Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Хиксаниалите": последните, които си спомнят живота преди интернет

Родените между 1977 и 1983-а са специално поколение. Бритни Спиърс и Джъстин Тимбърлейк например спадат точно към него - те са родени през 1981 година. Но кое точно е особеното на "хиксениалите"? Снимка: Getty Images
Родените между 1977 и 1983-а са специално поколение. Бритни Спиърс и Джъстин Тимбърлейк например спадат точно към него - те са родени през 1981 година. Но кое точно е особеното на "хиксениалите"?

Казват ви, че сте "милениал", но нещо не е точно така, както го описват.

Всъщност се чувствате твърде стар, за да сте в това поколение, защото първия си мобилен телефон получихте чак в края на гимназията. А дали не беше чак в първи курс в университета?

Вероятно също така вече имате деца и когато ви нарекат "поколението на бъдещето" и ви вкарат в схемата със сега започващите работа милиенали - ви иде да се смеете с глас.

В същото време определено не спадате и към поколението Х, наричано още "поколението MTV" или "поколението на грънджа". Вашите по-големи братя и сестри бяха "грънчари", но за вас Уинона Райдър не е точно идолът на детството ви...

Ако се чувствате така, е много вероятно да спадате към поколението на "хиксениалите" (xennial).

Това не е обидна дума, нито диагноза. Всъщност думата е словосъчетание от Х като "поколението X" и "милиеналите".

Още по-точно ще припознаете себе си, ако сте родени в периода 1977-1983 година.

За първи път определението "хиксениал" е измислено през 2014-а година, като се появявава в статия в онлайн изданието Good и дефинира микро-поколението, което не споделя недоволството и бунта на поколението X, но не е и обсебено от веселия оптимизъм на милиеналите.

Това са хора, които не таят излишен гняв към обществото като първите, но и не се отличават с озадачаващата самоувереност на вторите.

Популярността на термина през последните седмици се дължи на едно меме, което напоследък е широко споделяно в социалните мрежи.

Според текста в него, "хиксениалите" са хората, които са имали "аналогово" детство, което е преминало в "дигитална" зрялост. Тези хора носят в себе си както цинизма на поколение X, така и веселата надежда на милиеналите.

Или казано по художествен начин: става дума за хората, родени, когато е снимана основната трилогия на "Междузвездни войни", но които далеч не са сред най-големите фенове на сагата.

Това също така е последното поколение, което си спомня "живота преди интернет".

Според Дан Уудман, социолог от университета в Мелбърн, Австралия (самият той роден през 1980-а), "хиксениалите" са онези, които в училище са назубряли наизуст телефонните номера на приятелите си, за да им звъннат на "стационарния", без да са сигурни дали няма да вдигне някой друг - например майката или бащата. Те са отраснали с доста телевизия и все още изпитват респект към видеоклиповете.

Според него става дума за изключително интересна група от хора, израснала в уникално време.

Самият Уудман се е превърнал вече в нещо като официален социолог на "хиксениалите" и често е викан за интервюта по медиите. Тази слава обаче не му допада, защото смята, че не е сред първите, открили съществуването на това "междинно поколение".

Но нима фактът, че си прекарал детството и тийнейджърството си без интернет, те прави различен?

Вероятно "да" по отношение на Tinder, но не и на Twitter - хора на 70 плюс си служат отлично със социалните мрежи (Да си спомним само за #Covfefe...).

Може би характерното за това е поколение е, че си е купувало компакт-дискове - а вероятно и дори касетки, преди да мине категорично на mp3-ки?

А може би това, че някои от тях си спомнят най-първата си работа, когато шефът им е казвал "ти знаеш как да си служиш с интернет, нали?", преди да ги помоли да му направят "поща" в Yahoo или Hotmail...

Социоложката от университета във Ваядолид, Испания, Алмудена Морено обяснява пред El Pais, че хората с такава малка разлика във възрастта, като "хиксаниалите", неизбежно имат общи характеристики и да - разликата между поколенията може да се определи именно с достъпа до различни технологични инструменти, които създават общ контекст на общуването помежду им.

Но иначе какво представлява "едно поколение"?

Както Морено, така и Уудман са внимателни с обобщенията, но са съгласни, че подобни думи-етикети се появяват, за да обяснят "демографски промени или промени в ценностите", но няма ясен критерии, според който може да се определи какво точно означава едно поколение и кой точно влиза в него.

Морено напомня, че младите хора винаги представляват хетерогенна смес и е трудно да се сложат всички под общ показател. Тя смята, че понякога това се прави и за да може да се продават продукти на определена група хора, като им се постави етикет и се определи цената им...

Но е и факт, че "хиксаниалите" се появяват именно заради невъзможността хората, родени в годните между 1977 и 1983-а, да се вкарат в определенията на "поколение Х" и на "милиениалите".

Реално поради бързите технологични промени днес разликите между родените през 1987-а и 2000-а година примерно са много по-големи, отколкото преди деситилетия. Е, как да обединиш в една група толкова много хора с твърде различни изживявания?

"Никое поколение не изповядва еднакви вярвания и ценности", смята Уудман, който добавя, че има и твърде много различия между изживяванията на индивидите от едно поколение, но живеещи в различни държави, независимо че в цял свят всички "се напъват да наложат американските термини и характеристики".

Освен това разликата между поколенията "няма как да бъде абсолютна" и въпреки че може да се говори за генерални промени между хората от различни генерации, "всяко поколение прилича на следващото и на предходното".

Това разбира се не означава, че "хиксенаилите" не са група хора, които не споделят общи изживявания.

И все пак остава отворен въпросът дали някой, който е роден на 31 декември 1976 или на 1 януари 1984-а се вписва в този нов етикет?

А може би и за тези хора трябва да измислим нова "преходна" дума?

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените