Съединени балкански щати

Преди години бях на конференция в Амстердам, която си беше истинско вавилонско стълпотворение от журналисти. Там с огромна радост намирам македонката Марина, която работи в някаква телевизия в Скопие.

Зарадвах й се, все едно си открих сънародник и за следващите три дни си станахме най-добри приятелки. Холандската столица е едно много подредено и спокойно място, толкова много, че чак ти се плаче. Малко балкански безпорядък и гръмогласие винаги ти идват добре в такава ситуация.

В свободното от лекции време обикаляхме града и обсъждахме всичко друго, но не и колко романтична част от българската история е Македония и кои от нашите царе и интелектуалци македонците смятат за свои.

Повече ни интересуваха презентациите на конференцията, коя от нас е писала по-интересен материал преди да дойде и какво можем да направим с наученото тук, като се върнем по редакциите си. А, и за гаджета и банди ставаше въпрос, но враждите от историята ги бяхме оставили да почиват в мир.

Говорихме си на английски, но от време на време исках да й кажа нещо за лютеницата или компота например и се сещах, че няма такива дума на английски. „Do you know what лютеница is?" - питам аз. „Да, да" - отвръща ми тя на чист български.

Така веднъж по вечерно време се озовахме в един от най-долнопробните кофи-шопове на града. Все пак сме от Югоизточна Европа, спим в евтини хотели и нямаме много евро за трева. Заговорихме се с бармана, който ни пита откъде сме. Македония и България, казахме ние на английски. „О, аз съм от Турция!", ухили се до ушите той. „Баклава, баклава!" - отвърнахме ние. Така му се радвахме, все едно никога славяните от Балканския полуостров не са били под турско робство. „Hello, комшу!" - поздравихме го и двете. Той ни каза, че след малко ще дойде и неговият „girlfriend". А гърлфреднът се оказва... сръбкиня. Страшно парти стана.

Бяхме се събрали почти целите Балкански съединени щати. Доволни да се видим насред големия стар, подреден и цивилизован европейски град. И никаква неприязън нямаше у нас към другия. Ние бяхме най-обикновени лежерни градски хора. Сближаваше ни това, че всички до един знаехме какво е лютеница, компот и баклава насред всичките тези фалафели в Амстердам. (Много фалафели, много шиш-таук, много нещо. Като навсякъде в Западна Европа.)

Днес се чудя дали да не се обадя на Марина да я питам каква е тази история с мегаломанските статуи из Скопие. Първо Александър Македонски като основател на нацията. Сега пък и цар Самуил, техен цар... Но ми е неудобно да зачеквам тази тема с нея, за да не разваля хубавия спомен от кофи-шопа. Какво я интересува? Пък и мен, да си призная. Това не е нашият свят. Нашият свят прилича повече на онова събиране на балканците насред Амстердам.

А пък и цар Самуил вече съм го делила с други македонци и стана доста грозно. Преди още повече години с моя приятелка от гимназията и двама македонски студенти по право, които открихме на плажа, щурмувахме дискотеките на Несебър и Слънчев бряг. С тях общувахме всеки на собствения си език и се разбирахме идеално. Докато танцувахме и нямахме възможност да си говорим заради силната музика - беше също така приятно, както в кофи-шопа в Амстердам. Но един ден седнахме да обядваме, решихме, че е време да проведем някакви разговори, не само да подскачаме по дансинга. И тогава стана страшно.

Те първи започнаха. Бедата беше, че се оказаха много начетени и подковани, а пък ние с моята приятелка не се интересувахме нито от история, нито от политика. Откъде го измъкнаха тогава този цар Самуил, вече не помня. Ние се зарадвахме, че знаят историята ни, а пък те се обидиха, че наричаме Самуил „наша история". Ех, като се ядосаха! Като изпъкнаха вените на шията им и като закрещяха...

Тогава за първи път с почуда установих, че и Братя Миладинови, и Вапцаров, и Яне Сандански, и Даме Груев и който се сетите още прочут българин от югозападния регион - всичките били македонци, дето българската комунистическа пропаганда си ги била присвоила. Дори Паисий Хиледнарски! А това, че написал „История Славяноболгарская", пак било комунистическа манипулация.

Чакайте бе хора, Василий II, дето се е бил със Самуил, е наречен от трети, независим източник „Българоубиец", задето ни ослепил войската. Значи Василий се е бил с българи, не с македонци - опитах се да мобилизирам аз беглите си познания по история и сравнително силната си логика. Пък и какво ми пука, дайте да ходим да танцуваме. Нищо не помогна. Платихме сметката, обърнахме се мълчаливо в две различни посоки и лятното ни приятелство свърши.

И сега на същия този Самуил, дето го размазал Българоубиеца и изпуснал страната изпод византийска власт, македонците му вдигат паметник насред Скопие. Толкова голям, колкото ние не сме направили на основателя Аспарух, строителя Омуртаг, покръстителя Борис и победителите Симеон и Иван Асен II. Само че паметниците понякога не са просто памет, а фалически знаци на надменната власт. Но могат да бъдат и бизнес, и манипулация, и имперско високомерие. Затова не трябва да се взимат насериозно.

В родния ми град Пловдив насред разкопания римски стадион на Джумаята - емблематично пловдивско място, се издига едно мижаво паметниче на дядото на македонската нация Филип Македонски. Той за малко да скара пловдивчани и много изложи навремето кмета, дето разпореди да го построят.

През 2004 г. тогавашният градоначалник Иван Чомаков гръмко обяви, че ще прави паметник на бащата на Александър Македонски, защото община Солун дала на община Пловдив 30 000 долара и поръчала с тях да вдигнат статуя на точно този човек. Пловдивчани не го искаха, а още повече се изнервиха, когато започнаха да питат как точно са изхарчени парите и дали нещо не е присвоено и откраднато. А Чомаков се изнервяше повече и от тях, когато почнеха да го питат за фактури.

Имало е период, в който Филип Македонски е бил прекръстил Пловдив на себе си - Филипополис. Но това е само частичка от хилядолетната история на един от най-старите градове в Европа, който е връстник на Троя. И на пловдивчани никак не им се иска заради едни 30 000 долара да им натрапват някой за основател.

И само 7 години по-късно се оказа, че областната управа иска да мести паметника, защото пречел на реставрацията на римския стадион, за която сега пък Норвегия отпуснала 750 000 лв. От тях 5000 по план били заделени за махането на нежеланата от града статуя. Разни управници, разни идеали. А пловдивчани са все така нехайни за дребнавите им битки, които често се водят и през паметници. Прекалено древно място обитават, за да се впечатляват от такива битовизми.

Но пък докато се случваше всичко това около Филип в Пловдив, в Скопие изникна паметник на сина му Александър. И на Самуил. И до 2014 г. правителството е планирало да построи още символи на промакедонската пропаганда в хубавата им столица. Да не мислите, че подбудите са по-различни от тези, с които бе побит Филип Македонски насред римския стадион на Джумаята? Или мотивите за вдигането на Альоша на Бунарджика, паметника на Съветската армия на пъпа на София? Всеки политически манипулатор си гони интереса, който няма нищо общо с интереса на обикновените хора.

Лошото е, че тези дребни партизанщини могат да станат опасни мегаломанщини и някога ми развалиха лятната почивка на морето. Заради тях не можахме с едни мои македонски връстници да си поделим цар Самуил и престанахме да танцуваме заедно, макар да ни беше приятно. Да си бяхме говорили за баклава, компот и лютеница, а не да дърпаме историята като късо одеяло, което не стига за двама.

Години по-късно в Амстердам си бях научила урока. И с балканските ми приятели в кофи-шопа предпочетохме да се зарадваме на еднаквостите си, вместо да си образуваме омраза заради някаква си овехтяла пропаганда.

Та нека вдигат паметник на Самуил в Скопие. Аз не смятам да се впечатлявам и вълнувам от това. Имам най-сериозно намерение да продължа да си живея на Балканите с комшиите от всички околни страни в същия дух, в който си прекарах времето в кофи-шопа в Амстердам. Защото когато общуваме лично, като хора - всичко е наред, само разбирателство и близост. Но тръгнем ли да контактуваме през амбициите на разни политици, на които не им пука за нас - ето ти го проблемът. И се питам - докога ще им се връзваме?

#1 Rowan 30.06.2011 в 08:22:29

Я статия с потенциал за поредната бомба предизвикала тонове коментари тук За информация само, от години има официално изпратено предложение от нашите водещи историци (мога и поименно да ги цитирам кои са) към колегите им от съседните ни страни, за общо написване на историята на балканите. Познайте какъв е отговора - стена от мълчание. Това че ние сме толерантни към историята, не означава, че комшиите няма да престанат да насаждат омраза на историческа основа в децата си.

#3 Alexy 30.06.2011 в 10:10:30

Напълно подкрепям казаното от авторката в статията, придържам се към същите принципи в отношенията си с другите народи, скоро имах подобен спор с руснак за паметника на съветската армия. Няма смисъл. Независими исторически източници НЯМА! Така, както през годините на соца се въртяха 2 - 3 кадъра от кинохроники с посрещане на съветски окупационни войски с хляб и сол, и с цветя, така може един ден да се показват митинги на лумпенизирани изкривени физиономии на атакисти и да се казва, че това били цялата българска история от нашите дни. По същия начин македонците не са виновни, че в техните учебници Самуил е бил техният цар... Ами те друго не знаят, нормално е да се обиждат. Тъй че, на Балканите - давайте лютеницата, компота и баклавата и си живейте спокойно

#4 solaar 30.06.2011 в 10:28:05

@ Alexy Размишления малко не по статията - е как пък ни окупираха тия руски войски, като една база тук нямаха?!?

#6 niemen 30.06.2011 в 10:31:30

Страшно парти в кофи шопа, наистина. И аз, Йоргос от Ксанти, бях там, тъкмо бях разтоварил безалкохолното. Авторката е забравила да спомене и за Бианка от Браила, която разнася питиетата, и за Агоп от Пловдив, който продава отвън печени фъстъци. Айше от махалата не можа да вземе участие, защото се бяха натрупали много чинии, но иначе стана голям купон, който завърши с изпяването нап Марсилезата.

#7 Гризли 30.06.2011 в 10:41:36

"Та нека вдигат паметник на Самуил в Скопие. Аз не смятам да се впечатлявам и вълнувам от това. Имам най-сериозно намерение да продължа да си живея на Балканите с комшиите от всички околни страни в същия дух, в който си прекарах времето в кофи-шопа в Амстердам." А трябва да се впечатляваме и вълнуваме от това! Защото както е тръгнало съвсем скоро това ще ни се качи на главата точно заради това, че се правим на непукисти и гледаме със смях на случващото се в Македония! Г-жо автор, ти може и да си живееш с духа от кофи-шопа, но можеш да си сигурна, че твоята македонска приятелка изобщо не смята така! Просто съвсем благоразумно сте прескочили темата, иначе щеше да видиш в какъв дух щеше да ти мине почивката в Амстердам! Особено на фона на опита от морето!... Всички македонци, които се мислят за такива, са еднакви - всички си мислят, че те са създателите на света!!! И докато никой не ги сложи на мястото им ще е така... Само че дотогава може да е станало късно - все пак македонската пропаганда работи с пълна сила, за сметка на нашето все по-голямо невежество по отношение на собствената ни история! Щом дори Господ проговори на македонската нация: http://www.vbox7.com/play:66e96d67 И вие ли като мен досега не знаехте, че бялата раса се казва МАКЕДОНОИДИ?! Можеше да е смешно, ако не беше жалко! И ще става все по-жалко, за нас!... С политика като нашата...

#10 Гризли 30.06.2011 в 11:29:41

Mladen Marinov, напълно съм съгласен! Твърде много политически игри, твърде много интереси...

#11 vanko1 30.06.2011 в 11:45:35

и аз се сетих сега прекрасни спомени на семинари с балканци в един хотел край Охридското езеро, така си е, един регион сме, макар и надробени на много държави, в тая идея на Георги Димитров май е имало хляба

#12 My Majesty 30.06.2011 в 12:02:49

Като чета статията, имам чувството, че авторката се е надрусала с Интернационала. Говорела с "македонката" на английски България трябва да се отнася с така нареучената Македония като с дете - много неща може да са му позволени, но ако не му кажеш в точното време СТИГА!, ти се качва на главата. Написах го под една друга статия, но според мен, трябваше да се разберем с гърците и да си я поделим тази територия. Преди да са я превърнали във второ Косово.

#13 GohoBG 30.06.2011 в 12:07:54

Бацетааа и Бацевки, елементарният човек, имащ се за националист, шовинист или нещо близко и подобно, когато не е чел ИСТОРИЯТА(от източници, а не от учебници) няма как да не изпадне в тези настроения и крайности... и това храни омразата му; той трябва да мрази някого..., а фактите(историческите) са си факти, както и интерпретацията им е неограничена, та всеки знае за себе си... Едни са били победители и всеки иска да се прикачи към тях, а други победени и роби... е те от това всички бягат, а истината е една хаха "бой и е... не се връщат"

#14 sake 30.06.2011 в 12:09:51

Ако трябва да разгаварям с македонец,бошняк,чех или словак,хърват и т.н,не ми е нужен превод,езиковата бариера е нищожна.

#15 GohoBG 30.06.2011 в 12:27:06

браво на Mladen Marinov много добър текст.

#17 Архангел 30.06.2011 в 12:49:56

Македония не ни трябва. 1.Всички български села и градове оправихме, че сега да се занимаваме и с Македония.Да поемаме грижата за една разсипана държава?За какъв чеп?! 2.Сега границите са отворени.В близко бъдеще границите съвсем ще паднат.Особено след като Македония стане член на ЕС.А от 2014 българите ще можемд а работим свободно в държавите от ЕС, така че кеф ти в Македония, кеф ти в Мюнхен.За какъв чеп ни трябва някаква територия. 3.Какво значат някакви територии?Земята ни е дадена да я владеем, което не значи че сме и собственици.Тя си е на Бог/Вселената/Природата (изберете си).Територията си я е имало преди да е имало човек, ще си я има и след него.След 30 000 години всички тези спорове занете ли колко ще бъдат смешни?Все едно преди 100 000 години племето от една пещера как било искало да завземе другата пещера?Кой по дяволите го ебе тая работа сега?!

#18 Архангел 30.06.2011 в 12:56:35

Относни идеята за подялба между Гърция и България-там има доста албанци.Гърци никакви не се мяркат.Така че хипотетична идея за подялба междъ България и Албания (евентуално Сърбия) може да има, но за Гърция-абсурд

#19 Гризли 30.06.2011 в 13:14:39

Архангел, никой не говори за разширяване на територията си! В днешно време вече няма войни за територия - каквото е официално познато, това е! Както всички виждаме войни се водят постоянно, но никъде не са за територия, а за икономически интереси... Защо му е на някой територия физически, след като и без това притежава цялата държава икономически?! Така че и 3-те ти точки са малко не на място... Това за разделянето на Македония между съседните държави е по-скоро хипотетична идея. То вече даже няма смисъл от разделяне, и без това до 20-30 години албанците ще решат проблема в Македония Тогава ще се сетят за нас, че сме един народ, но ще е късно вече... Цялата идея на коментарите тук е, че не може България и ние, като българи, само да стоим и безучастно да гледаме как измислената държава се опитва по всякакъв начин да си направи история! И за съжаление това става, и то не без помощта на България! След като не протестираме официално, значи не ни пречи, т.е. се съгласяваме с това... За съжаление и това е антибългарски процес, подкрепян от българските политици, продиктуван от външна намеса и чисто финансова изгода!... А Гърците имат твърда позиция, на което от години се надявам и аз, че ще ни дойде наум! И точно Гърция ще се окаже пречката пред Македония за влизане в ЕС, няма да е точно както си мислиш ти... Освен ако интересите не свържат финансовата помощ за Гърция с признаването на Македония...

#20 My Majesty 30.06.2011 в 13:15:57

До Архангел: Това, че в момента има албанци, не значи, че те имат някакви права и исторически притинции там. Освентова са мюсюлмани и нямаме интерес да предоставяме повече територия. Сърбите забъркаха кашата с така наречената македонска нация, така че е абсурд и те да имат претенции. Част от тариторията на сегашта македония, попада в географския ареал на антична Македония и към нея гърците могат и имат претенции, останалото са българи с промити мозъци и земи, които сме врадели. На нас ни трябват добри отношения с гърците, защото ни трябва достъп/по - евтин и преференциален/ до техните пристанища, така заобикаляме Турция, която държи проливите. А територия, трябва на всекиго. Защо иначе "великите сили" създадоха Косово?

Новините

Най-четените