Германските моторджии, които имат проблем с Грета Тунберг

По професия Кристофер Грау е автомобилен механик, но отскоро има ново призвание - онлайн инфлусенсър. Доскоро името му беше известно само на шепа тунинг-ентусиасти, но това се променя в края на септември, когато Грау публикува кратка публикация във Facebook, в която изразява възмущението си от всички световни климатични протести, вдъхновени от активисти като Грета Тунберг.

Популярността му нараства за броени седмици. Над 150 000 души са гледали последния му клип, в който критикува германските реформи за опазване на околната среда.

Коментарите му привличат стотици положителни оценки. Негов приятел създава затворена Facebook-група, наречена Fridays for Hubraum (буквално - "Петъци за обем на двигателя" или "Петъци за конските сили", шега с името на протестното движение "Петъци за бъдещето" на Тунберг). Според описанието, групата цели да "се противопостави на агресивната природозащитническа мания с малко хумор".

Грау смята, че е засегнал болно място в обществото, затова получава толкова силна обратна връзка. Членската маса в групата му вече наброява 540 000 души.

Волно или неволно, механикът дава началния тласък за формиране на ново колективно движение около хората, които се чувстват засегнати от еко-протестите по света. Зараждането на онлайн-съпротивата сякаш няма нужда от нищо повече от един обединяващ слоган.

Срещу какво се бунтуват? "Назидателния тон". "Претенциите". "Терорът на хората с усещане за морално превъзходство". Всичко това се въплъщава от Грета Тунберг и нейните последователи.

Групата на Грау е само един от примерите за растящото недоволство у много германски гласоподаватели по въпросите за климатичните промени.

Ако посетите центъра на Берлин или друг голям германски град в петъчен ден, вероятно ще останете с впечатление, че всички жители са на едно мнение по темата за защитата на околната среда. Но това не е съвсем вярно. Немалко родители действително дават извинителни бележки на децата си, за да могат да се включат в климатичните протести в учебния ден, редом до учители, артисти и учени. Но има още един сегмент на обществото, за който новата протестна вълна е пряко посегателство срещу начина на живот.

Форумите на "климатичните скептици" отразяват гнева, който мнозина изпитват към бунта на младите хора срещу транспортните навици, потреблението, производството, дори храната и забавленията на поколението на собствените им родители.

Да избягаш от тези критики, става все по-трудно. В Хамбург и Мюнхен собствениците на SUV осъмват със стикери върху автомобилите си, на които е написано "Колата ви е прекалено голяма" или "Замисляли ли сте се за последиците от постъпките си? Или егото ви е по-голямо от автомобила ви?".

Не е тайна, че германците обичат колите си. Много от тях продължават да ги смятат за символ на свободата, а не просто за машини за удобен транспорт. Не е изненадващо, че заплахите срещу традиционния им начин за живот разпалват емоциите им толкова силно.

Членовете на FB-групата на Грау не излизат на масови протести по улиците. Нужни са само няколко клика на мишката за присъединяване. Броят им бледнее пред 1,4 милиона души, които превзеха улиците на Германия по време на еко-демонстрациите на 20 септември.

Но любителите на конските сили са предимно пълнолетни граждани и за разлика от повечето последователи на Грета Тунберг - имат право да гласуват. Ето защо политиците им обръщат сериозно внимание, особено в партиите от управляващата коалиция - Християндемократическия съюз на Ангела Меркел, по-малкия Християнсоциален съюз и Социалдемократите.

Всички те се боят от провокирането на бунтове, подобни на "жълтите жилетки" във Франция, които излязоха на улицата заради плана за увеличаване на данъка върху горивата.

Първоначалните протести обединиха много хора, които живеят в по-бедни селски райони, където няма влакове, автобусните превози са сравнително редки и личният автомобил е задължителен. Скоро към движението се включиха и крайнодесни популистки групи.

Председателят на ХДС в Бундестага Александер Добринд предупреждава, че климатичната политика не може да се води върху гърба на семействата, пътуващите работници и жителите на селските райони.

Възможно ли е "жълтите жилетки" да се появят и в родината на автомобилизма? Германските власти съвсем не са забравили за протестите срещу предложението за забрана на дизеловите автомобили в Щутгард с цел намаляване на замърсяването от фини прахови частици. Мисълта за евентуално повторение на френските бунтове не е никак приятна.

При последните преговори по еко-политиката на голямата коалиция, ХДС и СПД настояваха за ограничаване на началната тарифа за емисиите CO2. В крайна сметка бе решено, че всеки, който произвежда повече от 1 тон въглероден диоксид в атмосферата, ще трябва да плати само 10 евро. Това е двойно по-ниска цена за емисии в сравнение с първоначалното предложение. Партиите в коалицията признават, че климатичните проблеми са задължителен приоритет, но никой не иска да прибързва с резки движения, които могат да извадят хората на улицата.

Всъщност почти всички политически сили се сблъскват със сериозни проблеми по пакета за климатичната политика - дори "Зелените", които се опитват да използват влиянието си в горната камара на парламента, за да форсират по-амбициозна реформа.

Социалдемократите са подложени на двоен натиск. От една страна - прогресивните избиратели, които осъзнават екологията като важна тема, настояват от партията да увеличи активността си по мерките за защита на околната среда. От друга страна, огромен брой от симпатизантите на СПД негодуват срещу предложенията на партийното ръководство за увеличаване на цените на горивата за транспорт и отопление.

Партията на свободните демократи, която по традиция представлява по-скоро интересите на шофьорите, а не на екоактивистите, се опитва да се дистанцира от "Fridays for Future" и "Зелените", но същевременно се старае да не звучи като говорителите на крайнодясната "Алтернатива за Германия".

"Алтернатива за Германия" използва обществените противоречия, за да печели точки сред избирателите.

Партията подкрепя охотно новата онлайн-инициатива за борба срещу движението на Грета Тунберг. Съпредседателят на AfD Йорг Мойтен нарича групата "Петъци за конски сили" - "логична и разумна реакция на идеологическата лудост на екоактивистите".

Съпредседателят на парламентарната група на AfD Александер Гауланд наскоро коментира, че "след еврото и имиграцията, третият най-голям проблем за AfD е т.нар. политика за защита на климата на правителството".

Кристофер Грау твърди, че групата му не се обвързва с политически партии и внимателно следи членовете си, за да не допусне внедряване на крайнодесни провокатори. Той посочва, че вече е изключил Луц Бахман, основателя на ксенофобската организация "Пегида".

"Ние сме отворени и безпартийни, искам да виждам обективни аргументи, а не екстремистки глупости. Но ако AfD ни харесва, какво можем да направим?", коментира той.

Грау не е нито симпатизант на крайната десница, нито отрича климатичните промени. Просто иска да продължи да шофира и да работи по автомобили, без да се чувства виновен за това. Вместо вдигане на данъците той предлага други възможности за справяне със замърсяването - например, засаждането на дървета.

Всяка алтернативна идея е допустима, стига да не се посяга върху автомобилите.

Движението на гневните деца обаче поставя под въпрос статута на автомобила за германците. Заради тях не само цените на горивата се увеличават, а и се оспорва един основополагащ аспект на модерния живот - защо градското пространство е поставено в подчинение на колите, които заемат толкова много място независимо дали се движат или са паркирани? Защо светофарните уредби са настроени според нуждите на моторните превозни средства, а не според нуждите на пешеходците и велосипедистите? Защо всички нови апартаменти задължително трябва да притежават съответните паркоместа?

"Никой няма право да ми казва как да си живея живота", пише един от потребителите в групата по повод критична бележка, намерена върху автомобила му. "Размера на колата ми няма значение - това не влиза в работата на никого".

Групата на Грау дава възможност на хора като него да изпуснат парата на недоволството. Дискусиите вътре понякога са изострени до крайност. Нещо повече - има и призиви за физическа саморазправа с Грета Тунберг. Това кара модераторите да свалят временно групата офлайн.

Основната причина за реакциите срещу шведската тийнейджърка и нейните симпатизанти е фактът, че бунтът им стъпва на претенция за абсолютна истина.

Но какво ще се случи, ако се окаже, че е права? Голямото мнозинство от учените казват, че емисиите CO2 трябва да се намалят значително до 2030 г., за да не се допусне глобално затопляне с повече от 1,5 градуса по Целзий. Те предупреждават, че към 2050 г. хората и индустриалните предприятия ще трябва да прекратят излъчването на въглероден диоксид, защото в противен случай планетата ще стане необитаема или опасна за всяка форма на живот. Всичко това звучи доста близо до "абсолютна" истина.

Това е предупрежднеие, което поставя под въпрос бъдещето на капитализма, икономическия ръст или потребителската култура.

Някои хора възприемат това като заплаха за собственото си бъдеще. Хората, които изпитват екзистенциален страх, стават по-склонни към бунт и радикализъм. Хората, които се страхуват, може да гледат на политическите си опоненти като на врагове, които трябва да бъдат смазани или изтрити от лицето на земята.

Скептиците се боят, че активността на екозащитниците слага началото на нова "безкомпромисна" култура - подчинение на терора на добронамерените.

Затова много от членовете на групата, вдъхновени от натрупването на обществена подкрепа, се опитват да използват методите на своите противници и да протестират на улицата.

Засега обаче Грау е решен да не допуска подобни демонстрации, независимо че тази решителност може да доведе до отлив на симпатизанти.

"Няма смисъл. Това е рисков ход. Ще се поставим в уязвима позиция", казва той в последното си видео. "Единственият резултат ще бъде стрес и страдание за хората".

#1 deaf 19.10.2019 в 21:31:01

А бе на никой нормален човек не му пука за Грета Туборг. С тези ненужни протести моторджиите само и правят реклама.

Новините

Най-четените