От детство без електричество до шеф на компания за 5 милиарда долара

Да живееш в комуна в Канада през първите пет години от живота си заради това, че баща ти е избягал от САЩ, за да не служи по време на войната във Виетнам. В горската хижа, в която живееш с родителите си, да няма достъп нито до течаща вода, нито до електричество.

Едва ли човек може да си представи нещо подобно, когато става дума за детството на едно от големите имена в Силициевата долина. Точно такива обаче са първите години на Стюърт Бътърфийлд - съоснователят на технологичните компании Flickr и Slack.

Бътърфийлд признава, че родителите му определено са били хипита. Това се потвърждава не само от това, че баща му емигрира, за да избегне войната, но и от името, което родителите дават на сина си - след раждането си Стюърт първоначално е кръстен с не особено подходящото име за мъж Дарма.

Идеята на семейство Бътърфийлд да живеят сред природата обаче се оказва трудна за реализиране. Нужна е много работа, за да може човек да се справя сам в природата. В крайна сметка семейството, заедно с малкия Дарма/Стюърт, се премества в град Виктория, столица на канадската провинция Британска Колумбия. Именно там момчето, по това време седемгодишно, вижда първия си компютър. Страстта в него бързо се разпалва и той започва да се учи да програмира на новата машина.

Прехвърляме се в наши дни, когато богатството на вече 46-годишният Стюърт Бътърфийлд се оценява на над 1 милиард долара. Той е основател както на сайта за споделяне на снимки Flicker, така и на услугата за обмен на съобщения в бизнеса Slack. Но въпреки успехите (и парите си) се старае да живее пестеливо, вероятно заради необичайното си детство.

Обяснява, че чувства вина, когато трябва да похарчи повече пари. Според него това е нещо странно за един канадец.

Не е странно обаче, че отдава успеха си и на късмет. Разказва, че седемгодишното му Аз е било омагьосано от първата вълна персонални компютри. Първата машина, с която е работил, е била Apple II, а уменията си по програмиране е развил благодарение на специализирани списания.

И едно отклонение: когато е на 12 години променя една несправедливост, сменяйки името си от Дарма на Стюърт.

По това време вече знае как да създава някои по-простички компютърни игри. Но идва пубертетът и интересите на Бътърфийлд се обръщат на 180 градуса. Той се отказва от компютрите и решава, че ще следва философия в Университета във Виктория.

Там завършва и магистърската си степен в тази област. Това обаче не е само временно увлечение - през 1997-а Бътърфийлд има намерение да се опита да стане професор по философия, но тогава започва истинският бум на интернет. Хората, които знаят как да създават интернет сайтове, поемат към Сан Франциско.

Самият Бътърфийлд има няколко приятели, за които си спомня, че са изкарвали два и дори три пъти повече пари от това, което печели един професор. Работата е нова и вълнуваща, поради което Стюърт се отказва от академичната кариера и събужда задрямалата си любов към компютрите.

В продължение на няколко години работи като уеб дизайнер. През 2002 г. пуска своя собствена онлайн игра, разработена от него и тогавашната му съпруга Катерина Фейк. Играта носи името Game Neverending и се оказва неуспех.

Финансите на двойката заплашително намаляват и те търсят друг начин да спечелят пари. Така се появява идеята за Flickr - платформа за споделяне на снимки, която успяват да създадат за едва три месеца. По това време на пазара навлизат първите телефони с камера, а все повече домакинства се сдобиват с интернет достъп. И както самият Бътърфийлд казва: "Нещата се развиха много бързо".

Flickr е пуснат през 2004-а и е един от първите уебсайтове, които позволяват на хората да качват, споделят и коментират снимки. Едва година по-късно двойката продава фирмата на интернет гиганта Yahoo за 25 милиона долара.

По-късно Бътърфийлд определя това като грешно решение, защото ако бяха изчакали повече време, сделката щеше да е за много повече пари.

Но милионите не секват желанието му да създава. Така Бътърфийлд се заема с новия си голям проект - Slack. Годината е 2009. Той и няколко негови партньори създават нова онлайн игра, която също се оказва провал. Докато работят по нея, те разработват и система за вътрешна комуникация, към която скоро се привързват. Не й обръщат много внимание, защото реално я използват само за работа. Няколко години по-късно решават, че е възможно и други хора да я харесат.

Системата им става основата на Slack - услуга, която днес се използва от над 8 милиона потребители дневно. Три милиона от тях плащат за допълнителните й възможности.

Slack позволява на служителите на дадена компания да комуникират едни с други посредством различни чат групи. Интересът към нея расте постоянно - сред големите компании, които я използват, са IBM, Samsung и 21st Century Fox. Slack бързо се превръща хит, а благодарение на интереса на инвеститори, услугата вече се оценява на 5,1 милиарда долара.

Slack има над 70 000 корпоративни клиенти.

Рядкост е предприемач да създаде успешен продукт от останките на провален такъв. Още по-рядко се случва някой да го направи два пъти. Стюърт Бътърфийлд обаче успява и едва ли успехът му се дължи само на късмет. Роля има и постоянното търсене на начин да се създаде ред в хаоса - това, което Flickr и Slack правят по свой собствен начин.

Slack вече се сблъсква с конкуренция. Microsoft предлага сходна услуга с офис пакета си, същото прави и стартъпът Zoom. Борбата с други приложения за вътрешно фирмена комуникация обаче ще е стимул за създателите на Slack да продължат да развиват услугата. А Бътърфийлд, изглежда, ще продължи да е част от този процес.

За разлика от случая с Flickr, той няма намерение да напуска новата компания, на която е и изпълнителен директор. Според самия Бътърфийлд много неща е трябвало да се наредят по правилния начин за този успех, а "той не е толкова умен, че да успее да го направи отново".

А точно сега е моментът детето на хипари да види колко далеч ще успее да стигне с втория си технологичен успех.

Новините

Най-четените