Страхът "да не сгазим лука"

Когато бях на десет, живеехме в предимно ромски квартал. И нашият блок беше такъв, като изключим арменците на първия етаж и „белите съседи" отсреща. Ромите всеки ден чистеха входа с белина. Имаше градинка с цветя, които никой не откъсна.

Сега живея в блок, в който етническите българи от третия етаж си хвърлят боклука през балкона. А тези от седмия всеки път се стараят да разбият новата брава на входа, която друг съсед - етнически турчин, постави на добра воля.

Това са два обикновени, прозаично-битови примера. Няма проблем да говорим за тях, без да спестяваме нищо, няма проблем и да ги обърнем наобратно. Има и такива случаи. Но какво се случва, когато нещата загрубеят? Как се съобщава новината, че един мъж пребива друг, ако двамата са от различни етноси или имат различна сексуална ориентация? Че мъж е ограбил възрастна жена, ако той е ром, а тя - българка? Защо в случаите, в които ситуацията е обратната, полицията приема различен подход, поднасяйки информацията в бюлетините си - в единия случай - информирайки за етноса, а в другия - не?

Отговорът е прекалено полярен. От едната страна са гръмките думи и обобщения - „геноцид", „ислямизация", „ксенофобия", „фашизъм", а от другата страна стои безопасността - толкова голяма, че осакатява историята, която разказваш.

Прекалената толерантност не е толерантност, а още един пример за дискриминационно отношение

Преди дни в карловското село Розино почина мъж, пребит от група роми. Там живеят българи, турци, роми и каракачани. В текст за Webcafe.bg по-рано Петър Гаврилов разказа за Розино и проблемите с престъпността там. На това място има предпоставки за етническо напрежение. Както имаше и в Катуница, където цялото село беше пропищяло от произвола на фамилията Рашкови, много преди бусът - убиец да прегази 19-годишния Ангел Петров.

На други места няма такива предпоставки за насилие. Както нямаше, когато Волен Сидеров и партия му предизвикаха сблъсъци край джамията в София през 2011 година.

В Розино извършители на престъплението са роми. В други случаи са българи. В трети - чуждестранни граждани. И тези неща трябва да се назовават с истинските им имена.

Страхът да не „сгазим лука" в темите, засягащи малцинствени общности, води до два варианта: или забравяш напълно за характеристиките на личността и общността, от която произлиза, като ги премълчаваш (иначе ще те вземат за расист, сексист, хомофоб), или задължително приемаш, че тези характеристики правят човека лош, престъпник, негоден. И двата подхода са абсурдни.

Недискриминация и неинформация

През юли в Стара Загора кметът Живко Тодоров разпореди събаряне на незаконните ромски постройки в кв. „Лозенец", „изяли" част от най-големия градски парк. Жандармеристи бяха замеряни с камъни, журналисти и фотографи обикаляха и говореха с хората, а правозащитниците обявиха, че властите са нарушили правото на дом и правото на зачитане на личния и семейния живот на живеещите там.

Хората станаха бездомници, независимо че кметът им предложи настаняване в общински жилища или да си откупят право на строеж на имоти в кв. "Три чучура север" на преференциални цени. Друг е въпросът защо се е стигнало до изграждането на толкова много къщи и къде са „спали" общинарите през това време.

Колелото се завъртя и никой не се поинтересува какво се случи след това. Иначе бяха отпуснати безвъзмездно 54 парцела, за които желание изявиха две семейства.

Обществото се раздели на две - тези, които мразят нетолерантния кмет и тези, които мразят толерантността към ромите

Няколко месеца по-късно се оказах в Стара Загора по имотен въпрос. С брокерката подхванахме темата за цените на имотите. Тя, която е в професията от 20 години, разказа за сравнително отдалечения квартал „Зора", където ромското население е преобладаващо. Та затова бил най-непрестижен - заради многото ромски семейства. Десетки тя самата е настанявала в общинските жилища там. И точно по същата схема общината е предложила на ромите от „Лозенец" да се настанят. Но те отказали.

Всъщност, в „Лозенец" живеел един от известните в района сутеньори. С нескрита завист жената разказва за плазмените телевизори в дома му. Които дори не е извадил при събарянето.

Когато става дума за толерантност, правилото е, че уязвимата общност трябва да бъде защитена. Тя по дефиниция върви с дискриминация. А това неминуемо създава информационен отпадъчен продукт, който се оказва или крайно предпазлив, или преднамерено расистки.

Страх от названията

Сами по себе си думите гей, ром, циганин, арабин, евреин, българин не значат нищо по-различно от това, което значат. Да си гей не е обидно. Да си хомосексуален не означава да си ненормален. Ако идваш от арабска страна, проблем ли ще е да бъдеш наречен арабин?

Всичко е въпрос на контекст и отношение. А страхът от употребата на тези думи-характеристики може само да подклажда допълнително ксенофобските спорове. Ромите не са престъпници, както и българите не са крадци на работни места във Великобритания, защото заявяването на подобно съждение също е дискриминация.

Колкото повече се страхуваме да говорим за даден проблем, толкова повече се отдалечаваме от решението му и предлагаме почва за политически популизъм, а агресивното говорене се превръща в единственото говорене. А това определено подклажда напрежение, от което никой няма полза.

#1 Borracho 28.10.2014 в 14:58:53

Съгласен съм, че разликата между циганин и етнически българин е вече пренебрежимо малка. Има някакви 5% изключения, между които съм и аз разбира се. Всичко останало е цигано-български миш-маш от прости и бедни скотове.

#2 Дракон с кисело зеле 28.10.2014 в 16:29:55

Ти си просто идиот. Естествено, че се различаваш от повечето българи.

#3 pixie 28.10.2014 в 20:03:51

Пред закона всички трябва да сме равни, нали? Да, ама не. Ако стане нещо, причинено от роми/цигани, първата им реакция е да почнат да врещят как са дискриминирани. И да хукнат към Страсбург да съдят държавата. Така че по медиите не трябва да се споменава етническата група, към която спада извършителят на деянието. По делата трябва да се съди, нали? И законите наистина трябва да са за всички. Другото са интерпретации.

#4 BD 29.10.2014 в 07:58:01

"Как се съобщава новината, че един мъж пребива друг, ако двамата са от различни етноси или имат различна сексуална ориентация?" Въпрос тук е има ли смисъл изобщо да се уточнява тази информация? С какво сексуалната ориентация или оттенъка на цвета на кожата допринасят за по-доброто или пълно отразяване на събитието, освен ако не са директно свързани с него (например, престъплението е извършено заради цвета на кожата или пък мъжете са били двойка)? Едва ли някой би казал мъж, с размер обувки 43 номер преби мъж, с кестенява коса.

#5 Не така 29.10.2014 в 08:09:25

Наскоро пък в Бяла Слатина ЧЕЗ най-после дръпна шалтера на над сто цигански семейства след десет години, в които НИЕ, толерантните, плащахме за техния ток. Всяка толерантност трябва да си има граници, а ние, българите, изчерпихме своята по отношение на паразитните етноси и малцинства.

#6 Оня Дето Го Трият 29.10.2014 в 08:19:38

pixie | 28.10.201420:03 "... Ако стане нещо, причинено от роми/цигани, първата им реакция е да почнат да врещят как са дискриминирани. И да хукнат към Страсбург да съдят държавата...." Замислял ли си се някого, че ти имаш абсолютно същите права да идеш да съдиш някого в Страстбург? Но не го правиш, а упрекваш циганите Освен това съденето на държавата в Страстбург го правят находчиви българи адвокати, защото никой циганин нито знае какво е това Страстбург, нито знае процедурите, нито може сам да се оправи. То и аз не ги знам, нито знам как се съди държава. Значи някой се заема със случая и той съвсем не е циганин. Правилата и законите не са правени за циганите, важат за всички. Ти имаш същите права като всеки циганин, но не се възползваш от тях. Не ходиш да съдиш държавата, не гласуваш.... А само мрънкаш

#7 dedo adji 29.10.2014 в 09:21:30

Ончо този път е ударил гвоздея точно по главата. Уточнявам - адвокатите- лешояди са каймакът на помията на всяка нация. И ги подкрепя мощна агитка от НПО-та, щедро финансирани от чужди правителства и частни благотворители. Тази агитка заглушава всички останали гласове, и полицаи, магистрати и журналисти с основание се опасяват да я дразнят. А законите, Ончо са писани за всички, но, особено по нашия край, си имат вратички, които не се отварят за всеки.

#8 Мунчо 29.10.2014 в 10:15:52

Само дето има една тънка разлика между това аз да наема адвокат да съди държавата и циганин да направи същото: основната теза на "циганския" адвокат ще стъпва изцяло върху факта, че е циганин и това е причината за страданието му. И тази теза "хваща дикиш" пред розовите либерасти. А аз като нямам такъв коз, работата с доказването на страданията ми става не малко, а доста по-сложна, нали? Та от тази гледна точка изобщо няма равнопоставеност пред закона. Единственото ми успокоение е, че доколкото съм виждал и чел, във Франция и Великобритания например, ядът същия, или почти същия, четвъртит с тези "номади".

#9 комбинат 29.10.2014 в 13:04:37

Възмутителна статия. Имам няколко познати цигани и мога да потвърдя, че не всички са еднакви! Единият например обича да краде жици, но пък другият се занимава с кражба на желязо и т.н.

#10 Алилуйщина 29.10.2014 в 13:34:12

"толерантност" - размито понятие, дума от тип наложени чуждици. Да толерираш означава да търпиш и да понасяш . Не означава разбиране , уважение, поносимост, търпимост и великодушие . Когато нещата се смесят се получава толерастия ,"толерастия" е добра находка когато се налага да покажеш отношение към една натрапена, фалшива търпимост, най-често от пишман демократи… Толерантността е допустима и желателна единствено спрямо толерантни хора!!! Във всички останали случаи е непоправимо вредна глупост. Не-случайно в нашия език тази дума няма синоним, просто защото в нормалните общества няма нужда от такава безсмислена дума. Чувайки "толерантност" всеки от нас веднага асоциира с верски,етносни или полови малцинствени проблеми, насадени ни от медиите.Съвсем по оруеловски новоговор, думата е натоварена с привидно благороден смисъл, но на практика чрез "толерантността" изкуствено се раздуват различията, за да се появи необходимост от "толерантност"-,, Във вълчи времена толерантността е равносилна на самоубийство‘‘

#11 скучко 29.10.2014 в 15:29:46

"...В Розино извършители на престъплението са роми. В други случаи са българи. В трети - чуждестранни граждани. И тези неща трябва да се назовават с истинските им имена..." Ма що ме триете бе Та нали точно това и Аз написах. Назовавам нещата с истинските им имена. Т.е. ЦИГАНИ, А НЕ РОМИ! От това се започва с нещата и истината за тях. И знаете ли? Общувам с много хора от ТОВА малцинство. Те самите реагират остро като ги наричам роми а не сигАни- както те се изразяват. "Ма що се под`граваш с нещастия сигАнин бе бате?"

#12 dedo adji 29.10.2014 в 16:17:31

Мунчо, не бързай да се успокояваш. След като върнат нашите цигани хуманните и толерантни европейци ще потърсят начини и поводи да ни натресат и своите нимади.

#13 Оня Дето Го Трият 29.10.2014 в 22:02:49

Дедо По-вреден и противен си от милион цигани. Запиши си го някъде. Тия като тебе са проблема на България, не цигани, гейове или не знам си кой

#14 dedo adji 29.10.2014 в 22:36:01

Ончо, един път да те похваля, а ти така да ми отвърнеш. Ако съм вреден за тебе и пасмината ти, това може само да ме радва. Белкин се навъдят повече вредни като мен, че да ви изпратим в милата ви Европа, а още по-добре оттатък океана. Там ще плеснат с ръце и ще ви прегърнат.

Новините

Най-четените