„Трогнат съм от всеобщата подкрепа, особено от страна на останалите авиолинии. Това е най-страшният ми кошмар. Но няма връщане назад."
Такова съобщение се появи през вчерашния изпълнен с бедствия ден в Twitter-профила на един 50-годишен малайзиец. Тони Фернандес, главен изпълнителен директор на авиокомпанията AirAsia, който никога няма да забрави този ден.
Вчера един от неговите самолети изчезна от радарите на трафик-контрола със 162 пътници на борда, включително 16 деца и едно бебе.
Неговото издирване до падането на нощта се оказа неуспешно.
„Към всичките ми служители в AirAsia, бъдете силни, продължавайте да бъдете най-добрите. Молете се. Продължавайте да давате най-доброто от себе си за всички наши гости. Ще се видим скоро", завърши посланието си Тони Фернандес, който обичайно е много активен в Twitter.
To all my staff Airasia all stars be strong, continue to be the best. Pray hard. Continue to do your best for all our guests. See u all soon
— Tony Fernandes (@tonyfernandes) December 28, 2014
Истинското име на Фернандес е Антъни Франсис Фернандес, роден е в Куала Лумпур през 1964 г. Носител е на Ордена на Британската кралица, а от 2011 г. е обявен за офицер на Почетния легион на Франция. През февруари 2014-та азиатското издание на FORBES оценява богатството му на 650 млн. долара.
На 12 години заминава за Англия, като учи в Epsom College и завършва London School of Economics. За кратко работи в авиокомпанията Върджин Атлантик. Впоследствие става регионален вицепрезидент на Warner Music Group за Югоизточна Азия.
През септември 2001 г. купува Air Asia и става изпълнителен директор.
Авиокомпания за 25 цента
От над 10 години AirAsia предлага на азиатците полети на ниски цени и успява да се наложи като една от най-стабилните авиокомпании на континента. Но преди това тя представлява потънало в дългове държавно предприятие, което Фернандес придобива на символичната цена от 25 цента.
На първата година от покупката компанията започва да покрива оперативните си разходи и изчиства дълговете си.
Фернандес запазва марката AirAsia и я превръща в първата нискотарифна авиокомпания в Азия, конкурираща се със сериозни съперници като националния превозвач Malaysia Airlines и австралийската Qantas.
С мотото Now Everyone Can Fly („Сега всички могат да летят"), в момента AirAsia покрива близо 100 дестинации в над 15 страни, макар че много от тези полети се извършват от партньорски и дъщерни фирми, използващи марката на голямата компания.
Точно една такава фирма, Indonesia AirAsia, извършва вчерашния полет QZ8501 от град Сурабая, Индонезия, до Сингапур. 49% от Indonesia AirAsia са собственост на основната компания, а останалите дялове са разпределени между индонезийски акционери.
Indonesia AirAsia лети със самолети Airbus A320 (не използва друг модел) по над 30 маршрута и обслужва дестинации в Тайланд, Малайзия, Индонезия, Сингапур и Австралия.
Този самолет побира между 150 и 180 пътници и е известен със своите отличителни криле, проектирани така, че да съкратят разхода му на гориво.
През декември компанията обяви покупката на 55 самолета Airbus А 330 NEO за презокеански полети за 15 млрд. долара.
Цялостният бизнес модел на AirAsia е типичен за т.нар. бюджетни авиолинии. Тя не предлага места в бизнес или първа класа. Средната цена на билета е около 170 малайзийски рингити (48 долара). През 2013 превозваните от нея пътници са били 8 милиона.
Други приключения
През 2007 година Фернандес започва да развива хотелска верига - бизнес моделът е подобен на този на авиокомпанията - без излишни "екстри", така че цената да е възможно най-ниска. Името на хотелите му е Tune Hotel. Има клонове във Великобритания, Австралия и Далечния Изток.
Той е създател и на отбора във Формула 1 - Caterham, който доскоро се състезава под името Lotus Racing. На 2 юли 2014 г. Тони го продаде на швейцаро-азиатски консорциум, който обаче се забави с плащането, Фернандес стопира прехвърлянето на акциите и в резултат на това Caterham фалира.
През 2009 г. се хваща на бас Ричърд Брансън, който също има начинаещ отбор във Формула 1 - Virgin Racing, че босът на отбора, който завърши по-назад в класирането на конструкторите се задължава да работи един ден в авиокомпанията на победителя, облечен като стюардеса.
Фернандес се пошегувал: "Колкото по-секси, толкова по-добре, нашите пасажери ще бъдат поласкани да бъдат обслужени от носител на британски благороднически орден, но доколкото познавам Ричард, смятам, че истинското предизвикателство ще бъде да не пита винаги нашите гости "Кафе, чай или мен, какво искате?".
В добавка отборът му направил постер на Брансън с униформа на AirAsia. Брансън си изпълнил баса на 13 май 2013 г.
Фернандес е фен на отбора West Ham United и дълго време преговаря, за да придобие 51% от клуба, но двама от тримата съсобственици отказват сделката. Няколко месеца по-късно обаче той купува от Бърни Екълстоун 66% от Queen's Park Rangers, които току-що са се завърнали във Висшата лига.
Инвестира около 50 млн. лири в клуба, но когато през 2013 г. отборът отново изпада в Премиършип, той казва, че не може да позволи да бъде експлоатиран повече - досега е позволявал, но това е бил неговият избор.
"Не искам да използвам думата неморално, но агентите в този бизнес биха продали и бабите си, за да постигнат нещо", казва Фернандес.
Мечтата и кошмарът
Тони Фернандес е добре позната публична личност в Азия, дори участва като водещ в местната версия на телевизионното риалити „The Apprentice".
A little airline that proved dreams can come true due to amazing staff. pic.twitter.com/kFhHzpI0MV
— Tony Fernandes (@tonyfernandes) August 10, 2014
Фернандес често споделя своите мениджърските съвети: Не се ограничавайте в мечтите си, поощрявайте хората около себе си в опита им да постигнат своите мечти, разбийте йерархията, наемайте правилните хора („търсете глада в очите и страстта в сърцата им"), и бъдете наясно със своята мисия.
Той обича да казва, че с придобиването на AirAsia е сбъднал детската си мечта - да притежава собствена авиокомпания. След изчезването на полет QZ8501 обаче любимата инвестиция на малайзийския магнат се превърна в най-големия му кошмар.
Да