Провокацията на Су-30 над Турция

Засечките между военни самолети на Русия и НАТО вече са ежедневие - от Северно и Балтийско море, над Атлантика или край Черно море.

Но последният подобен инцидент има очевидно ново измерение: по данни на турската армия в продължение на няколко минути руски боен самолет е държал под радарно прихващане два турски изтребителя F-16.

Това прихващане е последната стъпка преди откриването на огън по противника.

НАТО определи този акт като "безотговорен" и "крайно опасен" - и с право, твърдят експертите.

"Радарното прихващане е абсолютно необичайно и е изключително неприятелски акт", казва Марсел Диков, експерт по сигурност към берлинската фондация "Наука и политика".

Ако даден самолет навлезе във въздушното пространство на чужда страна, обикновено дежурните разузнавателни самолети правят опит да установят контакт с него. В случай че опитите са неуспешни, те се приближават до машината във въздуха и дават знак на пилота.

"Но когато самолетите бъдат прихванати от вражески радар, веднага се включва предупредителната система", казва Диков.

При това, руският Су-30 е държал на мерник двата турски самолета в продължение на близо 6 минути - изключително дълго време.

Генералният секретар на НАТО Йенс Столтенберг не пожела да потвърди официално инцидента с прихващането.

В същото време, той отхвърли руската версия, според която навлизането в турското въздушно пространство било по невнимание.

"Това съвсем не прилича на случаен инцидент", каза Столтенберг.

Специалистът от фондация "Наука и политика" Диков припомня "старата игра от Студената война: едната страна се опитва да провери как ще реагира противникът чрез агресивно поведение".

Радарът на борда на изтребителя работи, грубо казано, в два режима: при режим "издирване" се сканира мащабна зона от въздушното пространство, а режим "преследване" позволява гоненето на отделни цели.

Във втория случай в прихванатия самолет се включва т.нар. Radar Warning Receiver (RWR) - приемник за радио-предупреждение.

"Това означава, че има непосредствена опасност от изстрелването на ракета", разяснява авиационният експерт Джъстин Бронк от лондонския Royal United Services Institute.

"Вероятно турските пилоти са опитали да идентифицират източника на заплахата под стрес", коментира той.

Това може да се случи или чрез пасивно разузнаване, или чрез насочване на собствения радар за прихващане срещу противника.

"Процедурата отнема от няколко секунди до няколко минути", казва италианският експерт по ВВС Давид Ченчиоти.

За него няма съмнение, че инцидентът е представлявал заплаха за сигурността.

През май 2015 г. директната връзка между НАТО и руската армия беше възстановена. Тя обаче не е използвана по време на последния случай, както стана ясно от думите на Столтенберг.

Във всеки случай, едва ли тази "гореща линия" щеше да предотврати евентуален сблъсък между руския изтребител и двата турски военни самолета - в подобна ситуация всичко зависи единствено от правилата за поведение на пилотите.

"Когато правилата изискват да се чакат заповеди, тогава може само да се чака", пояснява Ченчиоти. "Междувременно пилотът може да се опита да избяга от прихващането на радара или сам да прихване противника".

Да, обаче, руският пилот може да не познава правилата, по които действат турските въоръжени сили. "Можеше да се стигне до изстрелване на ракета", казва той.

Джъстин Бронк споделя същото мнение: "Като се има предвид, че вече се свалят сирийски изтребители и дронове, навлезли в турското въздушно пространство, употребата на оръжие от турска страна в тази ситуация е била възможна".

Инцидентът в небето над Турция предизвиква притеснения и за сирийското въздушно пространство - и там би било възможно да възникнат подобни изключително деликатни ситуации.

Докато силите на САЩ и още пет арабски страни бомбардират позициите на "Ислямска държава", Турция удря по цели, принадлежащи на кюрдската работническа партия ПКК и нейния сирийски клон Партия на демократичния съюз.

Руснаците, от своя страна, не атакуват толкова "Ислямска държава", колкото "сирийската опозиция и цивилното население", както твърди Столтенберг.

Според руските официални данни, в момента повече от 50 самолета и хеликоптери летят над Сирия, като изпълняват между 20 и 25 мисии на ден - близо три пъти повече, отколкото са ударите на коалицията, ръководена от САЩ.

Нещо повече - руската армия позиционира в Сирия и ракети за противовъздушна отбрана.

За да се избегнат недоразумения при подобна сложна обстановка, американското министерство на отбраната вече предложи на руската страна да координира атаките си със силите на коалицията.

Явно Западът обаче все още не е получил отговор, тъй като Столтенберг нареди да се поднови т.нар. "ограничаване на конфликтното поведение" в сирийското въздушно пространство.

"Това е минимално изискване", каза ръководителят на НАТО. "Отнасяме се много сериозно към този проблем".

#1 TheRock 06.10.2015 в 20:23:50

Ударете руските сволочи!!! Те разбират само от бой!!! Това можете да прочетете в спомените на великият ген. Иван Колев!!!

#2 TheRock 06.10.2015 в 20:35:57

Разклащането на руско-турския (неискрен, разбира се!) достлук е много добра новина за България и света!

#5 mick 07.10.2015 в 07:31:21

СУ води бойна мисия в Сирия и няма как да си изключи радарите. Щото може някой да го отстреля. Не знам как американските бойни самолети преминават над Сирия да хвърлят бомби - изключват си всички системи за сигурност? Опс то ИД е тяхна... и няма да стреля по тях. 6 минути.. държал на радарите.. а колко време този самолет е бил над въздушното пространство на Турция? Щото радарите имат обсег 30-40 километра. Т.е. може да е на 30 километра в Сирия и да осветява част от Турция с радара си. НАТО търси под вола теле. НАТО не са доволни, че рожбата им ИД - отива в небитието. Искат си умерените терористи... опс опозиция. А вестниците и журналистите се превърнаха в манипулатори.

#6 mick 07.10.2015 в 07:37:35

За съжаление винаги избираме страната на злото в големите конфликти. И да злото в Сирия е създадено от държави на НАТО. И в Ирак, и в Либия.. и Египет.. и в Афганистан/даже и през 70те/ Ама журналистите вече не мислят и не търсят обективност, те пишат и копират.. каквото трябва за да си заслужат заплатите. НАТО се доказа последните 20 години като създаващ хаос нападателен военен съюз.

#7 Nikkor 07.10.2015 в 10:24:12

Амнайсет "експерти" са се изредили да обясняват туй, дето и децата го знаят, само и само да ни втълпят колко са лоши тия руснаци. Де са същите тия "експерти", да ни обяснят как тъй добрите хамерикански пилоти уцелват болница на Лекари без граница? Имам чувството че живея в страната на глупаците и идиотите. Два грама мозък са достатъчни за да се ориентира човек в нещата от света. Без значение на политическите си възгледи или идеологическите си уклони.

#9 Кръстанов 07.10.2015 в 13:16:10

mick, помисли малко, преди да пишеш абсолютни глупости. Проблемът не е, че радарът на СУ е бил включен, а че е прихванал двата турски самолета (лок-он), което винаги е предшестващата стъпка на изстрелването на ракети. В статията добре е обяснено, но очевидно ти не си я прочел. Ако намерението на руския самолет е било само да прекоси района, защо му е да прихваща самолети, защитаващи собственото си въздушно пространство? Нали знаеш какво казват за бързата кучка?

#11 Bai Hoi 07.10.2015 в 13:40:03

Тук не става въпрос за опасност-безопасност. Надали някой си мисли, че руснаците са толкова прости, че да започнат да обстрелват турски самолети на тяхна територия. Налице е една доста дръзка провокация. Това е като да замахна да ти ударя шамар, но да се спра в последния момент, а ти да ми се усмихваш. Това са характерни мръсни номерца за пост-съветската кочина и единствено благоразумието и осъзнатата отговорност от страна на западните сили, е пречката да започне нов глобален кървав конфликт. А иначе Путин си заслужава да му набият шамарите, определено.

#12 mick 07.10.2015 в 13:55:13

Кръстанов и как аджеба радара, ще прихване самолетите? и те ще видят това? Ще им прати SMS.. хванал съм ви на мушка?? Радарът си облъчва машините и толкова.

#13 TheRock 07.10.2015 в 13:58:35

Тук е пълно с цивилни гарги - експерти!!! Личи си липсата на казармата. Нагло поведение е да си на чужда територия и да прихващаш патрулиращите в собственото си въздушно пространство военни самолети. Руснаците плачат за бой!

#14 TheRock 07.10.2015 в 13:59:26

mick, нищо не разбираш от авиация! Това не ти е филма "Топ гън"!

#15 mick 07.10.2015 в 14:04:11

Радарите просто излъчват радиовълни и после приемат отражението им. Облъчените самолети могат само да разберат дали са облъчени, но не и дали са прихванати на прицел. Ако има някой летец да каже нещо повече.

#16 TheRock 07.10.2015 в 14:39:21

mick, стига вече с лаическите изцепки!

#17 TheRock 07.10.2015 в 14:44:06

mick, прочети статията! Обяснено е за какво става дума!

#18 stoy 08.10.2015 в 00:34:48

mick, правиш наивни изводи поради некомпетентност, но поне си честен и питаш дали няма "летци да обяснят". Не съм военен пилот, но имам квалификация "старши оператор първи клас от РТВ на ПВО и ВВС". Превеждам - старши оператор първи клас (най-високия тоест) от радиотехническите войски на противовъздушната отбрана и военновъздушните сили. Вярно, беше преди двайсетина години, но още следя развитието на техниката в това отношение - има достатъчно много авторитетни специализирани публични източници, не говоря за "жълти сайтове", а за сериозни руски и западни издания. В статията нещата са описани коректно, макар и по-общо и опростено. Да, турските изтребители могат да разберат кога са "прихванати като цел", има разлика с облъчването от радар за "общо разузнаване" от земята или въздуха. Впрочем не само турските - всеки що-годе съвременен изтребител го може, включително остарелите ни вече "Миг-29", естествено че го могат и осъвременените му руски събратя, както и по-новите поколения руски изтребители. Турците никак не са ми симпатични по разбираеми причини, но в случая имат основание да са бесни - ако на някой техен пилот не му издържат нервите в такава ситуация (а ситуацията е "прицелих се в теб и след част от секундата мога да стрелям"), ще направи тутакси маньовър и ще прихване руския самолет с радара си. Как ще реагира руснакът? Ще му издържат ли на турчина нервите? Няма ли вторият турски самолет да покрие "водещия" и да стреля? Сто процента са им забранили да го правят - и на руснака, и на турците, но в такава ситуация знаеш ли... въпрос не само на обучение, но и на нерви и дори на моменти - на случайност. Що се отнася до другите дивотии за разрушената болница в Афганистан - не, не е заради некачествени самолети и оръжие. Напротив - очевидци и потърпевши разказват как американския самолет НЯКОЛКО пъти с атакувал болницата и уцелвал с изключителна прецизност! Можем да решим, че американските изроди нарочно убиват болни и персонал на "Лекари без граници", за да се компрометират и да ги оплюват всички, при това без никаква военна нужда. А можем да решим и друго - авиацията действа в подкрепа на сухопътните сили, които пък са на афганистанската армия. Кой ли идиот погрешка или нарочно е посочил болницата като легитимен обект за въздушно поразяване? Почти съм сигурен, че и руснаците ще имат подобни премеждия, ако се предоверят на насочване от армията на Асад. Все някой - поради неопитностк, случайна грешка или злонамерено ще насочи руски скамолет я към болница, я към училище.

#19 deowin 08.10.2015 в 00:53:53

Много добър, умерен и спокоен коментар на stoy. Американците трябва да са пълни дебили за да бомбардират нарочно и с пълно знание болница, особено на Лекари без граници, която международна лекарска организация абсолютно ти гарантира максималния негативен ефект в медиите. Който се и получи, естествено. Относно мнимата пълна дебилност на американците и вида хора, които я взимат за априорна даденост, мисля отлично говори карикатурата в началото на тази статия, и която прекрасно описва картинката в главата ми всеки път като се срещна с радикалната американофобия, която залива нета особено силно през последните 15-тина години: http://mayday.rocks/?p=6991 Самата статия също е доста интересна и добре написана.

Новините

Най-четените