Ниски тарифи, високи субсидии

От есента най-голямата нискотарифна авиокомпания в Европа - Ryanair, отваря база в София. На широката публика компанията е известна с изгодните оферти за евтини полети, а тя самата се хвали с работните места, които създава. Зад добрите финансови резултати и увеличаващите се пътници обаче се крият немалко "сиви зони".

Моделът Ryanair е изграден на базата на социален дъмпинг, скрито финансиране с публични средства и агресивна политика спрямо правителства, летища и конкуренти.

Но да започнем отначало. Годината е 1985. В Дъблин ирландският бизнесмен Томас Антъни Райън и собственикът на туроператора Tour travel създават малката авиокомпания Ryanair, която изпълнява един единствен полет - от Уотърфорд до лондонското летище Гетуик. Две години по-късно идва и първата конкуренция с националния превозвач на Ирландия Aer Lingus по втората линия от Дъблин до Лондон Лутън.

През 1998 в компанията като консултант е назначен Майкъл О'Лиъри. Бъдещият мениджър още не е навършил 30 години. И ако компанията вече се радва на вниманието на пътниците, печалба все още няма. Новият съветник предлага драстични мерки: повече ротации за самолетите, премахване на бизнес класата и на всички безплатни допълнителни услуги и удобства на борда, унификация на флота, използване на малки и отдалечени летища. След години налагане на този модел обаче в последните години авиокомпанията значително подобри обслужването си и се насочи лека полека и към полети от големите централни летища.

Важна част от плана О'Лиъри са икономиите от служителите. Всички договори са сключени по ирландското трудово законодателство, за което авиокомпанията е разследвана няколко пъти (през 2010 за базата в Марсилия например). В повечето свои бази авиокомпанията принуждава пилотите да регистрират свои фирми и им плаща само полетните часове, спестявайки си разходите за отпуски и болнични. Екипажите сами плащат своето обучение и дори униформите си.

Ако през 1992 либерализирането на европейското небе ѝ дава нови възможности, истинската експанзия започва с избирането на О'Лиъри за генерален директор през 1994.

Лека полека Ryanair започва да плете мрежата си: Стокхолм Скавста, Осло Торп, Шарлероа, Хан, Бергамо, Бове... Бизнес моделът ѝ е прост: избира малки летища, които се нуждаят от пътници и са готови да плащат субсидии и/или да предлагат намаление на таксите. Докато големите национални компании са в процес на концентриране на повечето операции в своите хъбове, мястото за новия ирландски играч е открито.

Оказва се, че има десетки малки летища, готови да плащат за полети. Лориен, Ла Рошел, Лимож, Довил, Динар, Бержерак, Родез, Лурд, Тур, Поатие, Брив, Клермон, Ним, Кунео, Дол, Ватри, Парма, Анкона, Пескара, Перуджа, Кротоне, Трапани, Кастелон, Алмерия, Реус, Баден, Меминген... Дестинациите на Ryanair звучат като урок по география.

А понякога компанията измисля и своя собствена - Бове става Париж, Реус - Барселона, Хан е Франкфурт, Меминген - Мюнхен. Братислава се продава като Виена, Малмьо като Копенхаген. Както се шегуват медиите в началото "Добре дошли тук някъде".

Субсидиите, които получава, често създават работа на ЕК, която през 2014 кара Ryanair да върне 9,6 млн. евро получени от три френски летища - Ним, По и Ангулем.

Във Франция летищата, които плащат субсидии на компанията са 25, като само едно от тях - Тулон, спазва напълно правилата на ЕК. Общата сума за Европа е около 800 млн. евро на година.

Такава е и сделката между Ryanair и летище Пловдив, с която авиокомпанията стъпи у нас през 2010 г. Общините от региона основаха фонд за развитие на Летище Пловдив. Ryanair отвори две линии - до Лондон Станстед и Хирона. Втората бе спряна, след като регионалното правителство на Каталуния отхвърли договора с авиокомпанията през 2011 година. Детайлите по договора не са публични, но вероятно отново става дума за субсидиране на дейността на превозвача. Тя бе заменена с Бергамо, а по-късно с Хан. Накрая останаха само полетите до Лондон.

За да не се сметне за непозволена помощ, сумата отиваше към дъщерно дружество на Ryanair, което в замяна рекламираше региона пред потенциалните пътници.

Подобна е практиката с повечето подобни договори, които се сключват с филиали на авиокомпанията в различни офшорни зони.

В крайна сметка авиокомпанията успява да достигне до почти пълно равновесие между приходите от билети, допълнителни услуги и субсидии (20-22-20% през 2014). Управлението на самолетния флот е оптимизирано чрез филиали в няколко данъчни рая на Европа (остров Ман, Джърси, Кипър).  Последно перо в приходите на компанията са удръжките от персонала за обучения и униформи.

През 2012 година, испанските авиационни власти започват разследване срещу Ryanair заради икономии на гориво. Оказва се, че бюджетните правила на ирландската компания предвиждат минимално зареждане с гориво и изискване всеки пилот да обоснове в писмен вид всяко превишение. В рамките на две години, няколко самолета на Ryanair кацат с минимален резерв на гориво в резервоарите си, което довежда до разследването.

Испанските власти стигат до заключението, че ирландската авиокомпания създава опасност, в случай, че други компании решат да спестят разходи по същия начин и се стигне до ситуация, в която няколко самолета с минимални резерви на гориво, трябва да кацнат на едно и също летище по едно и също време. Според авиационния регулатор на Испания, практиката на Ryanair да лети с минимално гориво на борда, представлява конкурентно предимство спрямо другите авиокомпании и предлага промени в регулациите.

Авиокомпанията винаги се е отличавала и с агресивното си поведение спрямо летищните власти и най-вече към своите конкуренти. През годините Ryanair изписва на няколко свои самолета "поздрави" към конкурентите - Bye bye skyEurope, Arrivederci Alitalia, Say NO to BA fuel levy, Bye Bye easyJet, Auf Wiedersehen Lufthansa, Bye Bye Baby (за BMI baby), Dites non au surcharge Air France, Zegnamy PLL LOT, Bye bye Latehansa. Тя не се колебае да изнудва летища, затваряйки всяка линия, която не се вписва в очакванията. През годините авиокомпанията спира със скандал полетите си до Тулон и Страсбург например и затваря бази във Франция, Дания и Германия.

Със своята пресконференция тази седмица, в която атакуваха директно конкуренцията, и се опитаха да окажат натиск върху летищните власти и министерството на транспорта, от Ryanair показаха, че трите базирани самолета с 21 линии тази есен са само началото. Едно е сигурно - ираландците настъпват агресивно и са готови да газят граници. За Bulgaria air и Wizz air предстои битка с играч, за който правилата са гъвкаво понятие.

#1 Чинчила 19.05.2016 в 12:21:09

Райън са направо ангели в сравнение с тимаджийския ни национален превозвач. Играят по европейските правила, друг е въпросът, че местни общини и малки летища дават всичко, за да ги накарат да летят и оттам всички врътки с реклама. Генерират огромен трафик и оттам туризъм. Снимката е отгоре е датска, мероприятието е организирани от датските профсьюзи, заради които САС скоро може и да фалира.

#2 plamenti 19.05.2016 в 12:47:27

МНОГО зле са Райън, МНОГО! Ако не си си принтирал САМ билета : 60 евро! Ако смениш името на пътник: 100 евро! Доплащане за място, доплащане за ред, доплащане за багаж, доплащане за ВСИЧКО! И накрая те оставят на 100 км от мястото за, което си тръгнал! Никога повече! П.П. А на транс-Чинчилата по-долу мога само да кажа, че сигурно никога не е летял със самолет, просто е от тия палячовци, които мразят всичко българско... България Ер не стига, че са несравнимо по-добри от тези циркаджии, ами за някои дестинации дори са сравними като цени

#3 stormchaser 19.05.2016 в 12:48:38

Доста силна статия. Райънер за съжаление са фирма която играе изключително подло и мръсно - и най-често за сметка на пътниците си. За тях пътникът е чувал с картофи, който може да стигне, може и да не стигне. Не може да летиш с минимално гориво и да се надяваш че ще ти стигне керосина да се приземиш. Или да си редиш пътниците прави, че да събереш повече хора в самолетчето си. Опитите им да влизат агресивно по такъв начин на пазара е поредният знак, че няма да променят политиката си и ще продължават с евтините номера.

#5 Чинчила 19.05.2016 в 13:04:26

До летящия по-долу. Чинчилата лети поне 7-8 пъти месечно и от това си вади хляба. Райън и Иизи смениха концеппцията, започват да летят до главни летища, за да привлечат бизнес трафик. Колко са зле - погледни им финансовите резултати. Погледни и тези на България Еър, САС, Луфтханза и ми кажи кой е зле. Лоудфактора им е вече гони 90 %, самолетите им са съвсем нови. Научи се да летиш с малко багаж и прави всичко онлайн и тогава сравнявай цени.

#6 radoiko 19.05.2016 в 13:23:17

Чинчила, нали разбираш, че нормалният пътник не го интересува лоудфактор, като те таксуват за всяка една простотия. И ти е изключително сбъркана концепцията за пазарна икономика, щом смяташ, че клиентът трябва да се съобразява с претенциите на компанията, а не обратното. Райън трябва да се научат, че човек не пътува с една чанта Билла в ръка, а с куфар. Отделно дори и да е само с чанта Билла, пак не е казано, че в салона ще има място. Ето ти една статията, за да колко е "брилянта" компанията: http://theweek.com/articles/476632/ryanairs-7-most-ridiculous-costsaving-ventures

#7 Чинчила 19.05.2016 в 13:37:50

Райън са научили урока си по пазарна икономика отдавна и са разбрали по-добре от другите какво търси клиента още от самото си създаване. Затова и финансовите им резултати са такива. Затова и всички големи започнаха да ги копират - за багажа отделно, без кейтъринг и пр. Опитай се да букнеш един билет с Луфтханза и виж какво получаваш.

#8 Бам 19.05.2016 в 16:38:48

Денят в който РайънЕър фалират и некой изнервен пътник разбие мутрата на тоя клоун О'Лиъри, ще бъде един много хубав ден за европейската демокрация и за сигурноста на полетите изобщо. Незнам аз как се намират тъпаци да летят с тия убийци. Ми като нямаш пари да си купиш билет за нормална авиокомпания, ми стой си в къщи. И без това стана претъпкано по тия самолети и секва сган вече прелита насам-натам. Миналата година , на един полет София-Мюнхен, половината мангалска махала на Стара Загора бяха се набутали.

Новините

Най-четените