Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Не губим само работата, а цялата си кариера": Как настъпи Голямата културна депресия

"Не губим само работата, а цялата си кариера": Как настъпи Голямата културна депресия Снимка: Unsplash

Епохата е изпитание за редица професии. За онези обаче, които пряко зависят от ограничителните мерки, пандемията създаде ситуация, в която за много хора е напълно невъзможно да работят. И не само - тяхната кариера, в която всяка година е от значение, е поставена на пауза, която им коства не само пари, но и застрашава дългосрочно техния успех.

Много области на изкуството - театър, музика, кино - са първите, прекратили дейността си, а вероятно ще бъдат и последните, които ще я възстановят напълно, когато пандемията приключи.

"Страхувам се, че не просто загубихме работата си, а губим цялата си кариера", казва за New York Times Адам Краутхамер - президент на Американската федерация на музикантите в Ню Йорк.

По думите му 95% от нейните 7000 членове не работят редовно, което създава условия за "Голяма културна депресия".

Мнението на широката общественост за заетите в областта на изкуствата често се свързва със знаменитостите от червения килим, които меко казано имат спестявания. Звездните хонорари обаче са доста малък процент спрямо онези на повечето хора, заети в индустрията.

Всъщност голяма част от музикантите и актьорите не само нямат високи заплати, но и работят сезон за сезон, уикенд за уикенд или ден за ден, като зависят изцяло от ангажименти, които не могат да се планират дългосрочно.

Така например за обещаващата цигуларка Дженифър Кох пандемията идва като гръм от ясно небе.

Допреди март тя е част от ешелона на класическата музика и гради кариера, за която всеки би мечтал - с непрекъснато ангажименти с водещи световни оркестри и на някои от най-престижните сцени в света.

Девет месеца след началото на здравната криза обаче е трябвало тя да зачеркне от календара си участия за цяла година, а днес най-близкото до концерт за нея са видеата, които записва в хола си.

Подобна е ситуацията и за актрисата Тери Бърел, чието гастролно шоу Angry, Raucous and Gorgeiously Shameless е отменено, след като е имало резервации за цялата 2020 година.

"Говорим за една цяла година работа, която току-що си отиде", казва тя и допълва, че в момента получава обезщетения за безработица и се надява, че няма да се наложи да се обърне към пенсионните си спестявания.

С подобна съдба са стотици хиляди артисти само в Щатите, а цялата индустрия в страната, включително Холивуд и издателската дейност, има стойност от 878 милиарда долара - по-голям дял в икономиката дори от спорта, транспорта, строителството и земеделието.

Според Американското бюро за икономически анализ секторът поддържа 5,1 милиона работни места. Те включват агенти, гримьори, фризьори, шивачи, портиери, сценичен персонал, охранители, електротехници, звукорежисьори, оператори, администратори, строителни екипи, дизайнери, писатели, режисьори и др.

Много от тях обаче са принудени бързо да се преориентират, за да осигурят храна на масата си.

Такава е например съдбата на 33-годишния Стеф Саймън, който тъкмо е започнал да гради своята хип-хоп кариера, преди пандемията да настъпи. Пробивът му в музиката идва след години нискоквалифициран труд, включително като чистач на килими.

"Имах надежда, че това ще е най-успешната ми година", казва Саймън, който успява да припечелва около 2 500 долара на месец като музикант преди пандемията. "После обаче светът просто затвори."

Седмица след началото на локдауна той осъзнава, че няма как да издържа своята приятелка и двете им деца, затова се връща към последната си работа - оператор в колцентър. През уикендите пък той взима смени в ресторант за бързо хранене.

Много изпълнители пък разчитат изцяло на дарения. Американският фонд за актьори например е неправителствена организация, която успява да събере и разпредели около 18 милиона долара между 14 500 души от началото на пандемията до днес.

Други пък, логично, се обръщат към излъчване на своето изкуство в интернет. Някои от тях пък даже успяват да намерят ново поприще, като например танцьорката на Карла Гоувър, която решава да пише имейли до всички свои контакти, в които им предлага онлайн уроци. Отговорът е неочаквано ентусиазиран и тя започва да се прехранва като инструктор.

Не всички обаче се снимат с цел печалба.

Така например цигуларката Кох създава проекта "Сами заедно", с който набира дарения за поръчката на композиции, които след това изпълнява на живо в Instagram от апартамента си. Той става много популярен, но въпреки това не ѝ носи никаква приходи.

И въпреки всичко тя се определя като късметлия - тя е здравно осигурена, за разлика от много от приятелите си, и има насрочени концерти чак до 2022 г.

Тя обаче си дава сметка за това на колко нейни колеги се е наложило да се изнесат от домовете си и да загубят доходите си почти изцяло.

Ето защо тя признава, че въпреки всичко изпитва истинска тревога за онова, което предстои: все пак бъдещето никога не е било толкова неясно.

Най-четените