Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Мъжът, спечелил милиарди долари от рокли на Disney принцеси

Мууни е един от най-талантливите съвременни маркетолози Снимка: Getty Images
Мууни е един от най-талантливите съвременни маркетолози

Анди Мууни седи на опашка пред ледена пързалка във Финикс, Аризона, когато получава прозрение, достойно за възклицанието "Еврика!". Въпросното хрумване продължава да печели на Disney по около 3 млрд. долара годишно.

То се случва през 2000-а, малко след като шотландецът Анди Мууни застава начело на отдела за брандирани стоки към Disney.

Той се присъединява към компанията след 20 години в Nike, а Мууни е силно амбициран да се усъвършенства във всеки един аспект от маркетинговия отрасъл. Това включва и посещение на шоуто "Дисни на лед", където фигуристите са облечени като анимационни герои от филмите на корпорацията.

Докато чака на опашката, Мууни забелязва огромен брой малки момичета и дори техните майки, облечени като принцеси на Disney. Около него е пълно със Снежанки, Пепеляшки и Спящи красавици.

По това време Disney не продава такива рокли и той осъзнава, че компанията може да предприеме един изключително доходоносен ход. Очевидно е, че всички тези майки и дъщери, облечени от главата до петите като приказни героини, са създали костюмите си вкъщи.

Затова Мууни започва да заговаря някои от майките с въпроса ако Disney официално продава рокли като от филмите си, дали биха си закупили.

Почти всички отговарят, че биха и че дори няма да се ограничат само с една рокля.

Мууни се връща почти светкавично в централата на Disney в Лос Анджелис и също толкова бързо е факт първата серия рокли на принцеси на компанията. Заедно с облеклата на някои от най-известните героини от анимациите, Мууни и екипът му представят на потребителите и редица артикули като кутии за обяд, пижами, кукли, компютърни игри, списания.

Идеята е в продажба да бъдат пуснато всичко, което жените фенове на Disney, независимо млади или по-възрастни, биха си купили. Навсякъде в продуктите присъства поне една от принцесите на компанията.

До края на 2001-а продажбите на сериите на Мууни достигат до 300 млн. долара, а в края на 2018-а се очаква да донесат до 6 млрд. долара.

63-годишният Мууни не си е представял този колосален успех, докато расте в малко шотландско градче Уитбърн, което се намира между Единбург и Гласгоу. На 16 години той напуска училище и започва да се обучава за касиер в местната фабрика за автомобилни гуми.

Въпреки скромното си начало той стига до това да играе ключова роля в разрастването на американския спортен гигант Nike.

След успеха си в Disney Мууни става изпълнителен директор в компанията за производство на китари Fender, което за запален китарист като него, е сбъдната мечта.

След години, прекарани във фабриката, Мууни сменя работното си място със също толкова скучна и безславна работа като счетоводител в местния металургичен завод. През 1980-а, когато е на 25 години, той прави първите си крачки към успеха като кандидатства и е одобрен като финансов директор в британския клон на Nike. В интервюто за работа никой не го пита за работата му като счетоводител, всичко опира до това дали пасва на екипа в културно отношение.

По това време компанията продава предимно спортни обувки и за да разбере по-добре бизнеса, с който се захваща, Мууни спира с футбола и започва да тренира джогинг. Оттогава ежегодно участва в маратони в различни части на света.

Въпреки че работата му е свързана само с финансите на корпорацията, той скоро започва да впечатлява шефовете си с усета си кои обувки ще се продават по-добре и как Nike да извлече максимално много дивиденти от тях. Инстинктите му са толкова точни, че през 1982-а е повишен в шеф на маркетинговия отдел във Великобритания.

Две години по-късно е забелязан от централата на Nike в Орегон, където е привлечен като маркетингов директор.

Като такъв Мууни представя лимитирани серии маратонки, а понякога вдъхновението му идва, докато чака светофарът да светне в зелено. Веднъж до него спира яркожълто Porsche 924, лимитирана версия на колата и той се чуди дали тази стратегия няма да проработи и при спортните обувки. Е, работи и е огромен успех.

След 20 години в Nike Мууни получава оферта от Disney и решава да смени средата и през 2000-а приема предизвикателството да се заеме с брандираните стоки на корпорацията. Следват 11 успешни години и милиарди долари приходи за компанията. През 2015-а идва и офертата от Fender, която Мууни определя като огромна чест. По това време той вече има колекция от над 40 китари.

Мууни пред китари Fender

Според него печалбите на Fender са доста добри - около 500 млн. долара годишно, но иска да се концентрира върху нещо друго - върху тези, които са се отказали да свирят на китара. 45 на сто от продадените китари отиват хора, които си купуват инструмента за първи път. 90% от тях обаче се отказват да свирят още през първата година.

За да помогне на тези начинаещи музиканти, Мууни измисля "Fender Play" - онлайн наръчник за свирене на китара, който в момента се използва от 70 хил. потребители.

Най-общо казано, Анди Мууни е необичайно талантлив маркетолог. Той има богат опит и нюх какво искат купувачите. Ролята му във Fender е да повтори успехите си в Nike и Disney.

А в свободното си време Мууни свири с някои от любимите си китаристи като Джим Рут и Том Морело. Заменил е Шотландия с Холивуд. И понякога му се налага да се ощипе, за да е сигурен, че не сънува.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените