Групово пазаруване или групова лудост

През последната седмица пак се заговори за сайтовете за групово пазаруване и поредните ужилени. Това не е първата измама от този тип.

Случвало се е преди и пак ще се случва, но за първи път се дава такава гласност, защото сумата е доста сериозна.

(Следя темата с голям интерес, защото съм в кухнята на сайт за групово пазаруване. Затова е обяснимо защо пиша с псевдоним.)

Нека проследим какво се случва. Публикува се оферта за храна - примерно суши. Хората полудяват и грабват да речем 1000 ваучера.

Да, ама не точно. Много често бройката продадени ваучери на сайта се разминава с действителността.

Какво имам предвид? Вие виждате, че 1000 потребителя са си закупили даден ваучер. Истинският брой е доста по-малък - 900, 800 дори, може и само 500 реално продадени. Разликата е от 10% до 50% - в зависимост от офертата.

Доказано е, че желанието и сигурността в потребителя се увеличава с нарастването на бройката продадени ваучери. Първата причина за разликата е заявените плащания по банков път и реално платените в банката.

Но защо ако някой си поръча ваучер, то няма да отиде до банката, за да го плати? Причините не са толкова много, може да забрави, може да открие по-евтина аналогична оферта, може да е възпрепятстван поради здравословни причини.

Но каквато и да е причината, разликата ще е от 5% до 10% в общата бройка продадени ваучери.

Втората причина се надявам, че няма нужда да я обяснявам през 2011 г. Тази цифра може лесно да се манипулира и променя от администрацията на сайта.

Това е причината всички новинари да съобщават различен брой измамени потребители за последната седмица.

Ценообразуване в сайтовете: Имате услугата Х на пазарна цена за краен потребител 100 лева. Партньорът прави отстъпка от 50%, което е главното условие на сайтовете за групово пазаруване.

И така, цената на ваучера е 50 лева, като по този начин спестявате 50 лева. Вие си мислите, че сте на супер далавера с отстъпка от 50%. Да, ама НЕ!

Каква е комисионата на сайта? Комисионата варира от 10% до 50% . Да!- правилно е написано 50% комисиона.

Сега много "специалисти" ще се изкажат, че това е комисиона, която се обявява, но при подписване на договора е много по-ниска и блаа-блаа-блаа.

Е, пак ще ви разочаровам. Средната комисиона за подписани договори е 44% от цената на ваучера!!! Или иначе казано, цената на услугата е минус 70-75% от официална пазарната цена!

Често тази цена е под производствената себестойност, когато говорим за физически продукт или услуга с големи разходи и се прилагат други хватки, за да отговаря на изискванията на сайта. Сами се сетете какви.

Ако продуктът или услугата е с ниска производствена цена, като например (маникюри, масажи и всички останали козметични услуги включително и фотоепилация) тогава при минус 70% от официалната цена партньорът е нула на нула - или с минимална печалба.

Когато закупувате ваучер, сумата, която плащате, отива в банковата сметка на сайта. Сайтът си удържа комисионата и превежда остатъка на партньора (изпълнителя на услугата).

100 лева (официална цена) - 50% (задължителна отстъпка) = 50 лева (цена на ваучер).
50 лева (цена на ваучер) - 40% (комисиона за сайта) = 30 лева в джоба на партньора (изпълнителя на услугата).

Хубаво си помислете каква услуга или продукт ще получите за 30 лева!!!

Да се върнем на измамата от последната седмица. Тука има един куп въпроси, които се избягват. Защо точно този сайт, защо не някой друг сайт.? Отговора е лесен. Само сайт, започващ с "G", има схема на изплащане на сумите към партньорите си веднага след приключване на сделката.

Конкурентните сайтове прилагат различни начини на плащане. Примерно: плащане на 2 транша на сумата - 50% след изтичане на сделката и 50% в края на периода след изтичане валидността на ваучера.

Или плащане на 3 транша, както следва: начало 50%, в средата - 25%, в края 25% за периода на валидност на ваучера.

Това не е първата измама от този тип. Вината е и в сайта, че не налага контрол върху партньорите си, но няма как да наложи такъв.

Разбира се, че при сделка с такъв мащаб едва ли ще има туристическа агенция, която има възможността да покрие 50% от сумите предварително.

Нека върнем лентата назад до пролетта на тази година, когато пак имаше скандал около сайтовете за групово пазаруване. Как така сайтове за групово пазаруване предлагат туристически оферти, като не са регистрирани туроператори?

На въпросната журналистка тогава й е направило нещо впечатление, но не е проследила потоците пари или къде отиват парите и някой налага ли контрол?! Би трябвало да са НАП и Комисията за защита на потребитебите.

Защо сайтовете толкова бързо се съгласяват да обезщетят пострадалите и да се спре шума по случаите с измамени потребители? Загуба на доверие или... - сами помислете!

Ето няколко съвета за потребителите на такива сайтове:

1. Предварително се обаждайте на телефоните за връзка на партньорите (изпълнителите на услугата).

2. Обаждайте се колкото можете по-рано да си запишете час или да резервирате. Ваучерите имат срок на валидност!

3. Плащайте ваучерите по банков път с бордеро (основание за превода) и пишете точно за коя оферта плащате (основание: Ваучер от сайта (фирмата Х) за почивка или ядене или козметични процедури или там каквото е).

По-лесно и бързо се доказва по съдебен път, че сте пратили някъде пари.

4. Това също ви дава време от 24 до 48 часа (препоръчвам ви максимално 24), ако си харесате друга оферта, да не отидете до банката и да не платите предварително заявения ваучер, а да си купите друг, който ви е харесал повече.

5. Винаги изисквайте касова бележка (фискален бон) от изпълнителя на услугата ("Няма как да ви дадем касова бележка, нали сте с ваучер" не е отговор. Ако ви отговорят по този начин, сезирайте веднага Комисията за защита на потребителите или Националната агенция по приходите).

Помнете! Ваучерът няма юридическа, финансова или каквато и да била тежест.

Юридическа или финансова тежест има само касовата бележка в случаите на некачествено извършена услуга или измама.

#1 Alice 12.08.2011 в 11:24:48

Чудесен материал, ще го имам предвид, ако реша да пазарувам ваучери, но нещо оше не съм се поддала на тази истерия

#3 GruYou 12.08.2011 в 12:43:28

Живот на промоция! Тъжно, нали?

#4 Rohanbg 12.08.2011 в 13:41:35

Адмирации за статията, винаги съм се отнасял с недоверие към подобни оферти! Жалко само за автора, в скоро време може да остане без работа, защото според мен това беше началото на края на тези сайтове. Стига да не се окаже, че българите сме по-доверчиви отколкото си мисля

#5 Radost 12.08.2011 в 14:06:47

Много на място са рекламите под статията

#6 stormy 12.08.2011 в 15:22:59

Аз пък не съм съгласна. Вече съм била на 4 екскурзии закупени точно от такива сайтове. Във всяка една ситуация са се спазвали условията на офертата на 100 процента. Всичко е подбор на правилната фирма. Когато се предлага пътуване от агенция Х просто проверяваш какви са отзивите за агенция Х. Ако е някоя селска агенцийка разположена в мизерна будка у Сусурлево - ами много ясно че не пазаруваш, дори и да ти предлагат екскурзия до Дубай за 50 лв. Въпрос на малко мислене и точен избор.

#7 tipin 12.08.2011 в 15:37:37

Когато парите минават през банка, не е задължително издаване на касова бележка.

#8 kawata 12.08.2011 в 16:16:33

Статията звучи добре - написана уж, за да защити клиента, но мене лично ме притеснява компетентоста на автора: касаовата бележака (по-точно - фискален бон!) се издава, за да потвръди наличието (приемането) на пари в кеш в касата на съответното данъчно задължено лице или предприятие! При банкови плащания и разплащания с карти (чрез ПОС терминали) не само,че не се изисква издаването на касов бон, но това дори и не се препоръчва - нали парите отиват в банката (физически или електронно е без значение!), а не в касата и така( поне, теоретично) се установява касов дефицит - имаш пусната бележка, а ги няма налични парите! В този смисъл, банковот извлечение е физическо и юридическо доказателство за заплащането на една стока или услуга от страна на клиента, същото като касовия бон! Разликата е, че последният служи и на фиска...

#10 Shash 12.08.2011 в 19:33:58

Кико, ваучерите за храна са нещо съвсем различно. Представи си го така: работодателят ти дава пари на ръка, за да си купиш храна, макар и да не са под формата на банкноти. Тези ваучери не са за отстъпка или безплатно пазаруване. Затова на касовата бележка си пише, че си платил 24, а не 4лв. Иначе, статията е много добра и съветите са полезни. Аз бих искала също да се разясни относно плащането с виртуални карти, easypay и подобни, за да можем да избягваме измами от този тип.

#14 vanko1 13.08.2011 в 13:28:56

аха, съгласен съм, чудесен материал, най-малкото ще ни накара да бъдем предпазливи като потребители къде си даваме парите, не да сме първи баламурници, щото то, измамниците няма да секнат - справка нигерийските бандюги в нета, тия са уникални, и схемите на Понзи - тия пък немат умирачка

#15 Iv2112 24.08.2011 в 16:29:56

Защо отново всички започват да търсят проблема в този, които работи усърдно? Защо нарушителите са отново не засегнати? Защо в другите държави това почти не се случва? Нека първо премахмен ПРИЧИНАТА за пробЛЕМА, а после гледаме отново СЛЕДСТВИЕТО!!! В противен случай винаги живота в БГ ще е такъв. Какво ще се постигне от това, че сайтът ще е има регистрация като тур оператор? Еврохолидейз като имат какво от това??? МИСЛЕНЕТО ТРЯБВА ДА Е ПРАКТИЧНО, А НЕ АБСУРДНО! Защото след това в противен случай ще трябва сайтът да се регистрира като ресторантьор, лиценз за алкохол, за цигари, за фризьорство, спа услеги и какво ли още не, което е безсмислено!!! Сайта е просто една рекламна услуга нищо повече. Както всички рекламни агенции така и сайта си върши работата срещу заплащане от фирмата възложител!!!

Новините

Най-четените