Заглавието на този материал би могло да се използва успешно в най-различни спортове - от крикета през щангите до футбола, но малцина са тези, които биха го избрали за рали „Дакар".
Все пак става въпрос за непредсказуемата битка срещу природата и лошия късмет в невероятно красиви, но изключително негостоприемни места на територията на Арженгина и Чили. Но през 2010 година фаворитите наистина имаха сериозен превес и взеха своето, като не допуснаха изненади от страна на техните преследвачи.
Това се случи и в трите категории - при мотоциклетистите триумфира Сирил Депре (КТМ), при автомобилите - легендата Карлос Сайнц (VW), а при камионите - „Царя" Владимир Чагин.
Икономическата криза в света обаче направи стартовия списък на 32-ото издание на рали „Дакар" лесно предсказуем, а оттам и разпределението на силите сред фаворитите.
При мотоциклетистите от години насам КТМ няма реална конкуренция и битката за челни позиции е между представителите на двата заводски тима на австрийската компания. Фаворитите - Марк Кома и Сирил Депре отново имаха верни „водоносци", а състезанието между тях се реши след спорно наказание, наложено на Кома. Испанецът получи санкция от 6 часа и изостана безнадеждно, а пътят към третата победа на Сирил Депре в „Дакар" беше открит. Депре триумфира през 2005 и 2007, но тогава надпреварата все още беше на територията на Африка.
Последната отсечка в ралито беше спечелена от „водоносеца" на Депре - Рубен Фария, а втори остана един от най-бързите частни пилоти в новата история на състезанието - Пал-Андерс Улевалсетер. Преднината на Депре пред групата му преследвачи още в началото надхвърли един час и Кома беше единственият смутител на реда в челото. На финала Депре призна, че е горд от изхода на битката в Южна Америка, като в същото време допълни, че се радва и за успешното завършване на състезанието и от младото му протеже - Кристиан Калифано, който завърши втория си „Дакар" на последно място в общото подреждане.
Средната скорост на победителя - 133 км/ч обаче е поредното доказателство, че въпреки ограниченията, налагани в последните години, „Дакар" все още е много бързо и опасно състезание. Организаторите заявиха, че нямат намерение да се отказват от ограниченията и съвсем скоро по отсечките ще гледаме мотоциклети с двигатели с работен обем максимум 450 кубически сантиметра. Когато това стане, скоростите ще спаднат, но разпределението на силите може да се промени, най-малкото защото Yamaha и Aprilia вече ползват такива мотори за разлика от КТМ. А и третият в общото класиране - чилиецът „Чалеко" Лопес кара точно 450-кубиков мотор на Aprilia.
При автомобилите също беше много интересно - в първите няколко дни на състезанието лидерите се изредиха да печелят етапи, но след петата отсечка начело вече беше рали легендата Карлос Сайнц. Двукратният световен рали шампион (1990 и 1992) миналата година се размина с победата след нелепа катастрофа, но сега победата му също не дойде лесно. След средата на ралито Сайнц успя да дръпне с над 10 минути над новия си съотборник във VW Насер Ал-Атиях, но до старта на последната отсечка звездата от Катар стопи аванса на лидера на 2,38 минути. От бокса на VW заявиха, че няма да има заповеди от бокса и двамата световни шампиони бяха оставени да се борят свободно (Насер има световна титла в група N през 2006). И за последните 202 състезателни километра Ал-Атиях стопи едва 36 секунди, което донесе първата победа в кариерата на Карлос Сайнц в рали „Дакар". Скромна разлика след над 4806 състезателни километри в етапите.
Тази година обаче трудно се намериха сериозни съперници на звездите на VW, където кара и миналогодишният победител Жинел де Вилер. Тройката в крайното класиране оформи американският пилот на VW Марк Милър. След оттеглянето на Mitsubishi от „Дакар" заводският тим беше продаден на частни инвеститори, част от които участваха с новите си коли в „Дакар".
Така единственият друг голям заводски отбор остана този на BMW, където 9-кратният победител в легендарната надпревара е Стефан Петерханзел. Французинът записа отделни етапни успехи, но автомобилът на BMW все още не е на нивото на Race Touareg. А повредата в електрическата система в BMW -то на Герлен Шишери го дръпна назад в класирането далеч преди решителните етапи.
При камионите екипажите на КАМАЗ установиха пълна хегемония в Южна Америка - Владимир Чагин, Фирдаус Кабиров и Илгизар Мардеев спечелиха всички отсечки в състезанието, а „Царя", както е прякора на Чагин записа шеста победа в състезанието. С това той изравни рекорда на чешката легенда Карел Лопрайс, а липсата на конкуренцията тук е очевадна. Все пак съперниците на КАМАЗ са малки частни тимове, чиито камиони са далеч от възможностите на „бегачките" на „Сборная" от Набережие Челни. А и Чагин вече е начело във вечната класация по спечелени отсечки в състезанието - 56, с една по-малко има Петерханзел.
За втора поредна година рали „Дакар" се проведе на територията на Южна Америка и отново ралито се оказа успешно. Стотици хиляди зрители по отделните отсечки, общо милиони за цялото рали, туристите и телевизионните предавания се отразиха добре на провинциите в Чили и Аржентина, а мнозина вече правят уговорки за догодина. Защото в Южна Америка за две седмици не може да разгледате всичко, все нещо трябва да остане и за 2011 г.
Футболът отчаяно се нуждае от идеалисти като Анге и отбори като Тотнъм