Тръмп гледа към междинните избори и вижда президентските през 2020-а

Следващте президентски избори в САЩ може да са след цели две години, но не си правете илюзии, Доналд Тръмп вече интензивно се готви за тях. И това си личи по спирките, които той прави в кампанията за Междинните избори за Камарата на представителите, които се провеждат в средата на президентския мандат, първият вторник от месец ноември.

Досега Тръмп посещава редица "колебливи" щати, които са ключови за спечелването на президентския вот. От една страна това са места като спечелените от него през 2016 г. Флорида и Уисконсин, но от друга това са "сини щати" като Невада и Минесота, които настоящият президент дава знак, че иска да вземе от демократите.

Дори в Пенсилвания, Охайо и Северна Каролина, където Тръмп може убедително да твърди, че води кампания за кандидати за Камарата на представителите, той усърдно се възползва от възможността да закрепи подкрепата си сред местните.

Фокусът върху дълбоко червените региони на картата показва стратегията, която неговият екип е разработил за преизбирането му през 2020 г. - засилване на републиканското влияние сред по-провинциалните места и традиционно червените щати, от една страна, и усърдна работа в онези ключови щати, където ще се реши битката за президентските избори. С тях Тръмп и компания се надяват да компенсират загубите в по-богатите и тенденциозно доминирани от демократите центрове, където популярността му може допълнително да спадне.

И все пак засега на преден план стоят междинните избори. Те са и официалната причина за това турне на Тръмп, в което той прави редица митинги. Основната идея е да се даде подкрепа за кандидатите на партията за Сената и за Камарата на представителите, като същевременно с това обаче американският президент трупа точки на свой гръб пред избирателите. На практика, според някои експерти, усилията му са съсредоточени именно върху тази втора част.

До голяма степен митингите му носят духа на "кампанията 2020". Масово хората там са с тениски с надпис "Trump 2020" и с плакати "Keep America Great" - официалният лозунг на неговата кампания за сметка на видимата подкрепа за локалните кандидати на собствената му партия.

Както коментира един бивш представител на Белия дом, "той отива в щати, които ще са критични и важни през 2020 г. Също така обаче това са и най-оспорваните надпревари за запазване на мнозинството в Камарата на представителите. 2018-а е приоритетна, но 2020-а е очевидната крайна цел". Затова и са толкова ключови посещенията на Тръмп щати като Охайо и Флорида, традиционно ключови места на президентските избори.

"Много от тези митинги очевидно са замислени с цел 2020, не 2018 г.", коментира друг бивш представител на Белия дом. В Пенсилвания, където надпреварата за Сената и губернаторския пост се приемат за почти изгубена кауза, се отбелязва, че Тръмп "е прекарал доста време там". Удържането на щата се смята за решаващ фактор за преизбирането му и затова той не само посещава щата на няколко пъти в последните месеци, но също така и изпрати там свои ключови емисари - сина си Доналд-младши и вицепрезидента Майк Пенс.

Не по-малко важен щат е Минесота, където през 2016 г. Тръмп изгуби със само 1,5 процентни пункта. В сегашната му обиколка за Междинните избори президентът даде да се разбере, че той вече се бори за 10-те гласа в избирателната му колегия за 2020 г.

"Мразя да подхващам тази тема, но бяхме на косъм от победата в щата Минесота", каза Тръмп в Дълют през юни. "След две години и половина мисля, че ще е много лесно."

Междинните избори в щата може да сложат край на тоталната доминация на демократите там. Затова и щатът е толкова важен - една евентуална републиканска победа там може да означава зелена светлина за червените гласоподаватели за президентските избори. И напротив - победа на демократите отново би циментирала тяхната кауза и на вота за държавен глава през 2020 г. Но дори и едно спечелено място за републиканците в Минесота ще е знак за Тръмп, че там може да се работи активно.

Затова и акцентът върху президентската кампания е солиден. На митинг през октомври в Рочестър, Минесота, републиканският кандидат за конгреса Джим Хаджедорн приветства президента с коментара, че всички присъстващи вече "знаят, че Минесота обича президента Тръмп".

“Но ето какво ще ви кажа", допълни Хаджедорн, "през 2020, когато той дойде пак тук и вземе този щат, целият свят ще знае, че Минесота обича президента Тръмп."

А примерът от Минесота се прилага и на повечето набелязани от съветнците на Тръмп ключови локации, в които той хем ще подкрепи местен кандидат, хем ще натрупа успешно още популярност сред републиканските избиратели.

Нещо повече - такива митинги цели 2 години преди изборите са перфектно тестово поле за бъдещата му кампания, на което се изпробват слогани, послания и нови трикове.

Те осигуряват на екипа на кампанията на Тръмп огромно количество ценна информация за поддръжниците му и предлагат плодотворна почва за тестване на нови стратегии. Резултатите се обработват от все по-професионални експерти по анализ на данни, тъкмо когато кампанията увеличава ресурсите си.

"Как се подобрява и изпипва брандинг? Като се изпробва сред хората", коментира висш представител от неговата кампания. "Така че всеки път, в който президентът употреби нова ключова фраза (например "jobs not mobs" - "работни места, а не банди"), той на практика проучва реакцията на фокус група и събира тези данни за кампанията през 2020 г."

Доколко обаче тези тактики ще имат благотворен ефект върху кампанията на републиканците за Междинните избори е въпросът. Все пак едва ли би имало по-добра стратегия за победа през 2020 г. от това републиканците да запазят всичките си сили в Конгреса.

Новините

Най-четените