"Твърде бели, твърде хетеросексуални и твърде мъже..." Кога ще оставите класиките на мира?!

Мине се не мине някое време и някой западен писател, решил да натрупа малко внимание и да се покаже като човек, който е в крак с времето, започвайки да се заяжда със старите класики.

Актуалният такъв случай е авторът на градско фентъзи и няколко книги по култовата поредица "Междузвездни войни" Чък Уендинг, който реши да изрази в Twitter мнението си относно основата на самото фентъзи - "Властелинът на пръстените" на Джон Толкин.

И мнението му е, че Толкин създава един свят, който е твърде мъжки, твърде бял, твърде хетеросексуален и без особена фантастичност в него. А, да, и написаната история е тъпа. А самият Уендинг като цяло много-много не се вълнувал от "Властелина" и целия епос за Средната земя.

Разбира се, всеки има право на собствено мнение. Нещо повече - всеки има право свободно да го изразява, особено в социалните мрежи. Обичайно обаче тази свобода често прелива в една своеобразна логорея, в която Рене Декарт бива адаптиран като "Туийтвам, следователно съществувам".

Но не това е толкова въпросът тук, колкото повсеместното желание за изпъкване на фона на класиката, охулването й в името на някакъв извратен прочит на модерни ценности.

Защото дори и за "Властелина на пръстените" и Толкин това не е първата подобна критика. Допълнително към обичайните коментари, че това е просто "приказка" и не е "сериозна литература", но все по-често се чува мнението, че неговата творба била откровено расистка.

От една страна, героите на Толкин са само бели и предимно мъже, но и от друга - в книгите на писателя има остра расова дискриминация спрямо орките, които са представени изключително едностранно - единствено като мръсни, зли и склонни към убийства полубезмозъчни създания.

Един от гениите на ранната фантастика и на хорър жанра - Х.П. Лъвкравт също беше обвинен в расизъм, защото в свои разкази бил използвал думата "негър" - нещо, което провокира отстраняването на името му от награда за фентъзи и фантастика преди няколко години.

Същият номер се случи и с Марк Твен преди години като се появиха много гласове за редакция на неговите книги и зачеркване на лошите думички.

И можем да продължаваме още много с подобни примери за критика, желание за редактиране, изрязване, наместване, премахване или тотална забрана на класически произведения - от "Малка къща в прерията" до "Матрицата" и нейния бял, хетеросексуален главен герой, който нямал своя социална кауза, която да защитава (по BBC).

Това е модерната обсесия за нагаждане на света и миналото към цялостната концепция за това как трябва да изглежда света според модерните крайни форми на социален либерализъм.

Класики, писани през времена със съвсем различен социално-политически климат, с доста различен светоглед ако щете, биват подлагани на дисекция от разни хора, чиято основна работа сякаш е да издирват такива примери за нетолерантност в миналото, обръщайки всеки наличен вол, да не би да се е скрило някое теле под него.

Разбира се, лъжа ще е ако кажем, че тази мащабна война срещу потисничеството обаче не постига абсолютно нищо. Проблемът е, че постига абсолютно обратния на търсения ефект.

Ако идеята на социалната справедливост е никой да не бъде целенасочено унижаван заради това как се е родил, а всеки да бъде оценяван според личните си качества, възможности и морал, то манията за охулване на класиките заради детайли в тях не прави нищо, освен да отвращава страничните наблюдатели.

Никой няма нужда от защита от опресията на белите елфи или на хетеросексуалния Сам Майтапер, защото, колкото и странно да звучи това, тези книги не се занимават с проблемите на политиката на идентичността.

Те разказват героични истории и предават морал - бъди добър, бъди смел, не се предавай пред лицето на трудностите...

Не всяка история е нужно да включва различни етноси и раси и различни сексуалности, за да е добра. Не е нужно един герой да е черен, за да може някое чернокожо дете да се припознае в него. Или обратното - бяло дете в чернокож герой.

Във "Властелина" орките не са някаква сложна метафора за небелите раси, те са просто полуинтелигентни чудовища, носител на злото. И ако някой си прави сравненията с етноси и раси, това е вече изцяло проблем на неговата лична интерпретация.

Фактът е, че истинската борба срещу расизъм, сексизъм и т.н. "изми" ще започне едва тогава, когато престанем да се вторачваме в цвета на кожата на хората, техните пол и сексуалност, а започнем да обръщаме повече внимание на това що за личности имаме пред себе си.

Така и понякога една история е просто история - героична, забавна, пълна със своите си герои. И всеки има право да има свое си мнение за нея. Кому обаче е нужна цялата тази истерия по старите класики?

#1 To 30.03.2019 в 18:18:47

Ти си го написАл : Трябва да сме в крак с Модерните времена...но не разбирайте тези на...Чарл3 Чаплин :-) == аз не знаех, че "Туитвам, значи съществувам" било на ДеКарт, мислех че Е на ТръмПът :-)

#2 cavalec 31.03.2019 в 06:43:09

Расова дискриминация? В произведенията на Толкин? Доста плиткоумно, дори и ако счетем сведението, че Властелинът е политическа поръчка за пропаганда относно събитията през Студената война. Явно зрителят квото види или чуе го приема за чиста монета или се изгубва в превода поради изкривени от медийния булшит и социум възгледи. Орките са метафора. Този, който е проучил и изчел от кора до кора светът на Толкин знае, че орките(урук-хаи, гоблини) са елфи отвлечени от слугите на Моргот( Силмарилион) изтезавани и осакатени придобили форма впоследствие на "скверни ПОРОБЕНИ твари". А урук-хаите са хуманоид мутирала форма. Познато ли Ви е? И с какво може да се асоциира в съвременния свят. За тези, които са чели Оруел или Хъксли не е трудно да се досетя, че метафората е кристално ясна. Орките са ретроспекция за обществените групи станали жертва на диктатури и манипулации над ума и съзнанието. В случая Толкин посочва за основен виновник САЩ (Окото на Саурон - Големият брат вижда всичко - 1984, Джордж Оруел). Същата метафора залага и Лукас в Междузвездни войни с империята и Палпатин(производството на клонинги) Метафора за начина по който, функционират медиите и образователната система. Същата метафора залага и Мартин в Игра на тронове с белите бродници, които зомбират жертвите на "елита". Всеки филм за зомбита залага на същата концепция. Кино, телевизия, музика, комп. игри, смартфони, социални мрежи, интернет, уайфай - все генератори умишлено произведени и лесно достъпни с една едничка цел - масова манипулация над ума и съзнанието или въпросната форма на зомбираност и приспиване, да ослепееш за истината зад завесата, докато горе на върха на обществената пирамида "елита", стиска здраво лостовете на властта.

#3 SamVaims 31.03.2019 в 15:18:13

@" Кино, телевизия, музика, комп. игри, смартфони, социални мрежи, интернет, уайфай - все генератори умишлено произведени и лесно достъпни с една едничка цел - масова манипулация над ума и съзнанието или въпросната форма на зомбираност и приспиване, да ослепееш за истината зад завесата, докато горе на върха на обществената пирамида "елита", стиска здраво лостовете на властта." Чакай малко да позная. Ти си точно този, който е прозрял ИСТИНАТА сред цялата тази мрежа от лъжи и манипулации, обаче няма да я разкриеш, защото си някакъв гуру а тази тайна е достъпна само за просветените?

#4 SamVaims 31.03.2019 в 15:23:53

Впрочем, защо не критикуваш и електричеството - първоизточникът на всички беди и нещастия.

#5 Дракон с кисело зеле 31.03.2019 в 16:05:45

Уендиг е абсолютен некадърник, между другото. Защо изобщо се обръща внимание на глупостите му?

#6 e-mil 01.04.2019 в 11:28:57

"Този, който е проучил и изчел от кора до кора светът на Толкин знае, че орките... ... В случая Толкин посочва за основен виновник САЩ (Окото на Саурон - Големият брат вижда всичко - 1984, Джордж Оруел)." За "1984" е световноизвестно, че Оруел пресъздава диктатурата в СССР. А Толкин нищо не посочва. Уж си го чел от кора до кора, а си пропуснал, че Толкин смята алегорията за целенасочена доминация на автора. И я отрича, защото чрез нея разказът се превръща в обикновена история, изгубила плюсовете на приказката. За него основните сили във "Властелина..." са архетипи. Но дори тези, които преднамерено търсят и намират алегория няма как да отрекат, че злото в света на Толкин се намира на югоизток от Средната земя. Там са и първите завзети царства от настъпващите войски. Е, няма как да е САЩ.

#7 alecsander 03.04.2019 в 02:46:21

Чък е либерал. Поради това вижда нещата застанали нормално, когато ги гледа от положение “челна стойка”. Естествено е против факта, че белите хетеросексуални мъже правят нашия свят. Защото една от целите на неолибералите е да се смачка и модифицира “мъжкото”. То им пречи да контролират и налагат на света своите шизофрении. Жените са много по-лесни. Те са поклоннички на “новата мода”. Няма значение как рефлектира тя в семейството, обществото и съвременният свят. Един известен педерас – “законодател” в съвременния свят на женската модата казва: “В съвременното общество не може да има табу върху модните тенденции. Съвременните жени със свободен дух са носителки на новото в модерния европейски свят.” И в ревюто показва манекенки по гащи, с кръгли изрезки отзад, т. е. по гол задник. Защото жените са свободни и равноправни, носителки на всички модерни шизофрении: помпене на циците, помпене на джуките, хирургическо изрязване на свинската сланина от корема и задника, 40 см. токчета, неистов мерак да си покажат голия задник и най-вече – обръснатия предник в Интернета и пр. Това им помага за усилено прилагане на свободната сексуална практика, натрапена от соросоидите още през 1948 година със “сексуалната революция”, която постепенно доведе до бум на проституцията, венерическите заболявания, стерилитета, психичните травми, разводите, срив на раждаемостта, липса на домашно възпитание при новото поколение и прогресиращо увеличаване на престъпността и насилието. Следва юруш на модата – жените, вкл. и бабите, тръгват по чорапогащи из улиците. С изключение на кастратите и страдащите от сексуални перверзии, останалите мъже възприемат това като бизнесшоу за разпродажба на преоценени стоки с обичайното право за тестване на експонатите. А-а, не! Следват женски писъци за насилие. Блондинките от медиите (подучени от соросоидите) стоварват вината върху мъжете. Мъжете са насилници, психопати, бандити, терористи – и останалите страхотии, да не ги изброявам всичките. Тогава Сорос и & правят Конвенция. Срещу мъжете, защото жените са невинни. Тежки наказания срещу насилниците, затвор, имуществени санкции и останалите бонуси в подкрепа на невинните жени. Мъжете, за да не стоят доживотно по затворите, си вземат шапките и “чао”. Така либералите постигат целта си: разрушаване на семейството, няма време за раждане и възпитаване на деца. Следва прогресивно влошаваща се криминогенна обстановка в засегнатото общество, демографски срив, налагащо се приемане на ислямски командоси – като “работна ръка”, промяна на националната и културна идентичност, създаване на незащитено общество от безпомощни джендър-кастрати и след застаряване и отмиране на бездетното поколение – остатъци от налудни либерални идеи и лайна. А “мъжкото” пречи за това. Поради това още през 50-те години на ХХ в. в средните училища либералите въвеждат смесено обучение на младежи и девойки по време на кризисния стадии на пубертета им. Така се създават условия за бум на проституцията, венерическите заболявания, забременяване от 14 годишна възраст, редовни аборти, интоксикация с контрацептиви, психични травми и стерилитет. От съвместно обучаваните женски мъже и мъжки жени произлизат равноправни джендъри от “социален пол”, които влизат в равноправни битки за лидерство в семейството - умишлено наричани от либералите "домашно насилие", с последваща ненавист и развод. Няма време за раждане и възпитаване на деца. А Холивуд чрез космически екшъни и психиатрични трилъри ги поощрява да нямат понятие, желание и възможности да изпълняват ролите на “съпруг – баща” и “ съпруга – майка”. Засегнатата нация бавно умира от демографска смърт и разчиства терен за малка Глобална империя, начело с “богоизбран” либерален елит от консуматори. Виж статистиката от 1950 г. до наши дни за демографските процеси в Европа.

#8 Specifier 11.04.2019 в 17:58:36

КВИ ЛИБЕРАЛИ, КВИ 5 ЛЕВА, бе! Това си е чисто и просто НЕОМАРКСИЗЪМ. И още: НЕМА ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, КОЕТО НЕОМАРКСИСТИТЕ (джендър-феминистки, мултикултуралисти, затоплисти, прогресисти, антиф-исти и вся остальная сво...) ДА НЕ СА В СЪСТОЯНИЕ ДА ИЗВЪРШАТ... В мрежата гъмжи от призиви на феминистки лезбийки (лидерките на неомарксистките-феминистки са по правило лезбийки) да се УБИВАТ мъжете (белите), вкл малките момчета... Изобщо, задава се грозна тоталитарна идеология, пред която комунизмът, националсоциализмът и фашизмът са просто детска игра!

Новините

Най-четените