Снощи се установява, че в главата на деветгодишното рецидивистче средновековните царе, папи и патриарси живеят задружно в пиянски хаос, Асен и Петър си организират битки за забавление, докато Климентнаумиангеларий им чете на глас глаголицата.
Борис І се явява нещо като класна ръководителка, която въвежда ред и кара хората да пишат. Калоян е брат на римския папа, а Иван Рилски - аутист.
Последва сцена от филм на Иван Андонов: подсъдимият по гащи, с риза и униформен пуловер, заеква и срича над учебника, докато нервната му майка реже салата и подвиква.
Представям на вашето внимание извадки от учебник за трети клас илюстрирани с въпроси и коментари от обучаемия субект.
Учебникът: "Култура е дума, с която се назовава всичко, което е създадено от човека".
Никола: "Ето мамо, ти сега като създаваш салата... пък и си човек ... значиииии нещо по културата работиш".
Аз: "КАТОТИЗАПАЛЯВРАТАЩЕВИДИШЕДНАКУЛТУРА - АЙДЕДАВАЙНАТАТЪК"
Учебникът: "По времето на Борис била създадена блестяща книжнина".
Аз: "Какво означава това?"
Никола: "Не знам точно, но блести ..."
Следва поток от клишета нафрашкани с напълно неразбираеми за децата думи като "църковното изкуство достигнало нов разцвет", "непреходна културна ценност", "връзките на България с Европа укрепнали, а нейното участие в европейските дела нарастнало(?!)" и пр.
В един урок - по двама-трима владетели... Жестока супа!
Изречението за "необходимостта от въвеждането в църквите на богослужение на църковнославянски" докара Никола до рев и ми костваше 45 минути разкази какво правят свещениците в църквата и защо е важно да се разбира какво говорят.
Добре че съм водила детето на погребение, та илюстрирах нагледно урока...
Не знам. Това е материал, който би могъл да бъде разказан като приказка за царе, рицари и битки по начин, по който децата да го разберат, а не да се отвтратят изначално от историята.
Да влезе Фани Попова Мутафова!
*Текстът е от Facebook-профила на Фани Давидова.