Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Инфлуенсъри? Те не са само рекламни лица, те са модел за подражание на децата ви

Защо за младите хора инфлуенсърите са толкова важни Снимка: iStock
Защо за младите хора инфлуенсърите са толкова важни

Инфлуенсърите са новите създатели на тенденции. Използвайки хилядите и милионите си последователи в социалните мрежи, те могат да превърнат един обикновен продукт в хит на пазара чрез т.нар. "маркетинг на влиянието".

Но за младите си последователи те не са само реклами лица, а и модел за подражание.

Хиляди тийнейджъри се стремят да имитират живота на своите онлайн идоли, понеже се надяват, че ще изглеждат също толкова привлекателни и успешни, колкото кумирите си.

Привидно инфлуенсърите имат перфектен живот. Те са красиви, богати и реализирали се в това, с което се занимават, а според компанията за измерване на онлайн интереса AFG Videoforschung влиянието на част от тях е също толкова силно, колкото и на някои от най-известните спортисти и актьори.

Как инфлуенсърите станаха толкова важни за младите хора днес? Има няколко решаващи фактори, които превърнаха случайни лица в интернет в популярни личности с доходоносен онлайн бизнес.

На първо място са появата на социалните мрежи, които предразпложиха младежите да прекарват между 70%-80% от времето си в интернет. Instagram, Snapchat, Twitter, Tik Tok и Facebook станаха също толкова силни канали за предаване на информация, колкото телевизията и радиото, а лицата с най-харесвани снимки и публикации се превърнаха в мести знаменитости.

Снимка: Pixabay

Между холивудските звезди обаче и популярните лица онлайн има една съществена разлика, която е в полза на инфлуенсърите - те са по-достъпни. Известни са в мрежата и ако ги срещнете на улицата със сигурност ще ги познаете, но за разлика от Бионсе или Брад Пит например, веднага може да отидете при тях и да ги заговорите.

Инфлуенсърите са и лично ангажирани със съдържанието, което споделят. Те отговарят на коментари, поддържат диалога с аудиторията си и нерядко разказват лични истории. За онлайн знаменитостите не са нужни папараци, понеже те сами излагат живота си на показ.

Оттук се стига и до втория аспект, който направи инфлуенсърите толкова популярни - социално-психологическият. Те предоставят пространство, в което хора със сходни на техните интереси и характер се чувстват приети и разбрани. Това е особено важно за подрастващите, които тепърва градят индивидуалността си.

"Младите хора повече от всеки друг търсят одобрение и релевантна среда, в която могат да развиват личността си. За тийнейджърите е нормално да имитират хората, които харесват, така по конструктивен и креативен начин изграждат собствения си характер. Много родители се страхуват от този период от развитието на децата си, но ако не им позволяват да се поддават на чуждото влияние, те няма да изградят умения за социализация и познания на собствените си нужди и интереси", казва д-р Мат Джонсън пред Psychology Today.

Новите влиятелни лица, донякъде съзнателно и донякъде интуитивно, разбират нуждата на младите от следване на човек, който е близък до техния светоглед и възраст, но заедно с това е популярен, изглежда добре и поне на пръв поглед води висок стандарт на живот.

"Искам хората да ме виждат като по-голямата им сестра и приятел. Вярвам и се надявам, че съдържанието ми ги насърчава да бъдат по-добрата версия на самите себе си", казва 26-годишната Диана Льовен с Youtube канал за козметика и 630 000 последователи пред "Дойче веле".

На базата създаване на виртуални приятелства чрез споделяне на съдържание, свързано с личния им живот, популярните лица в интернет лесно печелят доверието на младежите. Създават впечатлението, че се познават, без дори да са се срещали, и го използват, за да им продават различни продукти.

"Много инфлуенсъри се опитват да внушат на последователите си, че ще бъдат също толкова успешни и привлекателни, ако използват продуктите, които им предлагат във видеата и снимките си", обяснява Стефан Майер, немски медиен учен.

Но този "маркетинг на влиянието", съчетан с психологията на подрастващите, може да има и негативни последици, като да препоръчва непроверени стоки. Според доклад на FTC за миналата година, публикуван в сп. Forbes, 93% от инфлуенсърите са препоръчали поне един продукт, който не харесват и не одобряват.

Но въпреки това ролята им в съвременните продажби остава непоклатима. Жените най-често следват инфлуенсъри в сферата на грима и модата, а мъжете в - сферата на техниката и игрите, като и двата пола се доверяват на онлайн препоръките им.

Започнали с публикации, по-популярни от тези на приятелите си, инфлуенсърите с времето се превръщат в търсено средство за реклама и въздействие, издържащо се посредством социалните мрежи. Новата онлайн професия вече е факт. Остава само да се провери дали ще издържи теста на времето или ще се изпари, подобно на други от модерните тенденции.



Най-четените