В последните няколко години културният климат е суров и враждебен към свободата на смеха. А в последните няколко месеца комедията е на командно дишане.
Доскоро дори радикалните преторианци на политически коректната линия в публичното пространство поне донякъде защитаваха идеята, че професионалните производители на хумор трябва да имат повече пространство за изразяване на противоречиви идеи и понякога е допустимо да прекрачват граници.
Днес тази последна пречка пред пълната капитулация на словото е премахната. Комиците вече не са защитен вид и попадат под ударите на политкоректната полиция, както всички останали преди тях.
Дистопичната догма диктува, че всеки може да се събуди с унищожен живот и размазана репутация ако отрядите на моралното възмущение се докопат до негов стар коментар, който осъдят като обиден.
Последният пример е скандалът с комика Кевин Харт, който беше принуден да се оттегли като водещ на наградите "Оскар" след като "сошъл джъстис уориърите" извадиха негови хомофобски шеги и коментари в Twitter отпреди години.
Организаторите на церемонията се надяваха, че ще задоволят исканията на политически коректната тълпа за свещеното вече "дайвърсити" (разнообразие, б.а) като ангажират още един чернокож водещ за наградите "Оскар".
Но не предвидиха, че това, което ще зарадва един фрагмент от новото "общество на обидените малцинства" ще разгневи друг. Цветнокожите изпаднаха във възторг, но LGBTQ активистите се сетиха, че Харт е използвал гей тематика и жаргон за шеги в миналото. Резултатът е поредната публична дефенестрация на обществена личност за стари коментари.
Така става, когато превърнеш свободното си проспериращо общество в тоталитарна анти-утопия, в която никой не знае дали няма да е следващата жертва на професионално разгневените орди.
За тази радикализация говори прочутата феминистка, авторка и философка Камилиа Палия в ново интервю пред "The Spectator“.
"Като млада ученичка в Ню Йорк попаднах на колекция с епиграмите на Оскар Уайлд в книжарница за употребявани книги. Четенето на тези произведения за мен беше наелектризиращо откровение. Изучавах текстовете на Уайлд като Библията. Пред мен се разкри смело и унищожително остроумие, което режеше сантименталната мъгла на конформизма. Но чак когато политически коректното наводнение на нашето време дойде, аз успях да разбера напълно острата сатира, на която Оскар Уайлд подлага Викторианските филантропи и хуманитаристи", разказва Палия.
Според нея "през последните две десетилетия политическата коректност превзе администрацията, образованието и медиите".
"Уайлд много добре е усетил нетърпимата арогантност и острото лицемерие на самоназначилите се пазители на морала на своята епоха. Днес отново се намираме в среда на двуличие и жестове на добродетелност, формализирани като кабуки. Хуморът беше убит. Една неправилно пласирана дума в офиса или в училище може да ви поведе към бесилките. Това е гробището на либерализма, чийто някога благородни идеали вампирясаха и станаха призрачни", завършва авторката.
Този тъжен сантимент за смъртта на смеха бе споделен наскоро и от една най-големите легенди на комедия - великия Мел Брукс. Авторът на класики като "Младият Франкенщайн" и "Продуцентите" каза, че "глупавата политическа коректност" ще доведе до "края на комедията".
Брукс смята, че неговата уестърн пародия "Пламтящи седла" е напълно невъзможна днес заради рискования си хумор. Тери Джоунс от "Монти Пайтън" беше в България преди няколко години и сподели пред автора на този текст, че религиозната комедия "Животът на Браян" е немислима в съвременната епоха, особено ако вместо християнство хумористите решат да осмеят друга вяра.
Всеки ден на хоризонта изплуват стряскащи примери за цензура, която не идва от държавата, а от медиите, активистите за "права" и обществените елити.
Свободата на словото отдавна не е изглеждала толкова пречупена от оковите на новата религия на политическата коректност. Време е за нов вид богохулство.
deowin | 07.12.201817:30 "..Теми като религия, раса, полова принадлежност, сексуални предпочитания, възраст и прочие съвсем не са табу, както може лесно да се наблюдава от филмите, които се правят (например, Get out на Peele беше със силни расови нотки), или пък от това, за което говорят широкопопулярни stand-up комици..." ___________ Да, не са табу, но се оказва, че след това същите тези комици НЕ МОГАТ да водят Оскарите например! След случая с Харт доста комици, искащи да имат подобен шанс, ще се замислят дали да се шегуват с "..Теми като религия, раса, полова принадлежност, сексуални предпочитания, възраст и прочие..", които НЕ са табу...
Деовина живее в някакъв измислен свят, и го показва всячески. Статията ти пише, че Кевин Харт не може да води церемония по награждаване, защото някъде някак си се избъзикал с гейове, трансове и прочее представители на определено малцинство. Защо не са били обидени тогава, а сега ? Защото трябва да сме известни.Пак Въпрос - защо тия активисти не реват за правата на LGBTQ в Азия, Африка, Латинска Америка, Източна Европа (региони с истинска дискрминация и хомофобия), а се засягат от шега на Кевин Харт ? Щото няма да са известни, понеже на никой не му пука за това там, нали ? Само че, това е неудобно да се признае. Ама дай вместо това да ревем, че супер лошия комик Харт ще пуска шеги, докато милионери ще си раздават статуетки.
Никой не отрича, че промяната движи света независимо дали на нас индивидуално ни харесва или не. Но авторът по скоро поставя въпросът дали ако продължаваме така няма да се озовем в позиция, когато да се шегуваш може да стане опасно. Започва се полека, полека, днес е неправилно да се шегуваш с това, утре ще стане друго, днес едни са обидени, утре други и т.н. Къде остава свободата да говориш каквото искаш, а аудиторията да реши кое е правилно и кое не. Макар, че не са точно парвенютата от Холивуд които ще определят насоката на промяната.
deowin | 07.12.201817:30 "..Теми като религия, раса, полова принадлежност, сексуални предпочитания, възраст и прочие съвсем не са табу, ............... Все още не, все още. Ама на някой хора много им се ще ТЕ да определят, кой какво да казва и какво да прави. Разбира се, скрити зад маската на морала. Та и наш ДЕОСВИН и той повдига крак. И преди имало неправилни неща, а сега ги няма, казва той. Какво толкова? Ми нищо .... засега. Той и Хитлер е започнал ей така лекинко и благо. Уж "за чистотата на расата", уж за да живеят добре хората от народа и т.н. И тогавашните деосвини много са му се радвали. Е докато не са изпитали на свой гръб обратната страна на "неизменното развитие на историята:. Ма такива са си деосвините, полезни идиоти.
https://www.imdb.com/title/tt4176826/ (Er ist wieder da, 2015) - един хубав задвратен шамар за политкоректниците и то от самия хартланд!
Те Оскарите от доста време се превърнаха в пропаганден център на войничетата за социална справедливост. Не е голяма загуба, че Харт няма да води - комедийните му шоута са добри, шегите в тях са по-често забавни.
>В този момент би могъл да се замислиш дали имаш вяра в човечеството..< След две световни войни и голяма вероятност за трета, наблюдавайки как се унищожава природата на една уникална планетата и се прахосват природните ресурси, ми е трудно да имам голяма вяра в способността на вида да взема правилните решения. >страх от прогреса заради лични несигурности (ака консерватизъм), и нежелание да приемат, че съществуват хора с по-високо ниво на морал, етика, чувство за отговорност и вътрешна мотивация за развитие от собствените им, които именно движат човечеството напред, докато те самите просто се возят< Именно постиженията на талантливите хора водят прогресът напред, но... откритията в атомната физика се използваха в атомната бомба, изкуственният интелект-за предсказзване на борсовите курсове-не за да се предотвратят кризи, а за да се печели повече, нанотехнологиите-за създаване на насекоми за следене и т.н. Изглежа, че прогресивните хора стават все по подчинени на алчни, неразумни индивиди.