Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Крадецът вика дръжте крадеца": Джипове, министри и един доклад на ОЛАФ

Всичко около скандала с разследването на Европейската служба за борба с измамите обяснено накратко Снимка: Facebook/Бойко Борисов
Всичко около скандала с разследването на Европейската служба за борба с измамите обяснено накратко

Чия е вината за нарушените изисквания по обществена поръчка за 290 полицейски джипове, заради която сега от Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ)* настояват България да връща 6 млн. евро на Европейската комисия (ЕК)?

Този въпрос се превърна в повод за политически скандали в началото на февруари, като в спора се намесиха президент, премиер, бивши министри и депутати от различни партии. 

За полицейските джипове са отпуснати 6 милиона евро от европейския фонд "Вътрешна сигурност", като според договора страната ни е трябвало да автомобили за всякакъв тип терени, но след подписването българското вътрешно министерство решава да купи вместо тях определен брой автомобили тип SUV.

Появяват се и други разминавания. Разследването на ОЛАФ показва, че според споразумението с ЕС на МВР се отпуска финансиране за 350 полицейски автомобила, но вътрешното министерство прави поръчка за 290 коли.

В заключението на доклада на агенцията се посочва още, че закупените полицейски джипове не могат да се използват за охрана на всякакви терени - основно изискване за граничните коли на Европейския съюз - и съответно шестте милиона са похарчени нецелесъобразно и следва да бъдат върнати.

Гафът е сериозен и естествено изважда на дневен ред въпроса кой ще понесе отговорност за него.

Преглед назад във времето показва, че процедурата по закупуването на автомобилите е започнала, когато ресорен министър е Пламен Узунов. Той ръководи вътрешното министерство в служебния кабинет на Огнян Герджиков, назначен от президента Румен Радев.

Останалите действащи лица са премиерът Бойко Борисов и вътрешният министър от третия кабинет "Борисов" - Валентин Радев, които поемат щафетата от служебния парламент и които въвеждат в експлоатация проблемните към днешна дата полицейски джипове.

Така че съвсем очаквано първите разменени "стрелички" бяха между управляващите и "Дондуков 2".

ГЕРБ vs. Румен Радев

Напрежението между президента и премиера открай време е факт и новото му подклаждане не закъсня.

Държавният глава посочи, че сделката за доставка на автомобилите е подписана на 22 февруари 2018 г., почти 10 месеца след края на служебното правителство, което е назначил, а управляващите върнаха топката към служебния вътрешен министър Пламен Узунов - секретар по правните въпроси на Румен Радев и разследван за търговия с влияние.

Според ГЕРБ критериите за доставка на високопроходимите автомобили са променени от служебното правителство и точно въведените стандарти от Узунов са предмет на разследването на ОЛАФ.

Бившият министър на вътрешните работи Валентин Радев допълва, че процедурата за обществена поръчка е приключила към 4 май 2017 г., след като Комисията за защита на конкуренцията и Върховният административен съд излизат с решение, че не са налице нарушения, а министърът в качеството си на възложител е подписал договора за доставка.

Настоящият вътрешен министър Христо Терзийски, от друга страна, докладва, че нито едно от правителствата начело с Борисов не е отговорно за сключването на сделката.

В заключение премиерът заяви, че от президентството търсят на кого да прехвърлят отговорността в опит за разпъване на политически чадър над Пламен Узунов.

В отговор държавният глава ни връща към есента на 2016 г. по време на втория кабинет "Борисов", когато според него е подготвена самата поръчка. 

Радев посочва още, че премиерът сам се е похвалил със закупуването на полицейските джипове на 7 октомври 2018 г., когато лично е инспектирал качеството им. От администрацията на президента прилагат и публикация на Борисов от тогава за освежаване на паметта.

За Борисов обаче Румен Радев прилага тактиката "Крадецът вика дръжте крадеца", а според депутатите от ГЕРБ президентът е толкова замесен, че би трябвало да се откаже от плановете за втори мандат. 

Как са купени джиповете?

От справка в сайта на Министерството на вътрешните работи, дирекция "Обществени поръчки", става ясно, че конкурсът за полицейските джипове е обявен на 2 март 2017 г. и се развива в рамките на служебното правителство на Огнян Герджиков, което е на власт до началото на май същата година.

Оферти за участие са подали 12 фирми. На 20 април 2017 г. за победител е обявен "Българска автомобилна индустрия", сочена за свързана с бизнесмена Гриша Ганчев.

Класиралата се на второ място "КИА Моторс България" обжалва процедурата пред Комисията за защита на конкуренцията. От сайта на КЗК обаче разбираме, че жалбата е отхвърлена като неоснователна.

Казусът стига и до Върховния административен съд, които окончателно решават, че при конкурса не са допуснати нарушения и разрешават сключването на сделката между "Българска автомобилна индустрия" и Министерството на вътрешните работи.

Така на 22 февруари 2018 година е подписан договора за автомобили на стойност 13,9 милиона лева с ДДС, 6 млн. от които са платени от европейския фонд и още същата година джиповете са пратени да патрулират по границата заради сериозния миграционен натиск по външните граници на ЕС.

В обобщение може да се каже, че въпросната поръчка за полицейските джипове, която властта си подхвърля като горещ картоф, през годините е преминала през служебното правителство, назначено от Румен Радев, през последвалия го редовен кабинет на Бойко Борисов и неговия вътрешен министър по това време Валентин Радев, през Комисията за защита на конкуренцията, а за капак и през Върховния административен съд. И никой от посочените не е отбелязал, че има пропуски в сделката, преди да излезе докладът на ОЛАФ.

Реакцията на прокуратурата

От Специализирана прокуратура също взеха отношение по случая. В публикувано прессъобщение те казват, че са получили материалите от разследването на ОЛАФ още на 6 януари тази година. Но вместо да образуват ново дело, ще ги присъединят към вече съществуващо досъдебно производство за търговия с влияние.

Предстоят разпити и анализи на събраните доказателства, а за развитието на случая ще бъде уведомена и Европейската прокуратура.

Делото за търговия с влияние

Макар че прокуратурата не свързва директно разследването на ОЛАФ с Пламен Узунов, последното производство за възможна търговия с влияние води точно към бившия секретар на президента.

Обвинението твърди, че Пламен Узунов е подавал класифицирана информация (по-специално поверителни доклади от военното ни разузнаване) на бизнесмена Пламен Бобоков за политическата ситуация в Либия и Украйна, но дали в действителност е виновен и дали ще бъде осъден, предстои съдът да се произнесе. 

Междувременно от ОЛАФ препоръчаха на компетентните органи в ЕС да разгледат доклада им и да вземат решение, тъй като техните финансови интереси са засегнати. 

Интересно ще е вече да се види какво точно ще покаже едно евентуално разследване от страна на европейските прокурори. А на бял свят може да се появят много други нередности, които българките институции някак са подминали. 

* Писмото, което ОЛАФ изпрати до българското правителство. 



Най-четените