Ще стане ли жертва олимпиадата в Токио на COVID-19?

"Обединени от емоцията" - това ще е официалното мотото, което организационният комитет на Олимпийските и Параолимпийските игри в Токио през 2020 е избрал за най-голямото спортно мероприятие тази година.

И все пак, ако има една емоция, която да свързва света в момента, то това ще е страхът. Епидемията от китайския коронавирус, сдобил се с официалното наименование COVID-19, не показва особени признаци на отслабване.

Към края на февруари, болестта е заразила повече от 75 000 души, причинила е смъртта на малко над 2000 и е накарала над 50 държави и територии да затворят границите си за хора, пристигащи от Китай.

"Дяволският вирус", както го нарече китайският президент Си Дзинпин, вече е надминал общия брой загинали на SARS и MERS, взети заедно, и е на ръба на това да се превърне в пандемия, разпространяваща се по цялото земно кълбо.

Следващите няколко седмици ще определят дали опитите за овладяването му могат да попречат на COVID-19 да се превърне в "черен лебед", който (както изпълнителният директор на Alibaba Даниъл Зан предупреди) ще извади от релси глобалната икономика.

Икономическите последици от болестта вече изглеждат доста тежки. Според анализ на изследователската фирма Capital Economics, COVID-19 ще струва на световната икономика над 280 млрд. долара само през първото тримесечие на тази година. Това означава, че за пръв път от 2009 г. насам няма да наблюдаваме нарастване на глобалния БВП от едно тримесечие към следващото.

За същия период се очкава също така икономическият ръст на Китай спадне до 4,5%. Междувременно, според данни на Dun & Bradstreet, около 5 млн. компании по света използват китайски доставчици и всички те са под заплаха от намаления производствен капацитет.

Корейският автоконцерн Hyundai затвори огромната си фабрика в Улсан заради недостиг на части. Apple заявиха на инвеститори, че няма да успеят да изпълнят поставените цели за тримесечни приходи и предупредиха за глобален "недостиг в доставките на iPhone" заради затварянето на китайски фабрики.

Забавянето на темповете на икономиката може също така да подкопае плановете на САЩ драстично да увеличат износа на селскостопанска продукция, енергия и услуги за Китай, като ще възпрепятства потенциалното възстановяване на фермерските райони и Ръждивия пояс.

Пътуванията из и около региона са намалели до голяма степен. Около 21 авиокомпании са отменили всички полети до континентален Китай. Хонконгската компания Cathay Pacific е намалила 40% от капацитета си и е поискала от 27 000 служители да излязат в неплатен отпуск, за да не изпадне в несъстоятелност.

Събития, от рода на Хонконгската ръгби-седморка и K-Pop концерти са отменени или отложени.

Което ни навежда на Олимпийските игри, които трябва да започнат на 24 юли в Токио - съвсем близо до огнището на епидемията.

Япония държи едно от челните места по брой заразени с COVID-19. До пристигането на щафетата с олимпийския огън има още около месец, като преди да стигне Токио, бегачите трябва да прекосят всичките 47 префектури на Япония в рамките на 121 дни, съвпадайки със сезона на цъфтеж на японската сакура - едно от най-красивите неща през годината в страната.

Това дава достатъчно време за евентуалното замиране на епидемията. И все пак, дори и този оптимистичен развой на събитията спадът в броя посетители към страната вече носи със себе си риска да превърне игрите в доста унило събитие.

През 2019 г. Япония е приела общо 9,6 млн. туристи само от Китай. Те са донесли около една трета от приходите от чуждестранни туристи. След началото на епидемията обаче броят пристигащи китайци на практика е спаднал до нулата.

Пред японската обществена телевизия, изпълнителният директор на организационния комитет на Токио 2020 Тоширо Муто коментира на 5 февруари, че е "изключително притеснен, че разпространението на това инфекциозно заболяване ще подлее вода на Игрите".

Към момента представителите на властите оттогава насам поддържат единна позиция, че коронавирусът няма да нанесе удар върху олимпийските игри. И все пак спекулациите се увеличават.

Президентът на организационния комитет Йоширо Мори настоя на 13 февруари, че "не обмисляме отмяна или отлагане на олимпийските игри - държим да уточним това". По времето на изказването му, около 3700 души оставаха под карантина на круизния лайнер Diamond Princess, закотвен на по-малко от 3 км от бейзболния стадион в Йокохама, който е един от основните стадиони за Токио 2020.

Четири дни по-късно, градът отмени традиционния Токийски маратон, който се планираше да се проведе на 1 март, за всички с изключение на елитните бегачи.

Дик Паунд, бивш олимпийски плувец и член на Международния олимпийски комитет, коментира, че организацията следи отблизо положението, но казва, че никой не говори за преместване или отмяна при оставащи само 5 месеца.

"Ако има реална пандемия, която да е потенциално много по-смъртоносна от нормалните разновидности на грипа, тогава трябва да започнем да мислим за това. Но не и на този етап", заяви той.

Увереността на Мори съответства на прогнозите, че COVID-19 ще отмине през топлите и по-влажни летни месеци, както това се случи със SARS през 2003 г.

Все още обаче не е ясно дали това ще стане със сигурност. Дори толкова години след епидемията от SARS не е ясно защо при повишаването на температурите епидемията е започнала да затихва.

Междувременно някои щамове на коронавируса - като MERS - процъфтяват в горещи сезони, обяснява проф. Майкъл Остерхолм, епидемиолог в университета в Минесота, като по думите му теорията за летния спад на COVID-19 "базирана на пожелателно мислене".

Трудно е да се преувеличи икономическият ефект върху Япония, ако олимпиадата се наложи да бъде отменена или преместена. Инвестициите около събитието са огромни.

Според последните прогнози се очаква олимпийските игри да струват 25 млрд. долара на страната - близо четири пъти повече от първоначалните прогнози.

Според фирмата за проучвания на туристическия пазар CBRE Hotels, очаква се да бъдат открити 80 000 хотелски стаи в девет основни японски града между 2019 и 2021 г. Токийският хотел Okura отвори отново врати през септември след реновиране на стойност 1 млрд. долара.

През май националният авиопревозвач Japan Airlines се очаква да открие нискобюджетно поделение - Zipair Tokyo, което ще струва около 200 млн. долара, за да отговори на нарасналото търсене около олимпиадата.

Новата авиокомпания ще бъде базирана на международното летище “Нарита” в Токио, което в момента преминава през обновяване, целящо почти да удвои капацитета му. Другото основно токийско летище “Ханеда” също се очаква да увеличи капацитета си със 70%.

Коронавирусът вече кара международните туристи да избягват не само Китай. Изследване на Capital Economics показват, че броят пристигащи туристи в Япония ще спадне с 40% през това тримесечие заради COVID-19, което ще намали икономическия растеж с около 0,4 процентни пункта.

Международната организация за гражданско въздухоплаване (ICAO) към ООН прогнозира, че Япония може да изгуби 1.29 млрд. долара доходи от туризъм през същия период.

Коичиро Такахара, изпълнителен директор на токийското приложение за споделено пътуване nearMe, коментира, че се опасява, че олимпиадата може да бъде отменена, ако епидемията се задълбочи. Според него това "ще има огромен ефект върху моя бизнес, така че искрено се надявам да не се случи".

Това вероятно ще има политическа цена за японския премиер Шиндзо Абе. Настояването му по време на избора на домакинство за олимпиадата, че радиацията от аварията в електроцентралата във Фукушима през 2011 г. ще бъде премахната, вече беше оспорено, след като Greenpeace откриха радиационни горещи точки през декември близо до място, където ще премине маратонът с олимпийския огън.

Сегашни уверения, че COVID-19 няма да попречат на игрите, ще бъдат посрещнати със скептицизъм, коментира Джулс Бойкоф, професор по политология в Тихоокеанския университет в Орегон. "Мнозина, когато чуват Абе и други политици и чиновници да заявяват, че COVID-19 няма да имат ефект върху олимпиадата, долавят безпогрешно ехото на предишни празни обещания."

Остава неясно какъв би могъл да бъде алтернативният план. Саймън Чадуик, професор по евразийската спортна индустрия във френската бизнес-школа "Емлион", твърди, че разпределено събитие, провеждано в различни държави, е по-вероятна алтернатива. (Европейскато първенство по футбол на УЕФА за 2020 и Игрите на общността през 2022 са планирани за такъв формат.)

И все пак ще има сериозна съпротива от спонсори и телевизии, които вече са налели огромни ресурси в осигуряването на права и промо кампании. NBC вече са похарчили 1,4 млрд. долара за правата да излъчват пряко Токио 2020.

В този аспект и домакините, и бизнес-интересите ожесточено ще се съпротивляват на каквато и да е промяна.

"Японското правителство със сигурност лобира ожесточено пред МОК, тъй като се стреми да защити многобройните си инвестиции", казва Чадуик.

Това може да обясни видимото нежелание да се обсъжда несигурността на ситуацията. Запитани какви планове за непредвидени ситуации има за преместване или отлагане на игрите, токийските градски власти отговарят: "Не можем да осигурим окончателен отговор за хипотетична ситуация".

И все пак, докато вирусът се разпространява все по-нататък в азиатския регион, рисковете стават все по-осезаеми.

Новините

Най-четените