Възможен ли е модерен ислям?

Стаята, откъдето трябва да започне реформацията на исляма, се простира на 90 кв. м. Има високи прозорци с витражи, а на земята е постлан тънък зелен килим. В предната й част има лакирана поставка за обувки. Иначе казано, няма особено много мебели.

Но за Сейран Атеш това пространство е нейната сбъдната мечта. Германската адвокатка и феминистка от кюрдски произход отвори първата самопровъзгласила се "либерална" джамия в Берлин, където мъже и жени се молят заедно и където самата тя е имам.

Джамията Ибн-Рушд-Гьоте, чието име комбинира името на мюсюлмански философ от XII век и германски писател от епохата на Просвещението, съществува в тази полупразна стая в пристройката на евангелистката църква в берлинския квартал Моабит съвсем отскоро.

Това малко пространство е първата известна джамия в Берлин, която се определя като „либерална", може би с намерението да се превърне в първоизточник на реформиран ислям в Германия.

Атеш замисля и основава джамията заедно с други мюсюлмани от места като Мароко, Алжир и Индонезия. Целта им е реформирането на исляма. Мъже и жени се молят заедно в джамията. Хомосексуалните също са добре дошли.

А Атеш се обучава за имам. Веднъж, щом джамията в Берлин започне да функционира, тя се надява подобни храмове да се появят из цяла Германия.

"Кой определя какво съдържа либералният ислям?"

Проектът определено е амбициозен и има две основни важни особености. Първо, кой определя какво съдържа либералният ислям? И второ, не трябва ли мюсюлманският свят да се обедини, вместо да позволява на всеки човек да създава своя собствена секта?

На откриването на джамията, Атеш е облечена в бяла роба и стои боса в наскоро обновената стая. Пред нея са седнали няколко журналисти, няколко мъже без камери, 2 или 3 жени със забрадки и много други без.

„Като цяло човек трябва да използва главата си и всичко, което има в нея, проповядва Атеш. И цитира учен, който твърди, че човек може да убие камила само със силата на мисълта. „Нека не убиваме камили. Това не е приятно за тях. Нека да защитаваме любовта и мира с по-дълбока мисъл", продължава тя.

Тълкувайки исляма, Атеш набляга на любовта, а не на омразата (Getty)

Сега Атеш осъществява идеята, която е замислила преди 8 години. Тогава тя е разочарована, че повечето джамии разделят половете, изисквайки жените да стоят зад мъжете по време на молитва.

Тя е недоволна и от проповедите в джамиите, които често са политически и служат само за разпространяване на психологията на жертвата сред мюсюлманите, вместо да насърчават съвместното съществуване заедно с останалата част от обществото.

Създаването на джамията Ибн-Рушд-Гьоте без съмнение е фронтална атака срещу религиозното статукво. „Какво направиха джамиите в Германия през последните десетилетия, та доведоха млади хора до радикализация? Защо мюсюлманите толкова често повтарят: „Тази общност в джамията ме отдалечи от вярата ми", пита Атеш.

„При нас идват бежанци и казват: джамиите в Сирия са по-либерални от тези тук", добавя тя.

Новосъздадената джамия трябва да се бори с тази тенденция и да се цели още по-високо. „Реформацията, към която се стремя, също е насочена към връщането към примитивното състояние на нашата религия, както и към ситуация, в която има само един ислям, а не много различни, борещи се помежду си движения", пише Атеш в своя наскоро издадена книга.

Но какво означава това? И има ли основна доктрина на исляма, около която мюсюлманите могат да се обединят?

„Някои неща не подлежат на обсъждане"

Атеш има ясна визия: в Корана има принципи, които не подлежат на обсъждане. „Например не мога да кажа, че се покланям на няколко богове", отбелязва тя.

Създателката на новия храм твърди, че много от споменатите положения и правни понятия, които са част от ислямската доктрина, а не от Корана, трябва да бъдат интерпретирани от гледна точка на настоящето.

Религиозната общност в джамията на Атеш засега е малка, но всеки е добре дошъл (Getty)

„Най-добрият пример е покриването на жените. Имаме понятие в Корана, което не се тълкува като забрадка, а по-скоро като покривало, без да се споменава да обгръща главата", посочва тя. В миналото забраждането е било знак, че жената не е сексуално достъпна. „Вече нямаме нужда от това", смята Атеш.

И не само тя мисли така. „Аз не създавам джамията Сейран Атеш. По-скоро разчитам на учените, като нашия съименник от XII век, както и на съвременни теолози", посочва Атеш.

Засега в нейната джамия се събира сравнително малка общност. Тя има около 7 членове и около 20 поклонници. Атеш, която е активист за правата на жените, до голяма степен финансира проекта от собствения си джоб. Даренията идват едва наскоро. Тя отказва финансирането, което получават от Анкара другите турски джамии в Германия.

Недоверие към "либералния ислям"

Джамията засега се помещава в християнската църква Св. Йоан в Берлин (Getty)

Нагласите на немюсюлманите към нейния проект са различни. Атеш твърди, че повечето го приемат положително, но има и такива, които разпространяват страх около всяко място, на което се проповядва ислям.

Всеки петък един мъж стои на площадката пред молитвената зала, подавайки парче хартия в ръката на всеки посетител. На флаера пише: „Мечтателите от Кулата от слонова кост създават джамия тук в евангелската общност на Свети Йоан. С това те донасят терора директно при нас".

Има и чувство за безпокойство, свързано с детския кът на църквата. Някои родители са разтревожени от идеята за джамия, която съществува в съседство. Но присъствието на джамията в църквата е само временно. Атеш планира да построи "красива, голяма джамия" в Берлин.

Тя е жена, която не е лишена от самочувствие и смелост. В продължение на години Атеш е принудена да се крие от публични изяви заради получени многобройни смъртни заплахи. Но в един момент тя решава да отстоява позициите си напълно публично.

„Когато се борим за освобождението на религията ни, ние по никакъв начин не искаме да християнизираме исляма или да го институционализираме по съответния начин. Това е въпрос на тълкуване на сурите и хадитите (главите и преданията на Корана) в наше време, без да променяме сърцевината на нашата религия", пише Атеш в книгата си. С това тя има предвид, че ислямът има място в Германия, но в различна форма.

Но не всички намират реформите на Атеш за привлекателни. Дори сред мюсюлманите, които се определят като либерални, има силна съпротива. „Мисля, че либерализмът става догматичен, когато някой формулира идеята за прогресивен ислям, в който всеки трябва да участва, защото няма друг начин, по който да се правят нещата", казва Нушин Атмака от Либералната ислямска асоциация.

Атеш (с черната коса) участва в различни публични дискусии, свързани с исляма (Getty)

От друга страна, може би точно тази демонстрация на либерализъм кара по-консервативните мюсюлмански институции да започнат свои собствени реформи.

Централният съвет на мюсюлманите, една от мюсюлманските обюности, които Атеш критикува, се възприема като защитник, но и критик на статуквото. „Животът на мюсюлманите в Германия се променя. Разделянето на половете, сексът и хомосексуалността също се обсъждат в нашите джамии. И това е хубаво", казва председателят на базираната в Берлин организация Мохамад Хаджай.

Но той отбелязва, че в историята досега жени не са служили като имами. Хаджай предпочита учените (мъже или жени) да обсъждат темата, а не обикновените хора. Въпреки това той твърди, че „по никакъв начин фактът, че Атеш сега служи като имам, не дава основание да бъде изключена от исляма".

Хаджай не иска да говори срещу новата джамия, която много се е отклонила в някои аспекти. „Всеки молитвен дом в града, който отговаря на нуждите на мюсюлманите, е добре дошъл".

#2 radoiko 05.07.2017 в 11:29:12

Не, не е възможен и след 200-300 години! Това са хора с ненормална вяра, които нямат никаква оправия.

#3 dedo adji 05.07.2017 в 11:58:48

Защо не? Реформацията в христианството започва 1200-1330 години след утвърждаването му като държавна религия. След още 200г. религиозни войни престават да се колят в името на христианския Бог. Ислямът става държавна религия почти веднага, и вече са минали 1400г. оттогава. Значи им се отпускат още минимум 100г. религиозни войни. Само да си ги водят помежду си. Джихадът не е реформация.

#4 dedo adji 05.07.2017 в 12:04:17

П.П. И по време на религиозните войни е имало секти като квакерите, които са проповядвали и вършили ненасилие, трудолюбие и честност. Това може да е подобна секта. Дай аллах да просперира.

#5 паяка 05.07.2017 в 12:16:44

След 200-300 години ще са претопили християнството. Така че, на кого ли му дреме за модерността им. Модата е по-променлива и от времето.

#6 Chimay 05.07.2017 в 15:04:44

Кафето са измислили нов оксиморон. Една религия на войнстващото невежество не - претърпяла Реформацията си, няма как да е модерна. Говореики за Реформация, да си кажа че и протестанското лицемерие не е по - цвете, просто методите му са по рафинирани, но резултатите също толкова приматизиращи ( от примат ) като на оксиморонната религия. Аз казах, Хау.

#7 Уточнител 05.07.2017 в 15:28:29

КОРАНЪТ И ХАДИСИТЕ, глупаци, коранът и хадисите. Там е съдържанието на исляма, там е формулирано (в хадисите), че Светът на Исляма е в перманентна война със Света на неверниците. Че тази война ще свърши, само когато Светът на Исляма овладее цялото човечество. Не забравяйте, че Ислямът е военна религия, религия ня завовеванието. Възниква на Арабския полуостров и само няколко години след консолидирането си, започва световна експанзия, като само за 40 г стигат до Атлантика и до Индия. А омразата към неверниците я има навсякъде в Корана, тя е неговата същност. И как тогава си представяте реформирането на Исляма? Значи трябва да изхвърлят поне 20% от Корана...И какво става тогава? Не забравяйте, че коранът е основния камък на Исляма. Извадете го и Ислямът рухва... Изобщо безпочвени фантазии. А форумното стадо по-долу пасе ли пасе... и блее.

#8 dedo adji 05.07.2017 в 15:29:04

Чимей, протестантското лицемерие е факт, но факт е и, че христианите от близо 400г. не се избиваме помежду си за това, чия вяра е по-права. Даже и мюсюлмани не избиваме за калпавата им вяра, по доста по-уважителни причини - нефт, газ, руди, а ние българите и за свободата си. Всяка религия е минала през тези стадии през първите си около 1500 години. И ислямът ще мине. Трябва само да го задържим да не ни заличи дотогава.

#9 vV 05.07.2017 в 16:02:39

Дедо, забрави за Ирландия. До скоро се тепаха на религиозна основа, а сега, след Брексита (пу, пу, недай боже) може пак да подновят тепането за кой по по най християнин. Относно реформата на исляма, Уточнителят ви го каза. При исляма иде реч за нещо принципно различно, ако го сравним с останалите религии. Самата му същност, както вече се каза, е перманентната война до изтребване на неверниците. Какво ше му реформираш на такова нещо? Нали само да му пипнеш този му основен концепт и то ще се саморазруши, а не реформира.

#10 dedo adji 05.07.2017 в 17:00:45

фВ, в Ирландия причините са колкото религиозни, толкова и национални. Трепали са се и когато са изповядвали същата католическа религия. Ирландия е завладяна още в 12 век, ирландските националисти говорят за 800 годишно робство. Не настоявам, може да се окажете прави познавачите на исляма. Не съм чел корана, чел съм стария завет. (не целия) Там е пълно със страхотии. А в по-нови времена евреите са развили по-изтънчени методи за налагане на могъществото си от пещите и диканите на цар Давид.

#11 Harry 05.07.2017 в 17:33:17

Възможен ли е модерен ислям? Разбира се, възможен е, но няма да е ислям.

#12 Harry 05.07.2017 в 17:41:27

Деди, в грешка си, смесваш доктрините на религията, със свинщините, които са правени с религиозно оправдание. Но те са си само светски. Доктрината на християнството не е нито модернизирана, нито променяна вече 2000 г., всяко "модернизиране" на религия е ерес, и се преследва и изобличава. За разлика от християнството, доктрината на исляма си е все така войнствена, нетърпяща и джихадистка, срещу всеки, който не я изповядва, джихадизма не е измислен от джихадистите, както си мислят глупаците пред телевизорите, джихадизма е заповядан от самият пророк Мохамед, в корана - тяхната свещена книга. Със здраве.

#13 Гризли 05.07.2017 в 18:00:40

"Сега Атеш осъществява идеята, която е замислила преди 8 години. Тогава тя е разочарована, че повечето джамии разделят половете, изисквайки жените да стоят зад мъжете по време на молитва." Идеята тук е, че поради естеството на провеждане на молитвата (навеждане) жените биха разсейвали мъжете. Затова е измислено жените да са отзад и да се молят отделно. Предполагам поради подобна причина в църквите е забранено да се влиза неприлично облечен - за да не се отвличат вярващите от праведните мисли.... Така че отделното молене в джамиите е разбираемо. Не мисля, че това е някакъв признак, че (според много от мюсюлманите) жените са по-нисши... Това отношение към жените се вижда доста добре извън тях - най-любимо ми е когато мъжът, яхнал кон или магаре, се придвижва празен. А жената ходи пеша след него и носи багажа...

#14 ImaIma 06.07.2017 в 11:23:50

Harry | 05.07.201717:33 Възможен ли е модерен ислям? Разбира се, възможен е, но няма да е ислям. хахахаахха по - точно казано не мога да намеря. и https://www.youtube.com/watch?v=slMub4NtrSk

#15 Шамито 06.07.2017 в 15:33:46

Модерен ислям.Курвенска демокрация.Силата на дадена религия се състои в отстояване на принципите си.Тръгне ли да еволюира значи се намесват нови Богове и най вече Сатаната .Избягаш ли от догмата значи се молиш на друг Бог.Единствен изход от тази ситуация е да се афишираш като атеист.Но курвенската демокрация е като езичниците държи да има много Богове един от които е Парата.

Новините

Най-четените