Mastercard, Visa, eBay, PayPal - имената на тези компании бяха достатъчно сигурна гаранция за това, че Марк Зукърбърг е напълно сериозен при анонса на бъдещата криптовалута на Facebook - Libra.
Само няколко месеца след като финансовите и технологичните лидери застанаха зад него обаче, проектът Libra се сблъска със сериозна криза.
PayPal вече обяви, че се оттегля от фондацията в подкрепа на дигиталната валута на Facebook, а в петък стана ясно, че Visa, Mastercard, eBay, Stripe и Mercado Pago също се разграничават от проекта - поне на този етап.
Новината дойде само няколко дни преди инвеститорите, подкрепящи Libra, да се съберат за първата среща на борда на директорите.
Загубата на ключови партньори е сериозен удар срещу амбициите на Facebook да промени из основи пазара на глобални разплащания. Оттеглянето на петте компании дойде след масивна критика от страна на международните регулаторни органи и политици от САЩ и Европа, част от които призоваха проектът да бъде прекратен заради опасения, че ще бъде използван за престъпни дейности без контрол и че може да доведе до сътресения в по-широк план за финансовата система.
Говорител на Visa, цитиран от Financial Times, посочва, че компанията ще продължи да анализира ситуацията около Libra и че "крайното решение ще бъде определено от редица фактори, включително способността на Асоциацията (Libra Foundation) да задоволи напълно всички очаквания на съответните регулатори".
"Продължителният интерес на Visa в Libra произлиза от нашето вярване, че добре регулираните мрежи, базирани на блокчейн-технологии, биха могли да разширят ползата от сигурните дигитални разплащания до по-голям брой хора и страни, особено в нововъзникващи и развиващи се пазари", казват още от компанията.
От eBay посочват, че са взели решението да се оттеглят от Libra, за да се концентрират върху "пускането на система за управлявани плащания в eBay за нашите клиенти".
Компанията за обработване на онлайн-разплащания Stripe заявява, че въпреки напускането си, все още вярва в потенциала на Libra да "направи електронната търговия по-достъпна за хората по цял свят" и си оставя възможност да се върне обратно в проекта "на по-късен етап".
Сдружението зад Libra беше формирано в Швейцария от големи финансови и технологични компании в подкрепа на дигиталната валута на Facebook. Всяка от участващите страни бе поела ангажимент да инвестира не по-малко от 10 милиона долара в схемата.
Очаква се останалите партньори да се съберат в Женева в понеделник, за да изберат борд на директорите. В групата все още участват компании като Uber, Spotify, Lyft, Vodafone, и др.
Идеята за създаването на независима фондация с 28 партньори-основатели беше да се разсеят съмненията, че Facebook ще ръководи централизирано целия проект и че ще се превърне в неконтролируема дигитална "държава" с население по-голямо от това на САЩ и Китай, която вече е достатъчно силна, за да създаде своя виртуална валута.
Една от причините за напрежението в Libra Foundation беше новината, че Марк Зукърбърг ще трябва да се яви на изслушване в Конгреса, за да обясни плановете си за дигиталната валута. Mastercard, Visa и Stripe бяха призовани от двама сенатори от Демократическата партия да преосмислят рисковете, които Libra поставя пред правителствата по света и финансовата система като цяло.
Решението им за временно оттегляне от проекта на Facebook беше посрещнато с одобрение от страна на един от главните активисти срещу дигиталната валута - сенатора Шеръд Браун.
"Големите компании за разплащания проявяват разум, като не легитимират частната глобална валута на Facebook.
Facebook е прекалено голяма и прекалено мощна, затова би било безотговорно от страна на финансовите компании да й помагат в монополизирането на икономическата ни инфраструктура. Вярвам, че и другите ще осъзнаят колко мъдро е да не се допуска подобно зле замислено начинание", коментира той.
Асоциацията зад дигиталната валута на Facebook засега не се отказва от продължаването на проекта. "Концентрирани сме върху продължаването му и изграждането на силен съюз около някои от водещите световни компании, организации за обществен натиск и други акционери", се казва в съобщение на групата пред CNN.
Libra трябва да се появи през първата половина на 2020 г. Някои наблюдатели прогнозират, че това е една от най-важните стъпки в развитието на Facebook.
Въпреки политическия натиск и критики от страна на американските власти, целевата група на Libra не са потребителите в САЩ, а по-скоро гражданите на страни, чийто достъп до търговски банки не е надежден. Основното послание не Facebook е, че достъпът до мобилен интернет е по-добър от физическия достъп до банките в много страни.
Критиците на Libra обаче не могат да се примирят с проблемите на Facebook заради подхода им към всеобхватното събиране на информация за потребителите и множеството случаи на уязвимости в сигурността, които са особено притеснителни за криптоиндустрията.