Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Дъжд от боговете

Алонсо и Шумахер изостанаха още в първия завой след старта
Алонсо и Шумахер изостанаха още в първия завой след старта

Дъждът, изсъхващата писта след него и темпото на пилотите, догонващи лидерите във втората половина на Гран при на Австралия направиха втория кръг от Формула 1 за сезон 2010 интересна и вълнуваща надпревара. Но това не означава, че проблемите пред световния шампионат са решени.

Колкото и да не ни се иска, новите правила и въобще философията, заложена в съвременните автомобили за Формула 1 обещават процесии като тази в Бахрейн, а не битка като в Мелбърн. Защото дори на "Албърт парк" някои от неприятните истини се виждаха с лесно око.

Със сигурност победите на Фернандо Алонсо и Дженсън Бътън в първите им стартове за новите им отбори ще направят борбата в двата тима още по-интересна, а в битката за титлата ще се включат както техните съотборници, така и звездите на Red Bull - може би съвсем скоро колата на Себастиан Фетел ще започне да издържа цяло състезание, а Марк Уебър ще се отърве от лошия си късмет.

Дали Дженсън Бътън заслужаваше победата в Австралия? Безспорно, освен това световният шампион нямаше вина за инцидента с Фернандо Алонсо и Михаел Шумахер в първия завой. Тримата, както и стюардите на състезанието прецениха добре ситуацията - наистина състезателен инцидент.

Но Бътън демонстрира, че късметът помага на силните, освен това успя да смълчи за един ден всички негови критици, които до последно мърмореха, че титлата му била спечелена в слаб сезон и как той щял да бъде №2 в тима на Хамилтън. Във Формула 1 няма случайни световни шампиони, това се знае от години.

Всъщност, сериозният проблем на Бътън с гумите интермедия се оказа вратичката му към победата - Дженсън така и не успя да загрее гумите след рестартирането и на практика беше на крачка от унищожението им. Бътън, както знаем кара много плавно, вкарва много скорост и натоварване върху гумите в завоите, оттам получава по-висока скорост в началната част на завоя, а след това и на излизане. Но тази формула работи, когато "работят" и гумите. Ако това не стане грейнингът взима превес и унищожава гумите.

Рискът със сликовете се оказа печеливш - оказа се, че при тях температурата е добре, а Бътън успя да ги запази до финала.

Въпреки че Хамилтън кара впечатляващо в Австралия, в неделя просто Бътън беше по-добрият пилот на McLaren. Люис изпревари горе-долу всички коли, които настигна на пистата, но извади лош късмет с Марк Уебър. Още един състезателен инцидент, всичко стана много бързо, а разстоянието между тях беше много малко и Марк направо спря в него.

Ако търсим конспирация можем да се поровим във второто място на Роберт Кубица. Полякът изведнъж измъкна Renault от групата на средняците и се качи на подиума. В началото той се възползва от суматохата около Бътън, Шумахер и Алонсо и се вряза в челото, все пак стартира едва девети. Но при него късметът дойде при спиранията в бокса - според правилата, при смяната на гуми, трябва да има поне 30 метра (това е за Мелбърн) между колата, която идва по алеята пред боксовете и тази, която излиза от своя бокс, за да няма опасност. В бокса на Renault явно не бяха прочели това защото върнаха Роберт в състезанието секунда, след като една от колите на Sauber мина покрай тай. Точно при спиранията в бокса Кубица прескочи Маса и го лиши от шанс за второто място.

Другият пилот на Renault Виталий Петров отново нямаше късмет, но пак направи впечатляващ старт - той сигурно е човекът, спечелил най-много позиции в началото на двете състезания тази година. В Мелбърн вицешампионът мина с 8 места напред в рамките на първата обиколка, в Бахрейн положението беше почти същото. Явно в този случай парите само следват таланта, не се опитват да го компенсират, което е добра новина.

Самият Фелипе Маса сигурно е много щастлив, че успя да издържи до финала на трето място. През цялото състезание бразилецът демонстрира непостоянно темпо, а от бокса се наложи да му разтълкуват какво точно се случва с колата в последните два завоя и да му обяснят метър по метър как да минава оттам, за да не дава шанс на преследвачите си да се залепят за задницата му на старт финалната права.

В хода на състезанието Маса беше атакуван от Уебър, Хамилтън и Алонсо (доста агресивно), но успя да устиска, което беше важно, защото не позволи на Фернандо да поеме и тук лидерската роля във Ferrari. Фернандо на старта притисна агресивно Бътън, но нямаше какво да направи, защото от лявата му страна опасно близо се появи Михаел Шумахер, а както видяхме и двамата загубиха в последвалата ситуация.

Със сигурност Алонсо се отказа да атакува Маса в самия край, въпреки твърденията от бокса на Ferrari, че са оставили пилотите си да се надбягват свободно. Сигурно е било така, но това едва ли важи за последните обиколки.

Точно карането на Алонсо и преследващият го Хамилтън демонстрира, че проблемите пред Формула 1 остават - в един момент Люис беше с почти 2 секунди на обиколка по-бърз от испанеца. И пак не можеше да го изпревари. Значи нещо не е в ред. За битката на Михаел Шумахер с Хайме Алгерсуари и преди това с Virgin и другите опашкари няма смисъл да говорим. На Михаел му трябва време, това е всичко, той е гениален пилот, но никой не може да се върне след тригодишна пауза, ограничен брой тестове и да озове веднага в челото.

В Австралия Нико Розберг отново беше по-бързият пилот на Mercedes GP, но този път авансът му беше по-малък, като дойдат европейските стартове в бокса на Рос Браун вече ще прехвърчат искри.

Отново за изпреварванията, в Австралия поне имаше много, както и повече опити за атаки, това искат да гледат феновете. Това е вълнуващото, колкото повече толкова по-добре.

Което означава, че е крайно време във Формула 1 да се признаят истинските проблеми, упорито прикривани от лобито на инженерите и бившите пилоти: аеродинамиката на колите и струите "мръсен" въздух, които оставят болидите пречат на изпреварванията. Като се махнат те и се намали притискането на колите към пистата, нещата може и да потръгнат. Другите подобни идеи включват по-дълги зони за спиране и защо не - връщане на механичните скоростни кутии, където пропускането на предавка е гадна грешка, която дава шанс на твоя преследвач да те атакува. Тази идея е на Франк Дерни и дано бързо да се наложи.

И накрая, едва ли Себастиан Фетел и Марк Уебър, които стартираха първи и втори са мислели, че на финала ще донесат на Кристиан Хорнър едва едно 9-о място. Себ губи ценни точки, това важи и за Марк и сценарият от миналата година е на път да се повтори. Red Bull печели квалификации, но след това точките в състезанията си разпределят неговите съперници. Това трябва да спре, ако искаме Фетел и Марк да се борят за титлата. А ние искаме защото така ще е по-интересно.

Дано и в Малайзия да вали.

 

Най-четените