05.2011 в 18:42:47

Много е трудно да имаш никнейм Джон Арт да не харесваш чалга... Да не си се объркал?

#17 джон арт 14.05.2011 в 07:34:35

абе още по-тъпо е да си боздуган(офф!), ама карай! не съм длъжен да обяснявам, но ще го направя. всички ме знаят като "джон", но не се приемат четирибуквени никове. затова съм и "арт". вадил съм си хляба (а и още го правя отвреме-навреме!) като артмениджър, затова допълнението има своята логика. никога не съм работил с чалгаджии и чалгаджийки, въпреки невероятните финансови условия, няма и да работя! закърмен съм с рок, свирил съм рок, работил съм всичко, свързано с рок! смешен си ми с жалкия опит за заяждане, но клоуните са поносими, ако допринасят за доброто настроение. искам да кажа - бъди здрав и весел и продължавай да ни разсмиваш! димитре, абсолютно съм съглАсен с теб, винаги съм твърял същите неща и обикновено в бележка под линия давам своето определение за чалгата - термин, обхващащ всичката простащина, с която ни облъчват. но апологетите й винаги наблягат само на "музикалния" аспект, знаем защо, нали?

#18 Samosval 14.05.2011 в 13:17:11

Съгласен съм със статията на 100%! Ако човек е наистина дорасъл и развил истински музикален вкус, забравя за чалга, поп, рок, класика, пуска си хаусчето, трансчето и другите електронни циклачки, пали си коза, че иначе се не търпи тази музика и обмисля следващата си високоинтелектуална статия в уебкафе.

#20 Giimi 09.07.2011 в 18:30:24

Нали за да харесваш, трябва някой да ти обясни кое е красиво! И ако си израстнал под масата в кръчмата, върху която мама пийнала върти кючек, а ти невръстен, щракаш с пръсти - Кога ще чуеш Моцарт или Битълс ?? Едни мръсни пари и проекта - "хляб и зрелища, докато ние приватизираме" както и "Прост народ лесно се управлява" ни доведоха до това опростачване. Но аз ще си водя упорито войната с простотията и чалгата и мисля че успях в едно - да опазя децата си от нея.

#21 underthebridge 21.01.2012 в 00:17:12

Съжалявам, но мисля че не разбрах тази статия. не виждам проблема в чалгата като музика, за жалост тя е просто един израз на чалга маниера, на всичко онова, което не е реално, а се цени. предполагам, 4е трябва ако изобщо тази тема ще се засяга, трябва да почнем от много по- отдалеч. и то е семейство, мас медия, целия мироглед. чалгата не е виновна, тя просто задоволява определените нужди.

Новините

Най-четените