Позвъняване от полицията, отсреща - гласът на капитан еди-кой си, който обещава да бъде хванат телефонния измамник, ридаещи уж роднини, катастрофи, операции и глоби, пари и бижута летят в найлонови торбички през балкона, оставени на входа, до камък и под капак - според статистиката за последните 5 години телефонните измамници са събрали от жертвите си в България над 18 милиона лева.
Медиите правят разследвания по темата, а МВР редовно включва случаите в дневния си криминален бюлетин. Керванът си върви, а бизнесът за милиони се върти дори и от затворите. Оказва се обаче, че схемата не е само българско изобретение.
Мошеници мъчат и английските пенсионери. Размерът на сумите и методите на крадците са различни, но и английските власти изпитват затруднения в борбата си с телефонните измамниците.
Статистиката показва, че през 2016 година вероятността да те оберат чрез телефона или компютъра във Великобритания е 20 пъти по-голяма отколкото някой да те обере на улицата. В това отношение в България сме още назад.
Телефонни измамници са отмъкнали през 2015 година 755 милиона лири от английските пенсионери и точно както у нас - щом парите са дадени доброволно, престъплението е трудно за доказване. Телефонните мошеници не ръководят като нашите бизнеса си от затвора, а от чужбина - обикновено от африкански държави с предоставящи им „чадър" закони. Твърди се, че на всеки 8 секунди някой получава обаждане с „примамливи" предложения.
Английската баба бива атакувана точно както българската.
Позвъняванията са в час, в който се предполага, че по-уязвимите хора ще са сами у дома. Телефонът звъни късно сутрин, на обед или в ранния следобед на работните дни и разговорът между мошеник и жертва започва.
Много британски пенсионери шофират, затова често вместо разреван роднина или полицай по дирите на бандит, там схемата е друга. Обажда се тип, които предлага на жената да й помогне да получи полагащата й се компенсация след измислено участие в ПТП със собствената й кола. Те се представят за служители на несъществуваща застрахователна компания и настояват, че „от нищото" жената може да получи едни пари, само ако им се довери и предплати за услугата. Често гласът е запис от телефонна централа и жертвата остава с впечатлението, че някой в отдела за работа с клиенти наистина иска да им направи "подарък".
Друг традиционен номер на британските измамници включва проблем с компютъра.
Тъй като в британската провинция има добър интернет и почти няма английска пенсионерка без лаптоп, мошеничествата, свързани със защита на компютъра, са силно разпространени. Английската баба получава обаждания от уж представител на „Майкрософт", местен доставчик на интернет, или компютърни специалисти, които вдигат фалшива аларма за вирус в домашния компютър. За да „оправят" проблема, те настояват за личните данни и пароли за достъп на потребителя.
За разлика от найлоновите торбички, които хвърчат от българските балкони в ръцете на бандитите, английските пари се държат в банки. Затова и една от честите машинации е с фалшиво обаждане от банката, която обяснява, че има проблем със сметката на жертвата. Те питат за потвърждение на банковата сметка и ПИН кода и могат да предложат да изпратят куриер, който да вземе „повредената" банкова карта от притежателя. Предлагат също и трансфер на сумите в „сигурна" сметка, атакувайки жертвата с празни приказки за клонирана банкова карта и за пари, изложени на риск.
Мошениците съблазняват дамите и с предложения, на които „не могат да откажат". Като например да намалят годините за чакане до получаване правото да се ползват пенсионните си спестявания. На фона на редовното пенсиониране в средата или в края на 60-те си години, да получаваш пенсия от 55 нататък си е примамливо. Измамниците се представят още за адвокати, за пенсионни експерти, за експерти в инвестициите и определено имат успех, след като само през март 2017 година са измъкнали 8 милиона лири от единствено 24 жертви.
Последният писък в модата на телефонните измами в Обединеното кралство се разраства с бързи темпове от февруари тази година. Разговорът започва с „Чувате ли ме добре?". Ако жената каже „да", отговорът й се ползва като подпис за търговска сделка. Ако обаче откаже в хода на разговора, следват заплахи, че вече е дала съгласието си, че нейното „да" е записано и няма право да се отмята, докато не заплати солидна сума.
Разбира се, британските мошеници също си играят със страха на възрастните хора от измама. Вместо полицай от еди-кое си районно, на британските баби се обаждат мними фирми, които предлагат да закупите антимошеническо устройство за телефона си. Или пък благотворителна организация за борба с телефонните изммамници. Или някой, който настоява да платите, за да подновите услугата за предпочитани телефонни обаждания, която всъщност е безплатна.
За сметка на всички тези опасности, английската пенсионерка е предпазена от популярните измами с имейли и есемеси. Причината? Тя предпочита красивия класически начин да пише писмо с химикал и хартия. Но хиляди други на различна възраст и различни професии са пострадали - те отварят или отговарят на имейли, есемеси, талони за бърза печалба, които подмамват с безплатни ваучери за пазаруване, подаръци, бонуси, спестявания и т.н.
Две думи и за английския "дядо"
През 2016 година самотни и уязвими мъже над 50 години в Кралството са били атакувани със запознанства онлайн, като връзката се поддържа основно чрез телефонни разговори в продължение на няколко месеца. След няколко романтични часа на телефона, жертвите са поканени да помогнат с пари - за стартиране на малък бизнес на любимата; за да не отнеме банката жилището й; за училищни такси на детето й, за лекарства и за билет, който никога не бива закупен. Според местните банки всеки пострадал е превел средно по 14 хиляди лири на романтичния мошеник - често в нигерийска сметка, макар че „приятелката" е от друга страна.
Британската полиция работи усилено за разкриване на престъпленията. Създадени са сайтове за докладване на измамите, банките уведомяват клиенти и въвеждат нови правила за сигурност, професионалисти работят в информирането на възрастните хора, използвайки каналите на пенсионерските клубове, групи по интереси, личният лекар, обгрижващ персонал.
Наскоро изгряха и звездите на интернет-маниаците, които в търсене на адреналин нарочно се вкопчват в произволен телефонен мошеник и го разиграват с дни преди да му кажат колко е жалък. По думите им, мотивират ги техни пострадали приятели или роднини, но също имат и часове за губене в „живата игра" на котка и мишка във виртуалното пространство.
Жертви на телефонните мошеници са не само възрастни хора, разбира се, има потърпевши от всякаква възраст и занятие. Основното оръжие в борбата с измамниците - и тук, и във Великобритания - си остава грижата ни един за друг: разговори със родителите и съседите, информираност, взаимопомощ.