Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ще помним ли след година "Всичко навсякъде наведнъж"?

Наградите за "Всичко навсякъде наведнъж" са поредният опит на Холивуд да покаже, че е в крак с времето, този път за сметка на по-традиционни - но може би по-добри - филми. Снимка: A24
Наградите за "Всичко навсякъде наведнъж" са поредният опит на Холивуд да покаже, че е в крак с времето, този път за сметка на по-традиционни - но може би по-добри - филми.

Гледахте ли "Всичко навсякъде наведнъж" (Everything Everywhere All at Once)?

Ако тепърва предстои да го направите*, много вероятно е да не сте подготвени за това, което ви очаква. Аз не бях. По време на финалните надписи (че още и на фалшивите такива по средата) се питах наистина ли това е фаворитът за най-добър филм на наградите "Оскар".

Е, във вашия случай въпросът вече ще бъде: "Наистина ли това е най-добрият филм на годината, който спечели 7 Оскара"? Наистина. Но каквито времената, такива и отличените филми.

Защото "Всичко навсякъде наведнъж" е филм, съобразен с TikTok времената, в които живеем. Времена на неразбиращи се хора, пренасищане с визуална информация и повсеместен дефицит на вниманието.

В основата си "Всичко..." е история за отношенията родител-дете и приемането на изборите на другия... и на самия себе си.

Всичко това обаче е замаскирано под жанровото определение "абсурдистка комедийна драма" и концепцията за мултивселена - главната героиня, нещастна азиатска жена в САЩ, която има обществена пералня и проблеми с данъчните, се оказва в центъра на фантастичен разказ за хора, прехвърлящи се в различни вселени и в телата на свои други версии.

"Всичко навсякъде наведнъж" наистина има оригинален подход към иначе до болка познати теми и чрез него успява да се пошегува с модата на комиксовите филми, че и с шизофренията, която социалномрежовото ни съвремие ни налага.

Като мисля за него, не мога да спра асоциациите с TikTok - китайската социалната мрежа, в която потребителите с всяко мърдане на палец минават от една "вселена" в друга и гледат как уж различни хора правят едни и същи неща.

Така и "Всичко..." - филмът с основно китайски актьорски състав - се старае да не пуска вниманието на зрителите с непрестанно действие, заплетена псевдо-наука, а често и с умишлено крайни абсурди като хот-дог пръсти, избухващи като конфети хора или мистериозната гигантска поничка.

Една от героините дори е ходещ модел за социалномрежови филтри с визия, която се променя през няколко секунди.

Тук е забавният момент - филм, шегуващ се с модерността, беше отличен с най-голямото кино отличие, може би именно защото е модерно да го харесваш.

С тоталната доминация на "Всичко..." членовете на Академията сякаш се опитват да са в крак с времето, в което традиционното кино - техният собствен бизнес - е застрашен от начина, по който консумираме съдържание. Точно както години наред се опитваха да са на вълната на социални течения за правата на една или друга малцинствена или етническа група.

Тъжното е, че тази заявка на Академията - "вижте ни, модерни сме, харесваме оригиналното, различното" - се случва за сметка на по-традиционното, не-различно кино.

Като например "Баншите от Инишерин" с неговата камерна интимност и на пръв поглед семпла, но всъщност податлива на много интерпретации и позволяваща обмисляне история (ако не вярвате, чуйте страхотния епизод на филмовия ни подкаст "Тихо, филмът започва" за филма на Макдона).

Или на по-буквалния в посланията си, но много по-въздействащ емоционално "На Западния фронт нищо ново". Все по-добри - според личното ми субективно мнение на прост зрител - филми от "Всичко...", които може би са недостатъчно оригинални за Академията през 2023-та.

За да не ме разберете погрешно: признавам, че "Всичко навсякъде наведнъж" има своите безспорни качества. От свежия, шантав сценарий до заслужаващия отличия трудоемък монтаж на цялата мултивселенска лудост. Ама чак седем Оскара? Може, не съм в позицията да споря с членовете на Академията за техния избор.

Но след Оскарите ме мъчи друг въпрос: ще бъде ли запомнен този уж толкова добър филм?

Ще си говорим ли за него след 3-4-5 години, или подобно на други победители, отговорили на моментните настроения на Холивуд, ще се изгуби в мъглата на времето, докато други от номинираните са ни оставили много по-силен спомен?

Колко от вас помнят "Зелената книга"? А "Лунна светлина"? Гледали ли сте изобщо CODA? Със сигурност последното заглавие предизвиква объркване сред някои, а става дума за носителя на отличието за най-добър филм за миналата година.

Ако не сте гледали "Всичко навсякъде наведнъж", опитайте, в никакъв случай не ви разубеждавам. Потърсете за себе си отговор на въпроса какво толкова хареса Холивуд в него и по-важното - дали ще се хареса на самите вас.

За мен, а и за други колеги в редакцията, оскаровият му успех е по-скоро странен.

Да, роди кликаеми медийни заглавия от рода на "Всичко..." спечели всичко", но далеч не е филмът, който харесахме най-много миналата година. Следващата година ще покаже дали това жадно търсене на привидна оригиналност е новата тенденция на Холивуд след политкоректността.

Във всички случаи със сигурност с интерес бих гледал филм, разказващ за членове на Академията и дилемите им дали да подкрепят "класически доброто" или "свежото и различното". Пък да видим дали в истинския живот ще го сметнат за достатъчно оригинален, че да дадат и на него "Оскар".

---

* "Всичко навсякъде наведнъж" ще бъде излъчен по bTV Cinema на 13 март, понеделник, от 21:00 ч.

 

Най-четените