Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

12 месеца живот за Nissan: Ще изчезне ли една от най-големите автомобилни компании

Японският гигант преминава през изключително тежка финансова криза Снимка: БГНЕС
Японският гигант преминава през изключително тежка финансова криза

Един от най-големите производители на автомобили в света е изправен пред угрозата да изчезне.

Става въпрос за японския гигант Nissan, който преминава през безпрецедентна финансова криза.

Високопоставени вътрешни източници на Financial Times твърдят, че на легендарната компания ѝ "остават 12-14 месеца живот."

Проблемите не са от скоро.

Допреди по-малко от десетилетие Nissan бе в челната десетка по приходи и продажби сред производителите в света наред с Toyota, Volkswagen Group, Hyundai Motor Group, General Motors и Ford. Съюзът с Renault (към който през 2016 г. се присъедини и Mitsubishi) стабилизира Nissan и и я превърна във водещ играч през първите две десетилетия на новия век.

И тогава дойде COVID-19 пандемията...

Тя засегна изключително много продажбите, приходите и общия капацитет за производство. Бяха затворени фабрики в Испания и Индонезия, а само няколко месеца след началото на локдауните бе обявено отрязване с 20% на производството.

Карлос Гон в годините преди да му се наложи да избяга от властите в Япония, скрит в голяма кутия за аудио оборудване Снимка: Getty Images
Карлос Гон в годините преди да му се наложи да избяга от властите в Япония, скрит в голяма кутия за аудио оборудване

Горе-долу по същото време изгърмя и скандалът с Карлос Гон - дългогодишният главен изпълнителен директор на Renault и Nissan, един от архитектите на съюза, който през 1999 г. спасява и двете компании от фалит, но за когото стана ясно, че дълги години е подправял финансови отчети и си е присвоил средства.

Всичко това се отрази много лошо на бизнеса и разклати отношенията с Renault и Mitsubishi.

Миналата година се наложи основно рекалибриране на отношенията. Renault притежаваше 43% дял в Nissan, които обаче бяха намалени до 36%, включващи 17%, прехвърлени към френски инвестиционен фонд.

От своя страна Nissan получи право на глас в управителния съвет на Renault срещу своите 15% дял във френския производител.

На този фон в в началото на месеца бе обявен спад на продажбите в ключовете пазари на Америка и Япония, което налага нуждата от съкращения на 9000 служители и намаляване на производствения капацитет с една пета, за да бъдат свити разходите. Идеята е да се спестят около 3 милиарда долара.

Междувременно вървят тежки преговори за преструктуриране и търсене на външно финансиране от банки и инвестиционни фондове за излизане от тежката криза. Тук се очертава и продажба на 10 пункта от 34-процентния дял в Mitsubishi.

Nissan и Honda обявиха партньорство през март Снимка: Getty Images
Nissan и Honda обявиха партньорство през март

Друг вариант е да се прибегне до вечния ĸoнĸypeнт Ноnda.

През пролетта двете компании започнаха партньорство за дългосрочно развитие на електромобили. Вече не се изключва възможността това партньорство да прерасне в продажба на дялове, което според някои би могло да доведе до поглъщане, ако Honda вземе мажоритарен дял в Nissan.

Със сигурност подобно нещо ще повлияе на отношенията с Renault и Mitsubishi.

Поне за момента официални преговори не се водят. При всички положения обаче ръководните фактори в четирите компании обмислят и претеглят различните възможности.

Очакванията в индустрията са сериозно разтърсване в следващата година. Големият въпрос дали след него ще остане нещо от Nissan.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените