Да владееш голяма част от финансовата и технологичната индустрия в страна като Русия, е привилегия, за която изглежда "войната" вече е започнала.
Или поне така виждат преразпределянето на тези пазари руските медии, откакто две големи компании - руска международна ИТ "Яндекс" и държавната "Сбербанк", заявиха своите апетити за разширяване в нови посоки.
В началото на октомври руският бизнес ежедневник "Ведомости" писа, че "битката на супер платформите започна", а "Новая газета" отиде дори по-далеч, като я нарече "война на екосистемите". Някои дори я определят като корпоративната борба на десетилетието.
Темата зае централно място в медиите в първите дни на октомври, след като "Яндекс" обяви, че е сключил сделка за купуване на онлайн банката "Тинькофф". По-малко от 48 часа по-късно "Сбербанк" разкри това, което нарича "най-голямата трансформация в историята си" - набор от технологични продукти, и премахна думата "банка" от корпоративната си марка.
Това развитие за двете компании означава, че те се конкурират директно помежду си или индиректно чрез дъщерни дружества и съвместни предприятия в разнообразни области като банкиране и финтех, споделено пътуване, автомобили без шофьор, изкуствен интелект, доставка на храна, виртуални асистенти, стрийминг платформи и дори услуги като споделяне на данни в облак.
Битка за бъдещето
И двете компании планират да се опрат на създадените от тях центрове за печалба, за да подхранват инвестициите в други свои проекти. Но причините за двете най-нови събития - "Яндекс" да купи "Тинькофф", а "Сбербанк" да направи агресивен тласък към технологиите, са различни, смятат анализатори.
За "Яндекс" поглъщането на "Тинькофф" е сериозно разширяване, което води до потенциално доходоносен източник на нови печалби и спомага за намаляване на транзакционните разходи за другите операции на дребно на компанията - особено електронната търговия, която в Русия все още е в ранен етап на развитие.
Според изчисленията на анализаторите "Яндекс" представлява само 1% от пазара на електронна търговия през 2019 г. чрез платформата си "Яндекс.Маркет". Прогнозата за покачването на приходите е до 2024 г. те да се увеличат до почти 2,6 милиарда долара, което е повече от целия доход на компанията през 2019 г.
Според други експерти тласъкът на "Яндекс" към финтех пространството е в съответствие със световните тенденции в технологичната индустрия.
Най-големите световни играчи непрекъснато разширяват обхвата на своите банкови и финансови цифрови услуги.
Като се има предвид, че обемът на транзакциите на "Яндекс" може да достигне 21 милиарда долара до 2023 г., компанията има спешна нужда да създаде своя собствена финансова платформа, посочват експерти.
Междувременно според тях ходът на "Сбербанк" да стане технологичен играч е по-скоро с отбранителен характер.
Стратегията на компанията е до голяма степен инструмент за задържане на клиенти, смята анализаторът на VTB Capital Михаил Шлемов, който определя ниските такси за новата ѝ абонаментна услуга "Sber Prime" като "очевиден опит за запазване на клиенти, които в противен случай може да загуби".
На неговото мнение е и бившият изпълнителен директор на Euroset Александър Малис, който след представянето на новите технологични продукти и услуги на "Сбербанк", коментира, че е малко вероятно това да доведе до нови клиенти за компанията.
"Но могат да помогнат за формирането на по-силна връзка със съществуващите клиенти, принуждавайки ги да използват новите функции в екосистемата "Sber", казва той пред "Форбс".
Друг важен момент при разкриването на нови продукти на "Сбербанк" е какво означава това за партньорството ѝ с другия основен съперник на "Яндекс" - Mail.Ru.
Банката контролира около една пета от акциите с право на глас в Mail.Ru. Имат и съвместно предприятие, което да управлява някои от по-добре разработените нефинансови продукти, в които участва "Сбербанк" - като шофьорски услуги и доставка на храна и хранителни стоки.
"Ако имахме такива финансови възможности, със сигурност щяхме да направим същото дори и по-бързо. На тяхно място отдавна щяхме да купим Mail.Ru", написа в Instagram малко след презентацията на "Сбербанк" основателят на "Тинькофф банк" Олег Тинков.
И Mail.Ru, и "Сбербанк" отстъпиха срещу тази идея, но анализаторите са убедени, че сега двете компании ще задълбочат сътрудничеството си, за да се справят със заплахата от комбинацията между "Яндекс" и "Тинькофф".
Кой ще триумфира?
Пазарите показаха по-голям ентусиазъм за връзката на "Яндекс" с"Тинькофф", отколкото технологичната презентация на "Сбербанк".
"Яндекс" веднага ще спечели една от най-бързо развиващите се и най-иновативни банкови фирми в Русия и огромен източник на паричен поток. Печалбите на "Тинькофф" достигнаха над 500 милиона долара през 2019 г. в сравнение със 180 милиона долара в "Яндекс".
Анализаторите посочват близки съвпадения по отношение на "предприемаческата ДНК" на двете конкуриращи се компании, фокусирани върху клиентите и задълбочаването на експертизата в областта на технологиите и иновациите, като начин да се повишат перспективите за успешна интеграция.
Технологичната специалност на "Сбербанк" е по-малко очевидна, макар че през последните години тя беше натоварена с огромни предизвикателства заради привличането на ключови кадри от страна на "Яндекс".
Отразявайки йерархичната структура на държавната банка, някои анализатори казват, че тласъкът към технологията идва "отгоре" и поставя под въпрос колко далеч стига това.
Дейността на "Сбербанк" в дигиталния сегмент силно зависи от съществуващия мениджърски екип. И анализаторите не изключват ситуацията да се промени след 2023 г., ако Герман Греф не бъде преизбран за следващ мандат за главен изпълнителен директор.
Основното им предимство в задаващата се битка е размерът - както по отношение на обхвата, така и по отношение на ресурсите.
Балансите на двете империи не са сравними. Дори и заедно, "Яндекс" и "Тинькофф" успяха да отчетат толкова печалба през цялата 2019 г., колкото "Сбербанк" реализира средно за три седмици.
Клиентската мрежа на "Сбербанк" - над 96 милиона клиенти на дребно в края на 2019 г. - също означава, че тя може да спечели огромен пазарен дял в области като стрийминг, електронна търговия и виртуални домашни асистенти, дори само част от настоящите ѝ клиенти да се възползват от предложенията. А средно един клиент вече използва повече от четири различни продукта или услуги на "Сбербанк".
Не са за подценяване и амбициите на изпълнителния директор Герман Греф. Служителите му искат да увеличат дела на нефинансовите продукти от под 2% до цели 30% от нейните приходи. През 2019 г. това би било равно на 7,5 милиарда долара - почти три пъти повече от приходите на "Яндекс".
Но ползите, които произтичат от държавния монопол, също могат да бъдат най-големият недостатък на "Сбербанк". Руското правителство я задължава да разпределя поне половината от печалбата си в дивиденти, изяждайки така потенциален източник на капитал. Съответно банката обяви най-високото изплащане на руски дивиденти в Русия през миналата седмица.
Повдигат се въпроси и за това колко енергия и ресурси за управление са насочени към тези нови експериментални бизнес линии и какво означава това за основните банкови операции.
Поддържането на мрежа от 14 000 клона в цялата страна е скъп и за по-младите клиенти остарял модел, който даде възможност на банки като "Тинькофф" да се наместят.
Макар конфликтът да е наречен "война", анализаторите също така посочват, че Русия отдавна е закъсняла с нарастването на цифровизацията и може и да има достатъчно място за двамата играчи. Електронната търговия например представлява само 5% от руските разходи на дребно и е силно фрагментирана индустрия.
За сравнение, пазарният лидер Wildberries контролира около 12%, докато Ozon с 5% пазарен дял се подготвя за първично публично предлагане (IPO) по-късно тази година за няколко милиарда долара. За разлика от тях Amazon контролира над 40% от американския пазар.
Както "Яндекс", така и "Сбербанк" са монополи или лидери на пазара в повечето сектори, в които оперират, и много анализатори предполагат, че просто са надраснали територията на Русия.
Онлайн рекламната мрежа на "Яндекс" - предимно чрез нейните търсачки - донесе 70% от приходите ѝ през миналата година, като доходите на "Яндекс.Такси" добавиха още 21%.
Тъй като вече контролира почти половината от онлайн пазара и е трудно да се очаква по-нататъшен значителен растеж, "Яндекс" трябва да надхвърли онлайн рекламата, смятат експерти.
И "Сбербанк" е изправен пред подобен проблем с насищането на пазара. Конкуренцията на класическия банков пазар е трудна, печалбите са спаднали драстично, а ръстът на доходите на практика е спрял.
В този смисъл, развитието на "екосистеми" е основен стратегически приоритет, обясняват експертите за намеренията за разширяване на двете компании.