750 милиарда от "Южен поток"!

Ситуацията около проекта "Южен поток" е омъглена като "успяването" на Делян Пеевски на крехките 33. За да е мъглявината пълна, за "Южен поток" (засега) говори само Драгомир Стойнев, министър на икономиката, енергетиката и туризма.

За да е съвсем непроницаема, не беше разрешен нито един журналистически въпрос на условно наречената пресконференция на шефа на "Газпром" Алексей Милер и министъра на енергетиката на Руската федерация Александър Новак заедно с премиера Орешарски на 31 октомври в МС.

Да караме поред.

По обичайна изпитана схема, когато преговаря, Русия "пакетира" в едно договора за "Южен поток" и новите договори за доставка на руски природен газ за България, които трябваше да са факт от 1 януари тази година, но не би.

Милер и Стойнев обявиха, че ще има по-ниски цени на руския природен газ за България. Въпросът е с колко, защото предишните 11% намаление, осигурени само в рамките на октомври-декември 2012 г., бяха смехотворни. След като отпадат посредниците "Овергаз" и "Винтерсхал", както стана ясно още при кабинета на ГЕРБ, с 20% ли ще е по-евтино горивото, както ни убеждаваше преди година премиерът Борисов?

Нито дума за размера на транзитните такси, чрез които България ще изплаща "Южен поток". Нашата страна е особено онеправдана, тъй като размерът им е най-ниският - 1.7 долара за пренос на 1000 куб.м, "благодарение" на страхливия начин, по който България преговаря с "Газпром".

Колко всъщност са работните места

Колко всъщност са работните места, които се очаква да бъдат разкрити покрай проекта? Алексей Милер говори за над 2000 на 31 октомври, Стойнев - за над 5000...

Как стоят нещата с Третия енергиен пакет

Третият либерализационен пакет на ЕС изисква 50% от обема на тръбата да се предоставя на други доставчици. Колко ще е в случая с "Южен поток", защото това не беше обявено на "пресконференцията" в МС, нито впоследствие от изявленията на Драгомир Стойнев.

Разбра се само, че България е подписала протокол с "Газпром" за допуск на чуждо синьо гориво по тръбите, ако се наложи.

Дивиденти или какво

Три дни поред, хвалебствайки какви големи нечувани успехи са постигнали, министър Стойнев говори как ще получаваме "дивиденти" от 750 млн. евро от тръбата.

Със същия успех би могъл да назове и сумата от 750 милиарда евро.

Като подредим объркания словоред на Стойнев и добавим други факти, въпросите помрачават правителствените фанфари:

А/ Размерът на дивидента зависи от размера на транзитните такси, които "Газпром" ще плаща за транзита на руски природен газ през българска територия.

С приходите от транзитните такси ще бъдат изплащани два кредита към банката на "Газпром" "Газпромбанк". Единият ще бъде отпуснат на съвместното дружество между БЕХ и "Газпром" за строителството на "Южен поток" на българска територия, засега изчислено на 3.5 млрд. евро (странно, допреди година беше 3.3 млрд.). Плащаме го с отказа да получаваме транзитни такси за първите 15 години.

Вторият кредит е за парите, с които БЕХ финансира участието си в капитала на съвместното дружество, тъй като изискването е да вложи 30% собствен капитал. Изплащането му ще става само от БЕХ именно с дивидента, който бихме започнали да получаваме след като бъде платен първият заем.

Самият дивидент пък е заложен като обезпечение по кредита, който е в размер на 620 млн. евро и лихва от 4.25%. Така, след 500 млн. евро дълг, емитиран наскоро от БЕХ на международните финансови пазари, сега шапката на държавната ни енергетика се натоварва с други неколкостотин милиона. Дано дивидентът й стигне, за да изплаща и заема, и лихвения купон по облигациите. В държавната хазна може да не влезе и един евроцент от прехваления дивидент.

Б/ Размерът на дивидента зависи и от размера на количествата синьо гориво, които ще се пренасят, тъй като на тази база се начисляват транзитните такси.

Ще се пренася ли по "Южен поток" руското синьо гориво, което сега се транспортира през Украйна, Молдова и Румъния, както беше заявено м.г. И ако бъде изоставена старата тръба, то "Булгартрансгаз", който сега получава приходите от транзитни такси, на практика ще загине като компания.

В/ Количествата, които ще се пренасят, зависят от това дали 50% от обема на тръбата ще се предостави на други доставчици, извън "Газпром".

Зависят също и от количествата природен газ, които България ще купува от догодина. По времето на кабинета на ГЕРБ м.г. икономическият министър Делян Добрев беше обявил, че ще заявим доставки на 1.6 млрд. куб. м годишно. Консумацията ни е с над 900 млн. кубика над тези количества. Колко сме заявили сега?

Г/ Размерът на дивидента зависи също и от това дали проектът няма да поскъпне още, над  обявените 3.5 млрд. евро. Както стана ясно, допуска се оскъпяване от 25%!

Д/ Размерът на дивидента зависи още и от това как акционерите ще решат да поделят печалбата си, както знае всеки дори и слабо запознат с Търговския закон.

E/ Според Драгомир Стойнев БЕХ ще получава дивидент от първата година, когато се запълни капацитетът на газопровода. По неговите сметки "... приблизително от 2018 г. ние започваме да получаваме дивидент, който само за България ще се равнява на приблизително 715 млн. евро до 2035 г."

Правилно сте прочели, първоначалните му твърдения бяха за 715 млн. евро, но ден по-късно настъпи ескалация до 750 млн. евро, дори повече, защото пред БНР вчера говореше за 1.5 млрд. лева, което вече е над 767 млн. евро. Пари като шума...

Но същественото тук е кога ще се запълни капацитетът на газопровода. От "Газпром" вече обявиха, че разчетите им за бъдещото европейско потребление на гориво са били прекалено оптимистични.

Още м.г. в декларация от Синята коалиция обявиха, че предвиденият срок за възвръщане на инвестицията е 25 години, но той е изчислен на базата на пълния капацитет на газопровода, който е 63 млрд. куб. метра годишно. Според десните "Газпром" няма възможност да подава такива количества газ.

Изобщо, г-н министърът Стойнев греши. Очакваме 750 милиарда евро от "Южен поток".

Новините

Най-четените