В жестоката конкуренция на сериалите големият победител са подкастите

Години назад, когато още телевизията не беше 24/7, филмовият магнат и продуцент Дарил Ф. Занък е сред скептиците за развлекателната роля на телевизията. Той не вярва особено в това, че тя ще успее да си спечели достатъчно пазар, който да оправдава пускането на програма през всички седем дни от седмицата, а предвижданията му са, че скоро хората ще се изморят от това да седят наредени пред една дървена кутия в хола...

Е, днес можем да кажем, че Занък очевидно е сбъркал. Голяма причина за това е целенасоченото усилие през 40-те и 50-те в САЩ телевизията действително да се превърне в нещо интересно и занимателно.

А тогава на помощ на телевизионните продуценти идват успешните радиосериали, които впоследствие биват адаптирани, преопаковани и екранизирани, превръщайки се в гръбнака на телевизията.

Днес телевизионното съдържание е изключително важна част от развлекателната индустрия като обаче то вече не е заключено само в рамките на различните телевизии. Навлизането на видео стрийминг платформите не внесе допълнителна конкуренция в бранша и даде нов тласък за развитие. Също така обаче това отвори и нуждата за много повече съдържание.

Самата индустрия изпада в идентично положение през 50-те - има огромна нужда от нови сериали, а аудио форматите са тези, които могат да го набавят.

Ръководителите на Netflix, Amazon и Apple харчат луди пари за закупуването на идеи за съдържание, което създава чувство на неотложна нужда сред съперниците им в ефирните телевизионни мрежи и кабелните оператори.

И подобно на предшествениците си от средата на миналия век, те стават все по-агресивни в закупуването на готови програми, които просто да се адаптират, запълвайки разширяващата се гама от съдържание. В тези дни тези готови програми са подкастите.

"Homecoming" - хитовият сериал на Amazon с Джулия Робъртс - е базиран върху художествен подкаст от Gimlet Media. Продукцията на Bravo "Dirty John" с Ерик Бана в главната роля на престъпника Джон Мейхан е базиран на трю крайм поредицата на The Los Angeles Times и тяхната подкаст мрежа Wondery.

Според бившия изпълнителен директор на Fox Ернан Лопес, който основава Wondery, все по-мъглива е границата между подкастите (поне големите такива) и Холивуд. Самият той рекламира своите подкасти по същия начин, по който се рекламират филми и сериали.

Той сам разказва, че мисията, с която тръгва да създава компанията си, е да надгради подкастите като нов начин за разказване на истории по интересен и увлекателен начин. И това става както със създаването им, така и с маркетинга, който се прилага за популяризирането им.

Друг хитов сериал на Amazon - Lore - също вади корените си от света на подкастите. Наскоро подновеното за втори сезон шоу води началото си от антологичен подкаст с истински истории, описани от писателя Арън Манк.

А през ноември Oxygen адаптираха подкаста Up and Vanished на известния разследващ журналист и документалист Пайн Линдзи за изчезването на Тара Гринстед, победителка от конкурс за красота на щата Джорджия и учител в гимназия в малък град в щата. Независимата продуцентска компания Propagate помага за извеждането на Up and Vanished на екран.

Главният изпълнителен директор на Propagate Бен Силвърман е на мнение, че подкастите са идеален източник на съдържание за телевизиите и стрийминг платформите, тък като те вече имат собствена аудитория, която на всичкото отгоре е и доста активна.

Подкастите наистина не са просто нещо, което слушаш по радиото. Те са нов, специфичен жанр, в който аудиторията (поне към момента) е важен фактор, който много повече от всеки друг формат определя успеха на самия продукт.

Този транзит от аудио към телевизия и стрийминг не е нещо ново обаче. Това се случва с редица ток шоута и публицистични предавания, които преди да се окажат част от програмата на дадена телевизия, са били много успешни подкасти. За много телевизионни мрежи морето на различните аудиоформати за свободно сваляне са идеален източник на водещи на предавания и нови лица.

Междувременно и самите подкасти се развиват, добавяйки по-комплексни и интересни истории, повече ефекти и различни други трикове, което ги прави перфектен източник за сценарии на сериали. Но не само телевизиите и стрийминг платформите извличат дивиденти от тази тенденция.

Продуцентски компании, фокусирани върху създаването на развлекателни подкасти с художествено съдържание, като Gimlet например се ориентират в този нов пазар, наемайки хора от Холивуд, за да създават нови, по-задълбочени и по-интересни истории. Така те печелят и от популяризирането на подкаста, който създават, така и от продажбата на авторските права върху него за създаването на някой филм или сериал.

Все по-голямата конкуренция сред стрийминг платформите, белязана от навлизането на технологични гиганти като YouTube, Apple и дори Facebook, допълнително вдига цената на подкастите като потенциален източник на истории за видеосъдържание.

Така например от Facebook Watch (новата идея на Facebook за собствена стрийминг платформа) са поръчали един сезон от 10 епизода за сериала "Limetown", базиран на художествен подкаст за изчезването на 300 души в изследователски център в Тенеси. Джесика Бийл поема не само главната роля в сериала, но и позицията на изпълнителен продуцент на проекта, а създателите на подкаста, Зак Акерс и Скип Бронки, са и сред екипа, който ще е отговорен за сценария.

Документалистите са другите големи победители от цялата тази колаборация, особено като се има предвид сериозния интерес, на който се радват подкастите, разследващи различни престъпления и въобще целия трю крайм жанр. При добро представяне в аудиоформат, често се намира видео стрийминг платформа или телевизия, която след това да поръча и сериал по темата, с който да гони рейтинги и гледания.

Създалата се тенденция за черпене на материал от света на подкастите обаче създава не само интересна и развлекателна продукция. Понякога в транзита между аудио и видео се губи "душата" на това, което е направило подкаста толкова интересен.

Така например ситкома на ABC "Alex, Inc.", базиран на подкаста на Gimlet "Start Up" трая само 10 епизода, след което беше прекратен и дори попадна в много класации за един от най-слабите сериали на годината.

Такива провали обаче нямат шанса да спрат цялостния тренд. В развлекателната индустрия конкуренцията е жестока, а търсенето на нови и нови хитове е дори по-високо от предлагането на нови сериали (тъжният факт е, че далеч не всяко ново шоу се превръща в име).

Така компаниите за подкасти знаят, че имат нещо, от което развлекателната индустрия се нуждае. И няма да се посвенят да го отиграват отново и отново.

Новините

Най-четените