Ронда - суперзвезда или мега PR?

Ронда Раузи и Конър Макгрегър са звезди. Това вече е неоспорим факт.

Към момента, Рауди се следва от над два милиона човека в Twitter, от почти 10 млн. във Facebook и от седем млн. в Instagram. Показателите на Макгрегър не са толкова впечатляващи, но все пак ирландецът има над 800 000 фенове в Twitter, почти 1,5 млн. - във Facebook и 1,5 млн. - в Instagram.

И това – от хора, състезаващи се в спорт, за който почти не се говореше преди 20 години.

Как се случи всичко това? С ПР, разбира се...

Освен, че е най-доминиращата шампионка в женската дивизия на UFC (въпреки загубата си от Холи Холм, Ронда има шест последователни защити на титлата си), Раузи се снима във филми - „Антураж“, „Бързи и яростни“ 7 и други, появи се в кеча, рамо до рамо с най-успешната звезда на този спорт – Скалата, а лицето й бе на кориците на десетки списания, като се появяваше в дневни и вечерни токшоута.

ПР(обутването) на Макгрегър не е на същото ниво. Появяването му във филма „Конан“ е единственото му в киното, докато тренировката му с Планината от Game of Thrones е гледана вече над 9,5 млн. пъти в YouTube.

А по-важното е – и двамата са машини за правене на пари.

В неделя, Макгрегър ще се изправи срещу Жозе Алдо в битка за титлата в категория до 66 кг, като се очаква да бъдат достигнати нови висини в броя на pay-per-view зрителите – последният мач на Макгрегър бе гледан от над три милиона зрители по Fox Sport 1.

Трансформацията на Ронда в лице, разпознаваемо за масовата аудитория, и превръщането на Макгрегър в един от най-гледаните бойци в UFC не е случайно.

Най-голямата дивизия за смесени бойни изкуства нае ПР-експерти, хора с огромен опит в спортната индустрия и пое в нова посока. Заложи на Раузи и Макгрегър като лица на веригата и ги постави пред възможно повече очи.

Ронда се превърна в поп-идол. Тя се появи в най-рейтинговите предавания в САЩ: The Ellen Degeneres Show, Jimmy Kimmel Live! и The Tonight Show with Jimmy Fallon. Макгрегър пък получи голяма статия за Esquire и се появи във филма „Конан“.

Ронда предрича нокаута си в двубоя срещу Холм, дни преди мача - в предаването на Jimmy Fallon

„Има истории, които искаш да разкажеш на фенове. Но има и такива, които могат да привлекат и нови хора, истории, към които по-голяма част от зрителите да станат съпричастни“, казва ПР-експерт за Bleacher Report.

Това бе идеята на UFC, особено в случая с Ронда – да се разкаже интересната история на едно красиво лице, което обаче е и голяма шампионка.

Да влезеш в такива предавания обаче не е лесно. В края на 2013-а, UFC наема Лений Брикънридж – човек с огромен опит, който може да уреди подобни гостувания.

По същото време, UFC работи усърдно и със спортните канали и стана една от топ-историите на ESPN – кралят на спорта в САЩ.

От тогава досега, всяко голямо събитие се съобщава в ефира на предаването SportsCenter по ESPN. Първото интервю на Раузи след загубата от Холм – точно така, познахте – в ESPN.

http://espn.go.com/espn/feature/story/_/page/espnwrousey/in-exclusive-interview-ronda-rousey-says-not-losing-holly-holm

Публикувахте от Ronda Rousey в 8 декември 2015 г.

Разликите в характерите между Ронда и Макгрегър правят промотирането им още по-доходоносно.

„Макгрегър може да отговори на едно „здрасти“ с 15-минутна тирада. Раузи е по-вглъбена и по-напрегната. Може да създаде доста проблеми. Но никой не иска да зареже златната кокошка“, казва Пол Хейман – бивш собственик на ECW (бивша федерация по кеч), дълги години говорител на бившата звезда на UFC и WWE Брок Леснър и генерален мениджър на SmackDown.

„Промотирането на Раузи е многопластово. Тя е прекрасна, може да се бие, има страхотна житейска история, може да говори – това е само началото на женска история, която ще покори света. Истински феномен. Събмитва хора с армбари, които е научила от майка си, а баща й отнема живота си, когато тя е едва на шест години“, добавя Хейман.

За спортните канали – Ронда е големият боец (UFC-версията на Майк Тайсън), за Ellen Degeneres – е символ на женския прогрес, за Jimmy Fallon – гост, който може да забавлява на няколко теми.

При Макгрегър – всичко опира до добър боец, който е крал и в мръсните приказки – стратегия, позната на бойните спортове, още от времето на Мохамед Али.

Ирландецът промотира себе си като харизматична и забавна фигура. Той не се нуждае да гостува в специални предавания, защото когато и да отвори устата си, се ражда новина/скандал.

И както го описва Хейман: „Той умее да се изразява много добре и доста интелигентен. Историята му прилича на тази на Дуейн Джонсън, който в началото бе просто борец. След това – хората разбраха, че може да пее, да танцува, да играе, да се движи, да разсмива хората, да бъде сериозен. Общо взето – всичко“.

Макгрегър и Раузи обаче не получават всичко това наготово. „Все още не съм срещал атлети, които да работят повече от Ронда и Конър и които да разбират смисъла на медийното отразяване“, споделя Дейв Шолър – вицепрезидент на UFC по публичните въпроси.

А в 21-ви век – това е от изключително значение.

Всъщност, Брок Леснър е единственото изключение от правилото. Бившият борец не обичаше да се показва извън ролята си на боец и едва е бил убеден да се срещне с журналисти от списание Time.

„Просто не му пукаше за известността. Той разбираше, че имаше аура около себе си и че всяка дума, която изричаше, я разваляше и разбулваше мистерията около него“, казва Шолър, който по един или друг начин, е свързан с Леснър още от 2000 година.

Не е такъв случаят обаче с Раузи и Макгрегър. При тях – екип от ПР- и медия-експерти трябваше да разработят стратегията за тяхното издигане в световни звезди.

И работата им продължава с други бойци от UFC:

Доналд Каубой Серони

Пейдж Ван Зант

и дори 19-годишния Сейдж Норткът

са сред новите лица, които UFC се опитва да промотира по всякакъв начин. Бойци, които са интересни не само на феновете на спорта, но и които могат да привлекат допълнителна популярност на дивизията сред обикновените зрители.

Въпросът за ПР-ите е как да запалят още повече хора към гледането на самото събитие, а не само на главния мач, защото рано или късно, Раузи и Макгрегър ще се откажат и не е сигурно дали ще се появят техни достойни заместници – в смисъла на популярността. Затова работата им по този въпрос е най-сериозна в момента.

Точно по тази причина, UFC започна да привлича промоутърски експерти, които имат опит и в спорта. Компанията започна да наема ПР-експерти с опит в бейзбола, американския футбол, както и такива, които могат да популяризират спорта сред испаноговорящата публика. За последното - помогна и навлизането на немалко бойци от Мексико и Латинска Америка в дивизията.

Ключов фактор в тази експанзия е и огромното доверие, което президентът на UFC – Дейна Уайт – и братята Фертита имат към експертите.

Резултатите в тези ПР-операции не закъсняват и двубоят между Ронда Раузи и Холи Холм бе най-гледаното на живо събитие в историята на дивизията – 56 214 зрители наблюдаваха победата на Дъщерята на свещеника в залата в Мелбърн.

Очаква се сблъсъкът в неделя между Алдо и Макгрегър да счупи поне още един рекорд по гледаемост.

С две думи – UFC успя. Операцията по превръщането на Раузи и Макгрегър в световни звезди завърши сполучливо. Това обаче нямаше да се случи, ако и двамата не бяха толкова харизматични. Но ако никой не те гледа, кой ще разбере, че си харизматичен и талантлив, нали?

Новините

Най-четените