Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

“Черният петък” и психологията на далаверата

Ситуацията е черна, но не и петъчна Снимка: Getty Images
Ситуацията е черна, но не и петъчна

Това е онзи ноемврийски петък, за който повечето търговци на техника, обувки, козметика, книги и дрехи от ниско до средно качество се готвят месеци наред.

Този ден е "Черният петък" и за него, както за Хелоуин, Свети Валентин, моминските партита и ергенските запои със стриптизьорки, трябва да благодарим на американците.

Може и да не сме на едно мнение дали да се маскираме, или да празнуваме Деня на народните будители, но стане ли дума за изгодна търговска сделка, българите единодушно преглъщаме патриотичните си скрупули и копираме традициите за истеричен, ненаситен предколеден шопинг, както го правят в Щатите след Деня на благодарността.

И тази година рекламата изостри апетита на най-настървените фенове на сезонните отстъпки, като нито политическия, нито здравословния пейзаж в страната са в състояние да отклонят вниманието ни от промоциите.

Ако сте пропуснали да проследите движението на цените на желаните от вас стоки, рискът при пазаруване е само ваш. А ако сте ги следели, разочарованието е общо, защото, казано между нас, не очакваме, че местните бизнесмени ще се загрижат за недостига на вещи по домовете ни. 

По-загрижени ли са обаче колегите им на запад от "Калотина"? Дали е защото българите обичаме да се чувстваме изиграни, или наистина вярваме, че светът започва от България, но сме склонни да приписваме някои глобални практики като типично нашенски специалитет. Такъв е и случаят с отстъпките покрай "Черният петък".

Тук е моментът да се разберем, че обявените оферти и у нас, и по света целят единствено печалба за собственика на магазина (физически или виртуален). Те не ни правят подаръци за Коледа, защото са търговци, а не благотворителна фондация.

Масово крайните цени за потребителя са завишени с от 10 до 20 пъти в сравнение със стойността на стоките при производителя, така че когато дойде време за промоция, продавачът да не изгуби своя процент печалба. Изкуственото напомпване, преди да се обяви акция по разпродажба, е установен ред в световния стокообмен, а идеята на обявяването -20% и -50% е да ви приласкае към пазаруване, ако досега сте удържали фронта.

Да кажем, че се колебаете за онзи сешоар с много приставки или за комплекта тенджери и тигани с трислойна мраморна повърхност. Офертите на "Черния петък" трябва да разбият тези ви съмнения и да ви отведат право в магазина. А благодарение на платформите, в които отдавна сме си казали и майчиното си мляко, отстъпките лесно ще ни намерят и изкушат.

Ефектът на намалението има и друга страна. Освен че ще ви кара да пазарувате, той ще ви кара да пазарувате в повече. Нали знаете онези ситуации, в които влизате в магазина за "едно-две неща", а излизате с пълна кошница, оставяйки 50 лв. на касата. Същото се случва и покрай "Черният петък".

Веднъж хванал ви на въдицата с един артикул, ще започне да ви омайва с допълнителни джаджи, които не са на намаление, но с които стоката ще работи на пълна мощност. Може и да ви прилъгва с още намалени продукти, за да си кажете "какво толкова му плащам" и да ги прибавите към сметката. 

А може и да ви бомбардира със семейни снимки, манипулирайки ви колко по-добър човек ще станете, ако купите подарък и на близките си. 

До преди 5 години тези психологически тактики на маркетинга изглеждаха немислими на родна почва. Хората бяха по-недоверчиви. Но резултатите и прогнозите за 2021 г. промениха напълно картинката.

Така например от един популярен онлайн магазин отчитат, че при кампанията им този ноември е имало ръст на поръчките с 61% спрямо миналата година. А средно един техен потребител е платил 430 лева за стоки от каталога им.

Според данните поръчките са на стойност 55,9 милиона лева, а най-търсените артикули са телевизори, слушалки, прахосмукачка-робот и интерактивна играчка слон.

От онлайн магазина не го обявяват, но е интересно каква част от тези малко над 55 милиона са платени директно от клиентите и каква посредством кредит.

Понеже на фона на предстояща енергийна инфлация с прогнозиран драстичен скок на тока, парното и основните хранителни продукти бъдещето на домакинствата с увеличени вноски за кредити няма да е розово. 

Да, точно така, сега не е най-правилното време за импулсивни покупки и олекнали джобове, защото в крайна сметка финансово стабилният човек е този, който има спестявания, а не този, който се е затрупал с вещи на намаление. 

Друг е въпросът и дали тези предмети наистина ви трябват. Тук отново се появява скритата психологическа сила на промоцията, която ви пришпорва да купувате, а след това да мислите. Ако цената беше редовна, по всяка вероятност щяхте да ударите спирачка и да си кажете - първо, колко е качествен този продукт, заслужава ли си парите, и второ - имам ли нужда от него. Да харчиш пари само да за продуцираш още боклук и обзавеждане може би не е най-разумното решение.

Ако сте пазарували през "Черния петък" и сте разбрали, че това не е вашият ден, преглътнете го, вече сте "глобени". Но ако не сте, внимавайте за какво точно се бутате.

Най-четените