Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Траперът срещу травестита

 Приказката е за мъже, които не закусват с мюсли и фрешче, докато потриват брадата си със специално масло за бради с аромат на канела и печена ябълка.
Приказката е за мъже, които не закусват с мюсли и фрешче, докато потриват брадата си със специално масло за бради с аромат на канела и печена ябълка.

Непосредствено преди Оскарите българският всезнайко влиза в една особено интересна фаза, която може да се определи като „кинокритическата". С настъпването на „кинокритическата" Гошо става по-разбирач от член на Академията, забравя за реалните си проблеми, изнервя се до краен предел от чуждо мнение и започва да бълва аксиоматични размишления за режисура, сценарии, актьорско и операторско майсторство.

Топлите вълни се редуват със студени и резултатът са фейсбук умозаключения като: „Тарантино не става за нищо, само се стрелят и пръска кръв и мозък", „Иняриту ме разочарова, а толкова го харесвах" (има се предвид от „Бърдмен" насам, щото друго негово „киноманът" не е гледал) или „Ридли Скот прави само слаби филми от години".

В началото на 2016-а българските кинокорифеи, за които независимото кино е нещо като независимия депутат, но по-тайнствено, водят ожесточена битка на западния фронт на тема "Оскар" за "главна мъжка роля" 2016-а. Леонардо Ди Каприо и Еди Редмейн, „Завръщането" и „Момичето от Дания" в момента правят във Фейсбук, по масите и из офисите това, което дори пост за Калин Терзийски не може.

Моля, да не се лъжем и да се правим, че режисурата и играта имат някакво особено значение за нас, обикновените зрители (въпреки че допускам, че Лео да може да изиграе ролята на Еди и ни най-малко не си представям Еди да се превъплъти в образа на Глас).

Битката е на полето на сюжета и героите в него.

Откакто свят светува е така - когато има два силни образа, избираме по-симпатичния.

Войната в случая е между алфа мъжкарите и транссексуалните, между суровите трапери и нежните търсещи души, между ясно изразеното мъжко и плахо поддаващото се женско.

И понеже съм прост субективен зрител, а не велик кинокритик-счетоводител от осмия етаж, ще споделя защо единият филм ми хареса, а другият - не толкова.

В началото бе Керъл Кедуоладър от "Гардиън".

Тази жена написа такъв текст за лентата на Иняриту, че филмът веднага ми стана повече от симпатичен, без да съм го гледала. "Завръщането" е безсмислено, болезнено порно" е световноизвестен материал, който може да се сравнява по тъпота само с материал от блога на отчаяна съпруга, въобразила си, че е принцеса, защото не може да готви и харесва перли.

Препратките с "Ислямска държава" и тъжната, ако не беше жалка, феминистка нотка, изразена в "Разбира се, жената не е изнасилена в действителност. Това е постановка. Наричаме го актьорско майсторство. А "Завръщането" наричаме развлечение" затвърдиха представата ми за удивителна глупост и си казах, че предварително трябва да се разгранича от нея.

Дори след като изгледах филма, се скарах с няколко човека заради фразата, употребена от авторката, която искам да наричам Худа Факис Керъл "цялата работа е лишена от смисъл".

Но какво да очакваш от лелка-писарушка, решила, че последствията от това да убият сина ти пред очите ти е "безмислена приказка за отмъщение".

А приказката е за безпределна любов, чест и справедливост.

Приказката е за мъже, които не закусват с мюсли и фрешче, докато потриват брадата си със специално масло за бради с аромат на канела и печена ябълка. Приказката е за оцеляване в името на свята цел. Цел не да бъдеш щастлив, защото си загубил всичко и щастието ти отдавна е закопано и изгнило, а да изравниш везните след най-жестокия удар на живота и да му покажеш, че си по-силен от него.

После изгледах и "Момичето от Дания". Най-нежната и тъжна история за отблъскващ егоизъм, която някога съм гледала.

Женен мъж осъзнава, че всъщност винаги е бил жена. Опитва се да я потиска с костюми и съпружески секс, но тя е по-силна, успява да излезе и "убива" мъжа.

Което е супер, животът на транссексуалните хора просто отнема повече време да намерят себе си и това търсене и намиране на Истината е достойно за уважение. Това е тежка битка, изпитание за силни хора.

Но аз намразих героинята на Еди Редмейн Лили.

Намразих я още докато гледах филма. Защото Лили е чудовищен егоист. Защото нежната, търсеща себе си, плачеща и страдаща Лили е точно толкова жестока, колкото и безразличният съпруг-пияница или самовлюбеният мачо.

Лили нито веднъж не попита съпругата си, трансформирала се после в най-близък човек и посветила живота си на мъжът си, който всъщност е жена: "Как си, добре ли си?"

Нито веднъж не каза "Извинявай, че без да искам така обърках живота ти, извинявай, че те отдалечавам от най-съкровеното ти желание да имаш дете". Не, Лили веднага тръгна по мъже и замечта за собствено дете още след първата си операция за смяна на пола. Накрая на филма исках да плача. Но не успях.

Плаче се за герои, не за егоисти.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените