Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Във времена на криза и коронавирус в Чехия започват кампания да спасят "най-святото" - бирата

Чешките пивоварни са изправени пред сериозен срив заради антиепидемичните мерки и затварянето на ресторанти и барове. Но една кампания търси спасение за тях... Снимка: Pixabay
Чешките пивоварни са изправени пред сериозен срив заради антиепидемичните мерки и затварянето на ресторанти и барове. Но една кампания търси спасение за тях...

Ако говорим за бира, Чешката република е едно от местата, където пивото се цени най-много (и съответно се консумира най-много). В сегашните условия на коронавирус обаче дори чешката пивоварна индустрия изпитва сериозни затруднения. Оттам дори отправиха апел към любителите на бирата да консумират още, за да спасят малките пивоварни.

Стотици от микропивоварните в страната са изправени пред тежко бъдеще, след като баровете и ресторантите в цялата страна бяха принудени да затворят след въвеждането на извънредното положение в средата на март.

То лиши крафт пивоварите от клиенти и доходи, като за сметка на това им остави големи запаси от бира с бързо изтичащ срок на годност. Сега надеждата им е един сайт, чиято мисия е да убеди чехите да купуват повече бира с отстъпка, подсигурявайки по този начин малките пивоварни с поне някакви доходи, които да им помогнат да си стъпят на краката.

"Продаваме бирата си в наша собствена бирария, както и на още един друг бар, но тъй като всички те са затворени, това е проблем", обяснява Премисл Лекса, главен пивовар на пивоварната Moritz Inn.

Moritz Inn, разположена в източната част на страната, е една от близо 170-те микропивоварни, които са се включили в кампанията ZachranPivo - "Спасете бирата", наскоро стартирала инициатива, позволяваща на малки пивоварни да продават излишните си запаси от продукция, преди тя да се развали.

Удобен за употреба от обикновени потребители уеб сайт помага на клиентите да намерят най-близката до тях пивоварна и да направят поръчка онлайн за колекция бири.

Към 31 март има 5 970 750 бутилки бира от 169 малки пивоварни, "очакващи да бъдат спасени", се заявява на сайта.

Според асоциацията на микропивоварите в Чехия, една четвърт от тези малки, често семейни фирми, няма да оцелеят в настъпващата криза. Тази прогноза обаче е правена в началото на кризата.

"Сега съм дори още по-песимистично настроен", казва Михал Помахац, собственик на семейната пивоварна Kytin край Прага и съосновател на инициативата ZachranPivo.

Неговата собствена пивоварна е загубила 80% от оборота си след въвеждането на ограниченията в средата на март, обяснява Помахац, въпреки че той не е толкова зле, колкото са пивоварните, произвеждащи само бира за кегове, отиващи към ресторанти и барове. Целият оборот на някои от тях изчезна за броени седмици, коментира той.

Много пивоварни, в очакване на нарастващи продажби по Великден в началото на април, бяха започнали да произвеждат големи партиди от бирата си в последните месеци. Принудителното затваряне на баровете и ресторантите обаче означава, че повечето от тях в момента са без клиенти, а стоката им залежава.

Лишени от възможност да продават наливна бира в бъчви или кегове на такива заведения, повечето вместо това се наложи да преминат към продажби на бутилирана бира за индивидуални клиенти. По-големите пивоварни междувременно все още имат договори, гарантиращи на техните брандове добро зареждане в супермаркетите.

Много микро-пивоварни, произвеждащи нефилтрирана крафт бира с кратък срок на годност обаче, са изправени пред надпревара с времето.

Чехия е на едно от челните места по обем на бирената индустрия в ЕС, а проучване миналата година установява, че освен шест големи пивоварни, в траната също така има почти 30 средно големи, както и 440 микропивоварни, като при последните броят се е увеличил близо двойно спрямо 2012 г.

Чешките фирми са изнесли рекордното количество от 5.16 млн. хектолитра бира миналата година, ръст с 11% спрямо 2018-а, по данни на Чешката бирена и малцова асоциация. Износът на бира е донесъл около 290 млн. евро през 2018 г., а Plzensky Prazdroj, най-голямата пивоварна в страната, се приема за десетия по големина данъкоплатец в страната за тази година.

Снимка: Getty Images

Бирата обаче е нещо повече от просто бизнес за чехите. От години страната запазва рекорда си на най-голяма консумация на бира на глава от населението в света, като всеки чех пие средно 143 литра бира годишно по данни на доклада 2016 Global Beer Consumption, подготвен от Kirin Beer University.

Любовта към кехлибарената напитка обаче създава известни проблеми на властите, когато те се опитват да наложат национална блокада.

Публикации в местните медии разкриват, че баровете са отворили въпреки нарежданията на правителството, като някои са се опитали да заобиколят новите ограничения, продавайки бирата през прозорците, за да се консумира навън. Формално това не нарушава регулациите, но властите все пак са настроени негативно към подобни практики.

Един бар в Ухерске Храдище, в югоизточната част на Чехия, е бил глобен 3 млн. крони (около 110 000 евро) миналата седмица, след като е обслужвал клиенти в бирената си градина.

Дотук обаче повечето публикации показват, че чехите избират да спазват заповедите по време на извънредно положение и подкрепят нареденото от правителството крайно ограничаване на свободата на движение, което премиерът Андрей Бабиш удължи до 11 април. Броят на свързаните с COVID-19 смъртни случаи е нараснал до 23 на 31 март, с 3002 потвърдени заразявания след повече от 43 000 извършени тестове.

Повечето икономисти очакват Чехия да влезе в рецесия тази година, въпреки че остава несигурно кои пазари биха били обхванати. Подобно на други сектори от икономиката, по-големите компании в бирената индустрия вероятно ще издържат по-добре на тази криза, но същото не важи за по-малките.

Японският гигант Asahi например притежава Plzensky Prazdroj, най-голямата пивоварна в страната, която държи някои от най-големите бирени брандове в Чехия като Pilsner Urquell, Radegast и безалкохолната Birell. Томаш Мраз, търговски директор на Plzensky Prazdroj, казва, че пивоварните на компанията "действат с пълен капацитет" към сегашния момент. Въпреки че доставките на бира в резервоари и кегове е спряла напълно, те са увеличили дистрибуцията на бира в кенове или бутилки за магазините и търговски вериги.

"Твърде рано е за момента, за да можем да оценим ефекта от сегашната ситуация върху нашия бизнес и целия сегмент", допълва Мраз.

По-тежка съдба вероятно ще сполети по-малките фирми. Проучване на Чешката търговска камара от миналата седмица установява, че 7% от всички компании са освободили излишъка от работна ръка или временно са съкратили хора заради кризата с COVID-19, въпреки че дялът на съкращенията е нараснал до близо една пета при фирмите от сектора на ресторантите и баровете, съобщава местният вестник Dnes.

Подобно на други европейски държави, чешкото правителство обяви мащабен пакет от финансови стимули, с който подпомага бизнеса и домакинствата, за да се справят с кризата, въпреки че все още цари объркване как малките фирми могат да получат достъп до кризисните средства и колко време ще е нужно за разпределението им.

"Най-лошото е, че никой не вижда края на това", казва Помахац от пивоварната Kytin, който прогнозира, че някои ограничения ще се запазят в продължение на три месеца.

"Дори и да отворят бирариите, никой няма да има желание да се събира в затворени пространства... Подкрепата от чешкото правителство е почти нулева, така че повечето от заведенията просто ще останат без средства", допълва още той.

Най-четените