Радостта да си богат

Наистина, какво ново може да се каже по въпроса дали щастието е или все пак не е в парите? Но от доста време насам един факт не ми дава мира: покупателната способност на хората в Коста Рика е приблизително на нивото в България.

Коста Рика е известна като най-щастливата страна в света, а списанието The Economist публикува статия със заглавие „Богатите, бедните и България", където твърди: България е най-тъжното място в света, предвид доходите на глава от населението.

Тоест, световните сравнения показват, че доходите ни общо взето са достатъчни, за да не "мрънкаме" чак толкова. Все повече критики се отправят към българина, че не може да се зарадва на живота. Постоянно търсим в другите вината за собствените неуспехи,  или пък от страх "да не ни чуе дявола" умишлено се кахърим. Чак вечер под юргана българинът си позволява мъничко да се зарадва на сполуката в личното си царство.

Мисля все пак, че нещата са по-дълбоки. Освен че недоволството от живота се е превърнало във форма на социална солидарност между хората в България, феноменалната българска нещастност се дължи на исторически, религиозни и политически фактори. Да помислим в тази посока, започвайки от религията.

Нещастен е грешникът

Не съм правил точна справка, но мисля, че в Новия Завет една от най-често използваните думи е "радост". „За да имат Моята радост пълна в себе си", моли се Исус за учениците малко преди Голгота. Апостол Павел в посланията си обяснява на вярващите, че Божието царство е не ядене и пиене, а правда, мир и радост. „Радвайте се винаги в Господа, и пак ще кажа - радвайте се", пише Павел.

Както предполагам е добре известно на читателите, макар да се пише във въпросниците "православен" и все по-често да пали свещи в черкви, средният българин не е особено запознат с основните принципи на християнството.

Това не е чудно, предвид двете комунистически поколения. Това не е и български феномен: в началото на XVII век римски теолог предлага книгата, върху която се гради църквата, да стане тайна и в обществото да се разпространяват само коментарите на папата.

При нас, българите, определено става дума не толкова за тайна, колкото за заблуда. Основите на българската хронична депресия се коренят според мен не в друго, а в ширещото се сред народа езичество, вплело християнската символика в своите битово - магьоснически практики и наречено от етнографа Димитър Маринов "народна вяра".

В народната вяра на българите въпросът за Божието царство е нещо второстепенно, ако не и непознато. Основното в нея е да се повлияе на силите на живота, късмета и смъртта с различни магьоснически практики: да не се затрие някоя красива девойка или напет момък, да растат здрави децата, да роди нивата и градината, за да няма глад и т.н. Основен принцип (впрочем известен още от древногръцката литература) е да не се събужда завистта на зложелателно създание от света на духовете.

А и на турците. Но този безспорен фактор, виден в миналото по честата поява на името "Гроздан", а днес продължаващ да оставя диря в социологическите проучвания, не обяснява всичко за мрачния българин. Защото българите са свикнали да се превиват и прикриват много преди да бъдат поробени.

За разлика от северните европейци и американци. Известната книга на Макс Вебер „Протестантската етика и духът на капитализма" твърди: според първите протестанти да бъдеш материално успял е начинът да покажеш, основно на себе си, че Бог е благосклонен към теб. Бедният човек най-вероятно е наказан от Бога. Това е доста едностранчив прочит, но да се върнем към българите.

Народът, който убива гениите си

През 921 г. арабският дипломат Ахмед ибн Фадлан е изпратен от халифа на Багдад като посланик и наставник при волжките българи, наскоро приели мюсюлманската вяра. По пътя към Волга (името на реката идва от болга, т.е. българска) изнеженият арабин минава през земята на „хиляди неверни племена", които го покъртват с мръсотията и зверските си нрави, но след хиляди премеждия най-сетне стига до добрата земя на българите и се среща с величествения български цар.

Ибн Фадлан хвали много богатствата на тази страна, но прави следната забележка: "Ако видят човек, притежаващ подвижен ум и знание за нещата, те казват: 'Този е най-достоен да служи на нашия господ'. И така, те го вземат, слагат на шията му въже и го обесват на дърво, докато не се разпадне на парчета".

Тази неприятна за нас истина преди години стана популярна в книгата „Предречено от Пагане", която беше и филмирана. Българите са си такива от древността. Именно в тази светлина трябва да разгледаме съдбата на най-светлите национални герои и творци, които са били убити от своите.

Може ли да процъфти народ, който целенасочено убива най-способните си хора? Един народ, в който за да оцелееш не трябва да показваш, че си твърде способен? Да процъфти - не, но да оцелее очевидно да.

Не предлагам поредната негативна теория за нашия народ, напротив. Но оптимизмът не променя факта, че принципите на управление, а и самото общество в България се градят върху грозно наследство.

Само щом погледнем назад, включително към времето на строителството на новата българска държава, виждаме как талантът е наказван и умишлено държан встрани от постовете, от които се взимат отговорни решения.

Именно затова сме толкова изостанали, включително материално - а нашата изостаналост допълнително подсилва чувството ни за неудовлетвореност. Пиша това не да осъждам и обиждам България, а за да се замислим и може би дори променим.

Време е да сложим край на охулването на талантливите и успелите българи и да заложим бъдещето си на тях. Но какво все пак означава успех? И наистина ли количеството на парите измерва щастието?

Дайте парите на жените

В казармата, като висшист за щастие кратка, понякога пишех писмата на неграмотните ми "колеги" до вкъщи. Тогава не че съм нямал пари, но някои от тях имаха наистина много. Шегувах се с тях: „Ние, висшистите, сме винаги бедни". Един ми отвърна, гледайки ме много сериозно в очите: „Ти не си беден, ти си богат, защото знаеш много". Какво ще кажете за това?

Като асистент в университета обичах да разказвам на недоверчивите студенти следната истинска история. Ходех из Рила, бях попривършил провизиите и влязох в една хижа, за да си купя нещо.

Имах само една банкнота от 50 лева, а 50 лева тогава купуваха доста повече от сега. Веднага се разбрах с хижаря за цената на бутилка ракия. Обаче той нямаше да ми върне ресто и останах с празни ръце. Имах или нямах пари тогава?

Днес съпругата ми твърди: парите са нужни, за да не мислиш за тях. Вярвам й, защото древните гърци съветват финансовите дела в домакинството да се оставят на жената. Но древните гърци, а по-специално Аристотел, са казали и нещо друго.

Икономика означава разумно управление на ресурсите. Обаче освен икономика има и друг начин за отношение към финансите, наречен "хрематистика" - стремеж към неспирно обогатяване. Колкото повече, толкова повече.

Постепенно, неусетно, Аристотеловата "хрематистика" се превърна в норма в западния живот. Всичките там библии, образования, Рила и така нататък се превърнаха в нещо маргинално, докато за „нормална" ни се представя максималната алчност.

На икономиката се гледа като на отживелица или нереалистична мечта за бъдещето, докато практичният ум няма никога да остави печалбата да спре да нараства.

Не е ли така? Не е ли днес по-актуална от всякога приказката за рибаря и златната рибка? Бабата иска още, и още, и още. О, бабата вече не показва директно колко е ненаситна. Но тя измисля нови и нови свои потребности, които задължително да бъдат задоволени. Както установи още Хенри Форд, при по-добре заплатените работници се появяват нови нужди, които трябва да бъдат задоволявани, познайте от кого.

Форд впрочем е казал някои доста интересни неща за парите. „Ако се надявате парите да ви донесат независимост, никога няма да станете независими. На този свят сигурност на човека може да донесе единствено запасът от знание, опит и способности". А също и „Бизнесът, който прави само пари, е лош бизнес".

Вместо да накарат студентите да се замислят защо този прочут човек е мислел така, днес повечето преподаватели в икономическите университети предпочитат да пускат от своя конвейер стандартизирани сиви продукти.

Огромната част от икономистите днес не са подготвени да възприемат  факта, че живеем в свят на екологична криза. Теорема номер едно на икономикса е, че ресурсите са ограничени. Защо тогава продължава да се проповядва идеалът за неограничената печалба?

Грешката на Маслоу

Една от първите теории, които усвояват студентите в обществените науки, е пирамидата на човешките потребности според американския психолог Ейбрахам Маслоу. Идеята на тази добре позната доктрина е, че задоволяването на човешките нужди става с приоритети, пръв от които е физиологията, втора е нуждата от сигурност.

Чак след като е наяден и задоволен, вратата е здраво залостена и в банката има набъбнала сметка, човекът преминава към задоволяване на социалните си потребности, например нуждата да общува с приятели.

Четвъртото стъпало на пирамидата е нуждата от обществено признание, а най-високо стои себеактуализацията. Последното означава стремеж за придобиване на нови способности и умения - заради самите тях, а не заради ползата, която носят. Себеактуализацията според Маслоу е една доста рядка нагласа, недостъпна впрочем за по-млади хора.

Тази пирамида отново и отново се чертае на университетските черни дъски; по-старателните преподаватели изреждат и някои критики към нея. Доста по-неизвестен остава фактът, че психологът Маслоу е започнал научната си кариера през трийсетте години на миналия век с изследване поведението на маймуните.

Лично според мен, в мнението си за хората той е силно повлиян от първите си научни обекти.

Действително има ниво, под което бедността прераства в мизерия. Но отвъд патологичната бедност, която както знаем е поразила една пета от българите, тоест е много остър проблем, днес няма никаква причина един човек да чака да забогатее, преди да започне да сбъдва мечтите си. За съжаление в България младите хора са принуждавани да го правят, като емигрират. Не защото няма пари, а защото обществото ни не уважава таланта.

Чудно ми е също как някой строг старец ще се самоактуализира, ако не ползва Интернет - и в това ще е по-добър например от един старателен младеж, избрал да не яде известно време, но да си купи нов компютър.

Впрочем Интернет може да се ползва и за страшен брой простотии. Но идеята ми е друга: ако приемем, а аз вярвам в това, че човекът има разум, воля и способност да избира и с това се различава от повечето животни и растения, за човека просто е задължително да чупи пирамидата на Маслоу, за да има правото да се нарече човек.

Богатството е в ума ти

Увеличава ли се богатството, увеличават се и тези, които го харчат - откри цар Соломон. Богатството е сладко само когато е изнесено на показ - установиха класиците на икономиката. Богатството е ценено само когато е сравнено, допълниха новите изследвания.

1000 лева заплата в квартал, където всички печелят по 2000 лв., е по-малко от 800 лв. в квартал, където всички печелят 600 лв.

Колкото по-умен е човекът, толкова по-съвършени удоволствия и забавления той може да си доставя. Следователно едно и също количество пари може да доведе до различно „количество" радост, дори българина. А многото кинти не спасяват от скука.

Радостта, в най-общ план, е проява на благодарност за това, което имаш и си. Така че депресията на българите (извън споменатата бедстваща една пета от нас) може да се изтълкува и като неблагодарност.

А как ще изтълкувате притчата за жената, загубила една монета вкъщи? За да я намери, тя мете и вдига килими, без да жали труда си. Продължава да търси и през нощта, като пали свещи за двойно повече пари, отколкото е загубила. Но не си прави сметка - само и само да намери загубеното.

Когато го намери, радостта й е несравнима. Възможни са, разбира се, десетки интерпретации на смисъла - например че радостта е в намирането, а не в имането, нали пътят е по-важен от посоката. Тази притча позволява и двусмислено да се отбележи: богатството е в твоя ум.

#2 boris 09.05.2011 в 08:57:48

от сто дола вода. Едва ли нещата са толкова сложни. И едва ли, подобни примери от миналото, имат чак толкова силно отражение, върху живота ни днес. Сравнението е важно,а не положението. Та в тази връзка, сравнението с Коста Рика, не е много удачно. Не съм издълбоко запознат с историята на тази страна, но не съм чувал тя да е имала периоди на по-добър живот от днес. А за щастието и нещастието, както знаете не е важно нивото на което се намираш, а посоката в която смяташ, че вървиш. Тоест- нещастни нации са тези които имат чувството, че нещата вървят на зле. Забогатяването, прови хората щастливи, а не богатството, или поне сигурният живот - който също е вид богатство. Обедняването и загубата на сигурност, правят хората нещастни, а не нивото на богатство само по себе си. Това е първата страна на въпроса- сравнението със себе си. След това е втората страна на въпроса - сравнението с другите. Българите сме нещастни, не защото сме бедни, а защото сме най-бедни в Европа.Ако и Коста Рика беше в Европа и те щяха да се чувстват нещастни. Защото базата им за сравнение щеше да е друга.

#3 Оня Дето Го Трият 09.05.2011 в 09:09:03

Анализа е прекрасен! Сега оставяме на патриотарите да се развихрят....

#4 Perlichka 09.05.2011 в 09:09:48

Нямах търпение да я изчета докрая- още в първата трета ми стана скучна. Кога най- накрая ще разберете, че красотата на написаното е в неговата четимост ? Кой сутрин, преглеждайки сайта преди да почне работа, има време да чете подобни романи ? Това все пак е сайт, насочен към активните хора, нали ?

#5 sis 09.05.2011 в 09:13:48

От сто дола вода да донесе авторът, няма да направи хората в България по-щастливи. Може и да не е наясно, че има бедстващи хора, а и хора с по 200-300 лв доходи. Ако са стари, дават 1/3 от парите си за лекарства и 2/3 за отопление през зимата (с какво ли живеят!?). Щастие ли?! Аман от анализатори, дето от носа си не виждат по-далеч. Ако живеехме в Африка с този стандарт на живота - тогава ОК, ама ние живеем в Европа, или поне така си мислим. Поне в Африка е топло и разходи за отопление и дебели дрехи няма.

#6 boris 09.05.2011 в 09:29:21

Но идеята ми е друга: ако приемем, а аз вярвам в това, че човекът има разум, воля и способност да избира и с това се различава от повечето животни и растения, за човека просто е задължително да чупи пирамидата на Маслоу, за да има правото да се нарече човек. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Пирамидата си е напълно вярна и моделът и е работещ. Затова се изучава старателно в университетите. Просто авторът явно не прави разлика между Човек и хора. Просто основната единица с която оперират науките изучаващи обществото е "средностатистическият човек".Тя е описуема и познаваема единица и в това си качество няма нищо общо с Човека.

#7 KYPBAPE solutions 09.05.2011 в 09:35:10

Готино е в Коста Рика, понеже цяла година е лято и имат готини плажове. Освен това е пълно с розови, дебели туристи, които местните могат да мамят. Аз съм работил по морето и, честно казано, няма нищо толкова приятно като това да изцоцаш някой прост англичанин или немец, да му вземеш четворно или петорно, а глупакът да си мисли, че е на далавера.

#9 Оня Дето Го Трият 09.05.2011 в 09:47:54

.....обаче критиката тече с пълна сила А после аз и ти минаваме за негативните тук

#10 veselavesela 09.05.2011 в 10:02:01

"А как ще изтълкувате притчата за жената, загубила една монета вкъщи? За да я намери, тя мете и вдига килими, без да жали труда си. Продължава да търси и през нощта" Това ми напомни за един колега, който рече на моя приятелка (цялата бюст ) - " Искам да изпусна една монета в деколтето ти и да я търся, а я търся...труд няма да жаля"

#14 pgh 09.05.2011 в 10:41:43

Основата на човешкото нещастие е в несъответствието между нещата, които искаш и нещата които можеш да си позволиш? Основата на човешкото щастие е в сентенцията "Като не можеш каквото искаш - искай каквото можеш".

#15 sis 09.05.2011 в 10:49:21

Прогресът на човечеството не се дължи на сентенции от рода на "Като не можеш каквото искаш - искай каквото можеш", а на "Стреми се да се качиш на Луната, за да можеш да се изкачиш до върха на черешата" (японска поговорка).

#16 Многознайковица 09.05.2011 в 10:56:03

#17 strawsPulledAtRandom 09.05.2011 в 11:07:13

Прочетете внимателно коментар #2. Това е много точно и кратко допълнение на статията, която също е доста вярна, макар и леко едностранчива. Много важни са и тенденцията надолу, и позицията ни на най-големи негри и мизерници в Европа, не само във финансово отношение, но също и на държава, чието мнение не важи по нито един вътрешен въпрос в ЕС. Не може години след приемането ни в съюза, да сме съветвани да си носим паспорти, въпреки че на теория можем да пътуваме само с лични карти, защото лелките по гишетата можело да не знаят, че сме в ЕС. Този ЕС, в който има клубове и подклубове, например еврозоната, членството за които покриваме, обаче пак не ни допускат. Не може като дойде някой бивш колониалист в един от най-старите градове в Европа, вместо антични и възрожденски паметници, да снима цигански катуни и да изнася лекция по човеколюбие, все едно преди някое десетилетие те самите не са им сипвали лекарства, предизвикващи безплодие в раздаваната като помощ храна и все едно не ги товарят по самолетите да ни ги връщат. Не може от всички държави в Ентропа само ние директно да сме изобразени като кенеф (а другите безкрайно по-вежливо като стадион, магистрали, кутия бонбони и т.н.) и да сме щастливи от това. Малко като в оня виц: "Вожде Голяма Мечка, виж какви хубави имена имат белите - Джон, Смит, Чък, а ние..." - "Не си прав, Кучи Гъз, и ние имаме хубави имена". Та така - не ги разбирам аз онези клошари от оня кенеф - защо са толкова нещастни? Не стига, че сме ги пуснали в предверието на ЕС и сме им дали статут почти като на имигранти от Турция, Пакистан, Алжир или Мароко, а те ми били нещастни, по-нещастни дори от току що слезли от дървета татуземци от Коста Рика. Наистина преиграваме с черногледството си, но излязла от устата на най-големите колонизатори и интриганти, тази полит-констатация ми звучи доста цинично.

#18 pgh 09.05.2011 в 11:11:58

sis, Аз не се изказвам по отношение на прогреса, а по отношение на личното щастие. Между другото съм го казал възможно най-кратко, но научните изследвания и статистики го потвърждават.

#19 sis 09.05.2011 в 11:19:05

Pgh, There is no way to happiness. Happiness is the way

#20 thaddeus 09.05.2011 в 11:20:10

"Богат ще е онзи, комуто дела бъдат записани с перо. Тогава поколенията ще го запомнят и той ще е завинаго богат" От същата книга, която автора споменава за ибн Фадлан. Статията е добра. Относно критикарчетата, много малки хора сте, дребнички бих казал. Като сте толкова критични, споделете какво постигнахте в малкия си живот.

Новините

Най-четените