Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Денят на необвързаните: Китайският Черен петък за "самотни сърца"

Денят на необвързаните: Китайският Черен петък за "самотни сърца" Снимка: iStock

Може би звучи странно, но e по-вероятно да прочетете статии за Деня на необвързаните в бизнес издания, отколкото в колонките, свързани с любовни взаимоотношения.

Това не е случайно - 11 ноември всъщност е датата на най-голямото онлайн шопинг събитие в света.

Какво общо има то с необвързаните ли? Най-общо: повода. През 1990 г. група китайски студенти решава да основе нещо като "обратното на Св. Валентин" - празник, който да празнува човешката индивидуалност.

Логично, те избират 11/11 - датата, която символизира най-ясно идеята за самостоятелен живот, макар че Китай е популярен със своето консервативно разбиране по отношение на семейството и критичния си поглед към "ергенлъка".

През 2009 г. обаче създателите на платформата за онлайн търговия Alibaba осъзнават, че в този все още неразработен "празник" има сериозен комерсиален потенциал. Благодарение на хитър маркетинг и целенасочена кампания, те успяват да преместят фокуса му от "Бъди щастлив, че си сам!" към "Отпразнувай това, че си сам, като купиш нещо за себе си!".

Според "Форбс" първоначално идеята била да се популяризира пазара Taobao, притежание на платформата. За да привлече клиенти, Alibaba предлага отстъпки до 50% за повече от 25 магазина и успява да генерира продажби на стойност около 7 милиона долара - съвсем малка сума в сравнение с онова, което предстои през следващите години.

През 2014 г. Alibaba се появява и на Нюйоркската фондова борса, а само година по-късно Singles' Day, както е популярен в Щатите, счупи рекорд на Гинес за най-високи приходи от онлайн продажби, генерирани от една компания за 24 часа: 14 млрд. долара.

Тази година празникът започна дори по-рано с онлайн продажби между 1 и 3 ноември. Целта беше да се отговори на нарастващото търсене от страна на китайските потребители, които пандемията изглежда няма да спре да пазаруват.

Даже напротив - точно заради нея тази година здравни продукти като витамини и пречистватели за въздух са абсолютен хит, като се очаква роботите за почистване, прахосмукачките и кутиите за инструменти също да бъдат популярни.

Търсенето бележи разлика спрямо миналата година, когато са се поръчвали най-много храни за домашни любимци и козметика, включително такава за мъже.

Междувременно компаниите за производство на сапун и тоалетна хартия също отбелязват скок, а за по-смелите, които са спестили по-сериозна сума покрай стоенето вкъщи, има и около 800 000 имота, които се продават с отстъпка, както и около 200 000 коли.

Луксозните марки също се надяват да получат тласък, тъй като милиони китайци ще пазаруват по начин, който експертите наричат "revenge spending" - след дълъг период на консуматорски глад предстои свръхкомпенсация и хората пазаруват повече от обикновено с идеята, че са го заслужили.

"Очакваме продължаващите международни рестрикции за пътуване да доведат до значителна промяна в китайските потребители, които купуват луксозни стоки онлайн", казва Майкъл Норис от фирмата за проучване на пазара "Агенция Китай" със седалище в Шанхай.

По данни на BBC логистичното подразделение на Alibaba ще използва над 3000 чартърни полета и товарни кораби на дълги разстояния, за да извози поръчаните в рамките на деня стоки.

Междувременно общо три милиона души ще бъдат наети в процеса в световен мащаб, включително в складове и пристанища. Ще се използват и над 10 000 мобилни шкафчета, за да могат клиентите да вземат колети без човешки контакт.

Освен огромния размер на китайския потребителски пазар, според Vox част от успеха на този ден се дължи и на подхода на Alibaba, която от 2009 г. насам прокламира идеята за "грижа за себе си", за да стимулира продажбите - нещо, което в САЩ отдавна е консуматорска философия.

Китай обаче не присвоява единствено тази идея и подобно на много празници в САЩ използва големи звезди, за да рекламира събитието - в Деня на необвързаните през годините са участвали Марая Кери, Никол Кидман и Фарел Уилямс, а през 2020 г. в Шанхай ще има концерт на Тейлър Суифт по случай празника.

Ким Кардашиян пък участва, като популяризира своята козметична линия заедно с китайския инфлуенсър Вия в социалните мрежи.

Политическото напрежение между САЩ и Китай обаче също оставя своя отпечатък върху този ден. 78% от китайците, участвали в анкета на Alix Partners, заявяват, че няма да купуват американски продукти, а повечето посочват като причина за този бойкот "лоялността към страната си".

Междувременно експертите изказват опасения, че този процес е двустранен и американските потребители също биха се въздържали да пазаруват в рамките на Деня на необвързаните.

Това обаче не е единствената причина, защото американците са "притиснати" между други две подобни събития - Prime Day, който тази година се проведе на 13 октомври, и Черният петък, който предстои в края на ноември.

В крайна сметка обаче покупателната способност на празника все още е консолидирана в ръцете на китайски клиенти, а за останалата част на света той може и никога да не се окаже особено важно събитие.

Най-четените