В света на гейминга военните игри имат свое специално място. Те са сред малкото начини, чрез които човек може да преживее симулация на динамиката на истинска битка от първо лице или пък да влезе в ролята на генерал и да ръководи цели армии. Това са едни от най-доходоносните и популярни заглавия, а поредици като Call of Duty и Battlefield имат десетки милиони фенове и носят милиарди долари приходи годишно.
Някои от тях представят напълно измислени събития, докато други са вдъхновени от истинския свят и опитват да пресъздадат максимално реалистично конфликти, които вече са се случили. Именно вторият вид игри могат да попаднат и в категорията "противоречиви", особено ако става въпрос за сравнително скорошни войни.
Такъв е случаят с очакваният да излезе до края на тaзи година шутър Six Days in Fallujah, предвиден да представи една от най-тежките битки на американската армия през последните десетилетия.
Всъщност играта предизвиква такива вълнения, че още през 2009 г. тогавашният разпространител Konami прекъсва проекта заради множеството противоречия, които предизвиква, а две години по-късно пък фалира студиото, което е работило по играта. Едва през февруари тази година се появи нов разпространител в лицето на Victura, който обяви, че игра ще има и тя ще бъде готова до края на последната четвърт от 2021 г.
За какво обаче става въпрос?
Идеята на цялата игра е да представлява едно максимално реалистично представяне на втората битка за град Фалуджа по време на американската инвазия в Ирак. По-скоро една документална история, отколкото чист екшън.
Офанзивата се провежда с кодовото име операция "Невидим гняв", продължава в рамките на шест седмици от началото на ноември 2004 г. и включва съвместните действия на американската армия и морски пехотинци, подпомогнати от британски и иракски части. Това е най-кървавата битка в цялата война в Ирак и се счита като най-тежкото сражение в градски условия за американската армия от Виетнамската война.
В рамките на шест седмици се водят тежки сблъсъци с клетки на Ал Кайда, както и с бойци, останали верни на предишния режим на Саддам Хюсеин, а бойните действия се осъществяват на фона на гъсто населения град Фалуджа в централната част на страната. Целта е да бъде заловен изключително жестокият лидер на Ал Кайда в Ирак Абу Мусаб ал Заркауи и същевременно с това да бъде осигурена достатъчно спокойна среда за провеждане на парламентарни избори.
Реално битката се води къща за къща в изключително сложна обстановка, при която цивилните трудно се различават от враговете, а жертвите допълнително нарастват заради множеството снайперисти и употребата на скрити бомби.
От своя страна самата тактиката на американците също е особено противоречива, като те използват няколко десетки хиляди бомби и снаряди, включително и такива с бял фосфор - силно изгарящ химичен материал, ограничен от международното право.
"Тези тактики имаха за цел да ни предпазят. По-късно обаче разбрах, че в града все още има десетки хиляди цивилни, които се крият в домовете си, а нашите действия застрашаваха живота им", обяснява бившият морският пехотинец Рос Капути. "Изпитанията, на които ги подложихме и всички разрушения, които причинихме, ме карат да се чувствам наистина засрамен", допълва той.
В крайна сметка победата идва на висока цена - 80 загинали американски войници и над 800 убити цивилни според официални данни на Червения кръст. Смята се обаче, че реалните цифри са значително по-големи.
На този фон днес е на път да се появи Six Days in Fallujah, която провокира изключително остри реакции от иракчани, избягали от войната, бивши войници, мюсюлмански неправителствени организации, журналисти, разработчици на игри и най-обикновени геймъри. Те поведоха една мащабна кампания в социалнитe мрежи и всякакви други платформи, за да намерят начин играта да бъде спряна.
"Отвратена съм, че това нещо ще носи печалба, когато хора като мен са претърпели последствията от тази война и ще трябва да гледат как други си играят на нея за забавление. Това е симулатор за убиване на араби", споделя Наджла Абдулелах, която емигрира в САЩ именно заради конфликта.
Аргументите на противниците на Six Days in Fallujah са, че тя ще провокира расизъм и ислямофобия срещу хора от Близкия Изток. В една от петициите срещу играта дори се твърди, че тя "неизбежно ще създаде впечатление у геймърите, че расизмът е приемлив".
От своя страна Съветът за американско-ислямски отношения, най-голямата ислямска правозащитна организация в САЩ, изразява притеснения, че играта ще провокира опасно стереотипизиране на иракчани, араби и мюсюлмани.
От гледна точка на разработчиците обаче Six Days in Fallujah представлява един напълно нов начин, по който да се научат подробности за едно от най-важните събития през последните десетилетия.
За да го постигнат те са си сътрудничели с над 100 бивши военни, които са предоставили свидетелства, оригинални снимки и клипове. Освен това са били проведени и интервюта с 27 иракски граждани, включително 23-ма, преживели ужаса на Фалуджа. Техните разкази ще могат да бъдат слушани по време на различните мисии.
По отношение на геймплея играчите ще имат възможност да влязат в ролята както на американски морски пехотинец, така и в тази на баща, който се опитва да спаси семейството си от бойните действия.
Six Days in Fallujah реално ще представлява един тактически шутър, което означава, че всяко действие трябва да бъде планирано и изпълнено прецизно, а безогледната стрелба срещу всичко живо ще води до провал на мисията.
"Играчите ще се сблъскват с цивилни през цялото време и те ще разговарят директно с тях посредством интервютата, които сме направили", разказва Питър Тамте, изпълнителен директор на Highwire Games и ръководител на проекта. "Искаме геймърите да опознаят тези хора като истински човешки същества, а не просто като аватари на екрана. Опитваме се да покажем каква е истинската цена на войната", обяснява той.
Въпреки обясненията критиките срещу играта продължават и се води цяла една кампания срещу нещо, което все още дори не е видяло бял свят.
Не са много заглавията, които провокират подобни агресивни атаки, въпреки че кино и гейминг индустриите през последните 30 години буквално не са спрели да бълват филми и игри, разглеждащи под всеки възможен ъгъл проблема с джихадизма и ислямския радикализъм.
Six Days in Fallujah без съмнение обръща внимание на един особено противоречив и болезнен момент от една особено противоречива война, съсипала животите на милиони хора. Тези, които искат да я спрат, имат своите аргументи и ако тя бъде отменена отново, това би представлявало победа за всички пострадали от конфликта.
Само че днес живеем във време, в което игрите отдавна не са просто само и единствено средство за забавление. Те вече са форми за социална комуникация, а исторически насочените заглавия служат и като средство за опознаване на отминали събития. В този смисъл цензурирането на Six Days in Fallujah би могло да създаде един опасен прецедент.
Но какво ще се случи следващия път, когато някой опита да екранизира, опише или представи чрез игра някое чувствително събитие?