RE: Центърът на София: Прекрояване

В последно време това, което виждам и чета, е нарастващ брой автори, които "по принцип" са опозиция на всичко, което се случва и което не се случва в България. Включително и от факта, че българинът е вечно недоволен и се оплаква...

Като софиянец, израснал по улиците и парковете на този град, проектите ми харесват в по-голямата си част. Зеленината е това, което трябва на един силно урбанизиран град. Този проект е зелен. Повече пешеходни зони трябват - той предлага допълнителни такива.

Естетиката е спорна, но тя сама по себе си е въпрос на гледна точка

Естетически по-издържани ли са предложенията от соц-реализма, който е "белязал" София през изминалите десетилетия? Моето лично мнение е, че този проект в естетически план е по-скоро крачка напред, отколкото назад.

Гранитът като тротоарна настилка е в пъти по-добре изглеждащ и дълголетен от бетонните павета и тротоарни плочки. Отделената велоалея ще предотврати съприкосновението между колоездачи и пешеходци.

Цветните лехи са елемент, който нито един нормален човек не би определил като негативен. Новонасадените дървесни фиданки ще спомогнат с ограничаването на фините праховите частици, отделени от трафика (макар и в нищожни мащаби в сравнение с количеството автомобили минаващи дневното покрай канала). Те също спомагат за намаляване на шума от автомобилните двигатели в вътрешно горене.

Относно пазарите

Идеята площад „Славейков" да се разшири от "фасада до фасада" и засади с дървета на мен доста ми допада. По настоящем той е един бетонен площад, който има няколко нещастни дръвчета. Търговците и пешеходците са отнели и 30-те сантиметра почва, която им трябва, за да съществуват.

Относно книжния пазар - напълно съм съгласен, че има нужда да се сменят т.нар. "тенти". Трябва и държавата да наложи мерки, с които да изкара търговците от "сивата" икономика. Макар и мизерно изглеждащи, спекулантите правят сериозен оборот от търговията на апокрифни и редки книги. Този доход трябва да се облага с данък, както е редно във всяка нормална държава.

Като недостатък, не ми допада идеята, че ще им ограничат работното време на само три 3 дни седмично. Това е едно от малкото "интелектуални", ако не средища, то поне източници в града. Такава мярка би ощетила много хора, които искат да се развиват чрез една или друга литература.

По въпроса с пазара за плодове и зеленчуци на пл. „Св. Седмочисленици" - надали има човек, който би го определи по друг начин, освен мизерно. Сергиите са толкова близо до трамвайните линия, че направо са предпоставка за злополуки. Търговците са обособили допълнителни пространства зад сергиите, пълни с гниеща стока и кашони. Миризмата и видът на тази гледка по-скоро напомнят за клошарско сборище, отколкото за площад в идеален център на европейска столица.

Идеята да се преместят сергиите от другата страна е толкова добра, че направо се чудя защо никой 20 години до сега не се е сетил за нея. По този начин паркът ще се разкрие за погледите на хората, близките до линията зелени площи ще се превърнат отново в зелени такива, а не в кални клоаки, каквито са в момента. Хората от кооперациите от другата страна, никога няма да позволят тази мизерия да е пред входната им врата. Относно търговците и техните доходи - за тях важи същото, каквото написах по-горе за техните колеги от пл. Славейков. Всеки трябва да си плаща данъците!

Тук отново единственият недостатък е, че ползването му само в петък би обезсмислило неговата идея. Никой търговец не би оцелял, ако работи само през един ден от седмицата. Намаленото работно време би било много по удачно.

Относно техническите характеристики

Кръговите движения по цял свят са пример за по-ефикасно канализиране на автомобилния трафик от кръстовищата (регулирани и нерегулирани). В конкретния случай пешеходните пътеки ще спомагат за едно равномерно канализиране от всички входове и изходи на кръговото - няма да има ощетени от достъп пътни артерии. Като се замислим, точно там е една от най-големите "тапи" на софийския трафик, това кръгово и допълнителни ленти могат само да подобрят положението.

Единственият недостатък, който виждам тук е, че зелените площи ще се съкратят за сметка на разширените пътни платна. За съжаление това е невъзможно да се избегне при постоянно увеличаващия се трафик в града.

По въпросът с повдигнатото ниво на реката... това е едно добро естетическо решение, което и допълнително ще предотврати пребиваването и постоянното "жителство" на маргинални персони в коритото на канала.

До колко "хидрогенераторите" ще имат някаква икономическа полза - това е от компетенцията на екип от хид и специалисти по подобни съоръжения.

Както по-горе споменах съм живял в този град от моето раждане и не един или два пъти съм виждал Перловската река пълна почти до преливане. Моето лично притеснение е в години с обилни валежи и наводнения, като изминалата 2014 и настоящата 2015, дали подобни съоръжения по протежение на речното корито, няма да бъдат предпоставка за катастрофални разливи в самия център на града.

Това е въпрос който трябва да бъде поставен под сериозен анализ, поради рисковете които крие подобно естетическо решение.

Като цяло този проект по мое мнение ще бъде освежаващ и повишаващ качеството на околната среда. Но, преди той да бъде одобрен от общината и държавата, трябва да се подложи на дълбок и обстоен анализ от широк спектър специалисти, поради скритите рискове в него.

На хората които само се оплакват, че този или онзи проект са недомислени или са абсолютна глупост, ще кажа - Моля направете съпоставка какво е правено през изминалите 24 години в София и проектите които тъй лесно оплювате. Не мисля, че някой от Вас би могъл да отрече колко много се е подобрил видът на столицата ни от 2007-а година насам. Който има достатъчно години зад себе си, нека си спомни как изглеждаше града през 90-те години...

#1 stizi 17.03.2015 в 11:58:20

Гнусно и безпредметно. Повдига на канала?! ок това го оставям, ясно е че няма да се случи. Още една лента на канала?! поредната идиотия която ще увеличи трафика през центъра, а от друга страна ще премести и оголеми съществуващите тапи /за справка се разходете до Румънското посолство/. От 10 години никой не прави повече пътища в градове със стара и изтощена инфраструктура, за да набута повече коли /за справка - втория мост над Босфора в Истанбул/, а се инвестира във велоалеи и градски транспорт. Извод - свалете хората от колите! Втори извод - не приемам за подобрение допотопни растери и евтини плочки /за справка Витошка с визия на Драгоманско ларго и ъф корс - ФОНтанЯ/

#2 doni 24.03.2015 в 12:20:57

Напълно съм съгласна с автора на материала и споделям мнението, че София постепенно се превръща в един хубав европейски град. Мрънкащи хора винаги е имало, както и такива, за които нищо не трябва да се променя!

Новините

Най-четените