Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Кой е Джо Роугън и защо Spotify му даде цели 100 млн. долара

В момента за подкастите Джо Роугън е това, което е Майкъл Фелпс за плуването Снимка: YouTube
В момента за подкастите Джо Роугън е това, което е Майкъл Фелпс за плуването

Дори и въобще да не се интересувате от подкасти, стендъп комедия или MMA, пак има голям шанс да сте чували името на Джо Роугън да се споменава тук или там покрай някое от големите интервюта, които той е правил за подкаста си. И в случая говорим за България.

Що се отнася до САЩ, там Джо Роугън е наистина известен, а шоуто му The Joe Rogan Experience е може би най-популярният и слушан подкаст в света. В него той е интервюирал редица известни личности - политици, политически коментатори, спортисти, комици, актьори, ММА бойци и т.н. В новата ера на подкастите Джо Роугън е това, което в миналото бяха Дейвид Летърман, Джей Лено и Джон Стюарт.

Ако трябва да направим и друго сравнение, в момента за подкастите Джо Роугън е това, което е Майкъл Фелпс за плуването. 

Затова и продажбата на ексклузивните права за излъчване на The Joe Rogan Experience стана такава новина, която обиколи медиите по цял свят. Роугън вече ще излъчва шоуто си единствено и само в Spotify, като за това стрийминг платформата му плати цели 100 млн. долара (според оценка на Wall Street Journal) - абсолютен рекорд, когато става въпрос за подкасти.

И макар тази цена да звучи грандиозно, тя не е чак такава изненада, като се има предвид за кого точно става дума. През миналата година епизодите на подкаста са били изтегляни по малко под 200 милиона пъти средно на месец. За миналата година шоуто е спечелило 30 милиона долара, което прави Роугън най-високоплатения подкастър за 2019 г. според данните на сп. Forbes.

Успехът на The Joe Rogan Experience до голяма степен се дължи и на разнообразните гости, които той кани.

Тук попадат имената на главния изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск, сенатора и отпаднал кандидат за президент Бърни Сандърс, изпълнителния директор на Twitter Джак Дорси, актьора Робърт Дауни-младши, десния теоретик и конспиратор Алекс Джоунс, комика Кевин Харт и още редица други.

Според сп. Fortune Роугън все пак ще запази възможност да публикува разни неща в YouTube канала си, който до голяма степен разви много самия подкаст откъм аудитория. Клиповете там обаче със сигурност няма да са цели епизоди на шоуто, както досега.

Но преди всичко кой е Джо Роугън?

Снимка: YouTube

Внушителната кариера на Роугън обхваща няколко различни индустрии. В началото мечтата му е да стане професионален кикбоксьор, а през годините е работил като треньор по бойни изкуства. Контузии и перманентно главоболие обаче го отказват от тази мечта и го пращат в света на стендъп комедията, където той и до днес продължава да се развива, като залага на по-мрачен и мръсен хумор.

Неговата звезда изгрява през 90-те с няколко шоута за мрежата на Disney и NBC. Малко след този период идва и по-сериозното развитие на Роугън, който започва да се появява като репортер/коментатор за лигата по ММА Ultimate Fighting Championship (UFC). През 2001 г. той поема ролята на водещ на култовото предаване Fear Factor и остава там в продължение на 6 сезона.

Джо Роугън като водещ на Fear Factor Снимка: NBC
Джо Роугън като водещ на Fear Factor

След няколко различни начинания, комедийни спешъли и остра вражда с комика Карлос Менсия заради откраднати шеги, през 2009 г. Роугън се захваща с идеята за подкаст. Първият епизод е записан на 24 декември 2009 г. заедно с неговия приятел Браян Редбан, а от август 2010 г. подкастът приема името The Joe Rogan Experience.

Подкастът включва разговори с множество гости (всеки епизод има различен гост), с които Роугън обсъжда актуални събития, политически възгледи, философия, комедия, хобита и много други теми. Само за една година подкастът влиза в топ 100 на най-сваляните неща в iTunes - магазина за музика на Apple, а към 2015 г. е свалян за слушане над 11 млн. пъти от различни платформи.

За да стигнем до октомври 2019 г., когато The Joe Rogan Experience прави по над 16 млн. сваляния на месечна база, превръщайки го официално в най-слушания безплатен подкаст на света. Днес самият Роугън говори за 190 млн. сваляния на месец - огромен ръст, осигурен му от някои наистина интересни и значими интервота с хора като Илон Мъск.

Само от реклама в YouTube, където доскоро Роугън качваше видеа от подкаста си, той печели средно по 8 млн. долара на година, като отделно от това той привлича и други постъпления от шоуто. Сега всичко това се мести на едно място - аудио и видео - в Spotify.

За мнозина Роугън е познат като репортер и водещ на мачовете от MMA шампионата UFC. През целия живот на комика бойните изкуства заемат важно място.  Снимка: Getty Images
За мнозина Роугън е познат като репортер и водещ на мачовете от MMA шампионата UFC. През целия живот на комика бойните изкуства заемат важно място.

Тук идва и другият важен въпрос - защо Spotify му дава толкова много пари за ексклузивност?

За шведската аудиострийминг компания това е може би най-значителният ход досега, откакто беше заявено, че платформата ще търси доминация не само в стрийминга на музика, но и в стрийминга на аудиосъдържание въобще.

В публикация в блога на компанията от февруари 2019 г. главният ѝ изпълнителен директор пише, за "невероятния потенциал за растеж" на Spotify като дом не само за музика, но и за подкасти. От години някои експерти виждат в подкастите "новото голямо нещо", що се отнася до медийни формати.

Според анализ на международната консултантска компания в областта на финансите "Делойт" се очаква глобалният пазар на подкасти през 2020 г. да нарасне с 30%, за пръв път в историята си задминавайки границата от 1 млрд. долара. Това все още е доста скромно в сравнение с музикалния бранш, оценяван на стойност 21 млрд. долара.

Това, което подкастите предлагат на Spotify, не са толкова парите и печалбата, колкото нещо друго, което музиката не може да даде - оригинално собствено съдържание. Чрез придобиване на компании за създаване на аудиосъдържание като Gimlet, а впоследствие и Ringer, Spotify може да използва подкастите, за да увеличи абонатите и продажбите на реклами.

Истински големият ход в тази посока обаче е придобиването на ексклузивните права за шоуто на Джо Роугън.

В момента това е най-популярният подкаст, който не е свързан с нито една медийна организация. Затова и от Spotify ще се надяват, че когато подкастът на Роугън пристигне в платформата им тази есен, изключителният характер на шоуто ще доведе милиони нови слушатели от други места към нея.

Подобна уговорка е фундаментална промяна в начина, по който хората консумират подкасти. Има десетки приложения за подкасти, налични в Google Play и Apple App Store. По принцип всеки подкаст може да бъде изтеглен и слушан във всяко приложение. Сега обаче тази сделка променя самия пазар към съсредоточаване само в ръцете на една платформа - Spotify.

Едно е сигурно - тази сделка ще е само един от първите ходове на шведската компания за установяване на доминация на пазара на подкасти.

Какви са крайните планове - може само да се предполага, но реално идеята за "Netflix за подкасти" не е нещо ново. Просто досега никой не е успял да я реализира. Защо Spotify с всичките си налични ресурси да не успее?

Ако това стане, само ще развие самия жанр, давайки свобода на много повече хора да създават собствено съдържание. Ако това се случи, и Spotify, и Джо Роугън ще могат да бъдат наречени пионери.

Най-четените