Не се будят умрелите, а заспалите

През 1922 г. правителството на Александър Стамболийски приема предложението на министъра на народното просвещение Стоян Омарчевски денят да бъде честван като Ден на народните будители. А през февруари 1923 г. цар Борис ІІІ окончателно подписва обнародваното решение.

Легендата твърди, че някакъв селянин изпратил на министъра писмо, в което го молел да се определи един ден, в който да се почитат българските възрожденски герои.

Защо е бил нужен точно тогава точно този ден

Не е трудно човек да си представи какво е било националното самочувствие на българите по това време. България току-що е излязла от Първата световна война, подписан е крайно унизителният Ньойски договор и народът нарича това Втора национална катастрофа. Само 9 години по-рано българите са преживели Балканските войни, който пък са Първата национална катастрофа.

Към онзи момент, към 1922 г. българският народ има нужда от пример, който да последва, за да намери мотив да съгражда отново своята мечтана България.

Но примерът не идва толкова от революционерите или от героите във войните, а от онези българи, които допринасят за истинското национално събуждане чрез... образование и култура.

Будителят, който дойде от... Земеделския съюз

Министърът на просвещението Стоян Омарчевски, който на практика въвежда честването на Деня на народните будители, е убеден член на БЗНС. След като завършва гимназия и се увлича по политиката, той работи две години като учител в Белоградчик и и Видин, далече от родната Нова Загора.

През месец май 1920 г. Стоян Омарчевски е избран за министър и действа с изключителен размах. Предложението му да се обяви Ден на на народните будители е едно от многото неща, които прави като министър на просвещението. За едва 3 години, в които е министър, той успява да въведе задължителното основно образование, увеличава броя на училищата от 561 на 1676, за което издейства от МС значителни средства за новите строежи.

... и е един от създателите на модерните културни институции

Сред многобройните заслуги на Омарчевски е законът за депозиране на печатни произведения в народните библиотеки в София, Пловдив и Търново, като част от поредицата стъпки, които целят "достъпни народни библиотеки" и "поощрение на родната литература и изкуство". За последното успява да убеди парламентът да приеме "Закон за насърчение на детската литература", дълъг едва страница, според който детската литература на български език се освобождава от данъци.

Министър Омарчевски, който е личен приятел на Стефан Македонски, внася през септември 1920 година в Народното събрание законопроект за изменение и допълнение Закона за народното просвещение, с който са създадени Художествената и Музикалната академии.

Кои са будителите?

В Деня на народните будители честваме тези, които са ни накарали да се замислим. И тук не става дума само да се замислим за националната си идентичност и за запазването на българския род. Защото учителят по математика не кара  учениците да мислят за величието на българската история, но има помага да разберат света, в който живеят.

Впрочем, това правят повечето учители днес. А когато един млад човек (или пък народ) се изправи пред трудности, само доброто разбиране на реалността може да го измъкне, да му даде сили да преодолее препятствията и да продължи напред.

Ако човек потърси списък с честваните като "народни будители", ще забележи, че списъците са различни по състав, като включват радетелите за българската книжнина и култура от средните векове насам.

Комунистическият режим отменя този празник през 1945 г., наричайки го "буржоазно-националстически". Празникът е възстановен през 1990 г., веднага след падането на режима.
Споменът за мъртвите служи на живите.

Споменът за делото на Омарчевски е добре да бъде пазен, защото на българското образование са нужни реформи. Иначе младите българи ще спрат да мислят, а това е равносилно на смърт.
Днес честитя празника на всички български учители, университетски преподаватели и учени, с благодарност, че все пак не оставиха българската нация да умре от липса на мисъл, въпреки всички трудности, пред които бяха изправени през последните няколко десетилетия.

Защото не се будят умрелите, а заспалите.

#2 Дракон с кисело зеле 02.11.2014 в 10:25:07

Дренчев, идиот такъв, дори най-некадърният български учител е много по-малко вреден от малоумни радетели за домашно образование като теб. Твоето мнение няма никакво значение.

#3 Алилуйщина 02.11.2014 в 10:37:35

Николай Дренчев, не е беда когато прилежно се изпълняват разпоредби от неинтелигентни индивиди,това са недостатъци,недоразумения.БЕДА е,когато съзнателно се върши от интелигентни хора,а това е липса на достойнство.

#5 dedo adji 03.11.2014 в 09:28:04

С изключение на малко известната информация за възникването на деня на народните будители, статията съдържа лозунги и пожелания. Пак файда, че този път са ни спестени някои от оригиналните, направо колумбовски идеи на автора. А 1-ви ноември не е повод за празнуване а за размисъл. Народ, който има нужда от будители е заспал. И няма изгледи да го събуди даскал Емил. Най-много съседът в панелката, който пуска ъглошлайф в 5ч. сутринта.

#6 Алилуйщина 03.11.2014 в 11:19:36

ФОНДАЦИЯ „ОТВОРЕНО ОБЩЕСТВО”………Част от интервю на Н.Хайтов……… - Вие считате ли, че фондация „Отворено общество” е вредна за България? - Ще ви цитирам Кони Брук, един от най-добрите познавачи на Сорос. „ Както Сорос ми каза – фондациите му имали подривен характер. Истинските мотиви за тяхното възникване налагали да бъдат прикрити – особено докато страните, в които се намирали, били на различен етап от своето политическо развитие… С падането на комунизма сега може да бъде завладяно всичко. Основна задача на „Отворено общество” е завладяването на освободеното от комунизма пространство в духовен план. А по-късно в икономически. Но всичко това – завоалирано с филантропска маска.Главното оръжие в случая – корупцията. Най-изненадващо за мен беше участието на Сорос в разпалването на помашкия сепаратизъм и обявяването на българите мохамедани за малцинство. В доклада на Антонина Желязкова(съветничка на президента по етническите въпроси) черно на бяло можете да прочетете изрядните отчети на „Отворено общество” с колко пари е била подпомогната фондацията „Фридрих Науман” , за да организира семинари, изследвания, публикации и прочие за изясняване на уж етническата принадлежност на българите мохамедани. Посветеният на същата цел игрален филм „ Гори, гори огънче” бе направен главно с парите на „Отворено общество” . Въпросната фондация скрито и явно даваше пари, за да превърне най-южните предели на страната ни в огнище на бъдещи етнически междуособици. В-к „Стандарт” – 5.2.1995

#7 Алилуйщина 03.11.2014 в 11:20:28

То е ясно, историческата помия идва от НПО у нас, платени с пари от САЩ. Да припомня, кой предлагаше навремето да сме направели паметник на турците на Шипка. НПО - Неправителствена организация е всяка частна, независима от държавното управление институция, която развива някакъв вид обществена дейност без стопанска цел и се финансира от източници, несвързани с правителството, е написал някой в Уикипедия. Но нашите НПО ги финансира правителството на САЩ, значи НПО е оксиморон!

#9 Алилуйщина 04.11.2014 в 02:01:57

,,по модела на Яков Хехт“ ехе-е-ей ,,нова булка нов късмет“,,Яков Хехт-Демократичното образование“ да е честито!!! Все пак,за изненада на богоизбраните,, пълни мърди“могат да мислят… Демократичното образование звучи много примамливо, но искам да видя хора, които са учили по тази система, намерили са своето място в живота, вършат си добре работата и са щастливи. Дали едно училище е работещо, се вижда по резултатите, които дава. Къде са резултатите на демократичните училища? За да се дефинира демократичното училище, трябва да се знае дефиницията за конвенционалното. Което напълно изключва отричане на стария модел образование. Нека мислим реално, демократичното училище е за онези, които не се вписват в нормалното. Колко майки на добри и умни деца с отлични оценки ще ги пратят в демократично училище? А колко майки на двойкаджии, невписващи се в средата, ще решат, че конвенционалното училище не е подходящо за техните невероятни, но неразбрани отрочета? Демократично образование е да учиш от Уикипедия. Кое пречи да се ходи в нормално училище и да си учиш по интересите от Уикипедия? Питам къде са резултатите от демократичните училища. Ако няма такива резултати, това образование не струва. Една от основните цели на образованието е вписване в обществото - трудово, социално, интелектуално. По кой от тези начини работи демократичното училище? Демократичното образование не може да даде нещо на човек, когато той сам не го иска. Тези, които искат да знаят повече, винаги са намирали начин да научат повече, много преди да се измисли това демократично образование, благодарение на тях човечеството се развива. НО - ако идеята на демократичното училище е да налива знания - СЪЩО КАТО като традиционното - само че да е по избор на клиента - за мен това е търгашество с човешкия снобизъм. С други думи, докато има балами, ще има и тарикати. Проява на демократично образование е всеки възможен курс, всяка възможна преквалификация, всяка специалност в университет и профил в гимназия, когато човек има възможност да избира. Просто някои дисциплини не могат да вървят без други, но в това няма нищо лошо - нещата са свързани и това е за по-добро разбиране на изучаваната материя. Така че,всъщност!Къде е уловката? Ако целта на биг боса, биг брадъра или шефа на световната конспирация е вие/ние/ да сте/сме/ с промити мозъци и тъпи като галоши - как тогава се прокрадват всичките тези "демократични" институции? Кой им позволява да съществуват, щом му пречат да си плете интригите? Хора се "самоубиват" "случайно" за грешна дума на грешното място и в грешното време, а в същото време под носа на тиранина, но странно невидими за взора му изникват училищата, които ще го свалят от власт. Крайно странно! Дали не е по-логично точно демократичните институции/образувание/ да са за промиване на мозъци и затъпяване посредством НЕ предоставянето на широк набор познания? И с подходящата реклама, че са за "различните и мислещите" и предоставят "напълно нова методика" за преподаване на - забележете! - СЪЩИТЕ познания, които предлага конвенционалното училище. С пожелание за дълъг живот/извън страната на дедите ми/ и възможност да спирате да ни образовате,макар че, дори и не много смислено, необичащ ви автор на този материал, Алил Уйщина

#12 Дракон с кисело зеле 01.11.2015 в 14:07:33

Уф, тоя боклук пак се разсмърдя. Асенов, тоест. Уебкафе, терминирайте акаунта му най-после, че става досадно вече. Спомене ли се нещо свързано с образованието, той веднага отива там да мирише на непрани чорапи. Стига вече.

#14 тулса 01.11.2015 в 15:12:51

Благодаря на автора за интересните и неизвестни за мен данни около възникването на празника и за просветителя и будителя Омарчевски. Няма да коментирам някои от доста агресивните и примитивни постинги, лично нападащи автора и други наши колеги (..аз съм университетски преподавател) и ще поздравя всички с общия празник .

#15 Ролинс 01.11.2015 в 19:50:36

Алилуйщина | 04.11.201402:01 Къде са резултатите на демократичните училища? --------------------------------------------------------- Ето ти ги: http://www.epo.org/about-us/annual-reports-statistics/statistics/granted-patents.html

#17 Алилуйщина 02.11.2015 в 09:48:40

Алилуйщина | 04.11.201402:01 Къде са резултатите на демократичните училища? --------------------------------------------------------- Ето ти ги: http://www.epo.org/about-us/annual-reports-statistics/statistics/granted-patents.html ------------------------------------- Браво! Само дето са пропуснали да сложат „демократични“пред патенти,та да знаем,че идват от Демократични училища. Що ми се струва,че някой бърка „Демократични“ страни с “Демократично образование“

#18 Алилуйщина 02.11.2015 в 09:50:10

14 тулса | 01.11.201515:12 Благодаря на автора за интересните и неизвестни за мен данни около възникването на празника и за просветителя и будителя Омарчевски. Няма да коментирам някои от доста агресивните и примитивни постинги, лично нападащи автора и други наши колеги (..аз съм университетски преподавател) и ще поздравя всички с общия празник . ----------------------------------------------------------- Ето тук http://clubz.bg/29894-buditelite_sa_supergeroi също можете да благодарите „на автора за интересните и неизвестни за мен данни около възникването на празника и за просветителя и будителя“ Също може да благодарите на аФтора,който представи цяла България като смешка ! Човек който обиди цялата история на България! https://www.youtube.com/watch?v=oFIyR7ntWZM Колкото повече научавате за него,толкова повече ще му „благодарите“…от сърце.

Новините

Най-четените