Видеоклиповете на „Ислямска държава", чрез които организацията набира нови членове, се усъвършенстват все повече.
Именно те са сред основните причини терористичната група да печели още и още последователи и успешно да ги подтиква към кърваво насилие.
Не е тайна, че пропагандата на ИДИЛ често взима идеи от (или направо копира) мемета, герои и сцени от холивудски филми, видеоигри и музикални клипове. Като си присвоява западната култура, групировката ефективно достига до целевата си аудитория и й представя тероризма като нещо по холивудски бляскаво, героично и вълнуващо.
Противно на някои остарели представи, религията въобще не е водещ елемент в пропагандата на „Ислямска държава" - а клиповете имат силна, модерна визия, вдъхновена от западните развлекателни образци.
Такива изводи прави испанският учен Хавиер Лесака, след като подлага на изследване 845 клипа, публикувани от ИДИЛ между януари 2014 г. и септември 2015 г.
Той открива, че 15% от тях са откровено иззети от конкретни филми и видеоигри, радващи се на огромна популярност.
Лесака, който в момента работи в университета „Джордж Вашингтон", смята, че става въпрос за нов вид "маркетингов тероризъм", чиито методи се оказват доста сполучливи.
Според изчисления на ООН над 25 000 чуждестранни граждани от над 100 страни са се присъединили към „Ислямска държава" или някое от нейните разклонения. Миналата година генералният секретар на ООН потвърди в изявление, че чуждестранните терористи са се увеличили с около 70% само между средата на 2014 г. и март 2015 г.
Масивната аудиовизуална кампания на ИДИЛ има огромен принос за този бум - а на организацията не й липсват канали, по които да популяризира своите продукции.
По данни на Брукингския институт поддръжниците на ИДИЛ контролират над 46 000 профила в Twitter, чрез които предават съобщенията си директно към смартфоните на аудиторията.
Светкавично се разпространяват и споделят клипове, в които Лесака е открил заемки от филми като „Матрицата", „Убийствен пъзел" и „V като Вендета".
Както и от видеоигрите Call of Duty, Mortal Kombat X и Grand Theft Auto (GTA).
Миналата година „Ислямска държава" показа своята модифицирана версия на Grand Theft Auto V, наречена Grand Theft Auto: Salil al-Sawarem, като подзаглавието означава „Звън на мечове". GTA така или иначе е игра, която позволява на геймъра безнаказано да сее терор из големи градове и извънградски територии - а чрез нея ИДИЛ е произвела дообработено и допълнително озвучено видео, в което играещият екзекутира иракски полицаи и взривява конвои в пустинята.
Друг от клиповете на групировката е заснет в перспектива от първо лице, точно по начина, по който геймърите играят игри като Call of Duty и други подобни от същия жанр. А малко след излизането на филма „Американски снайперист", ИДИЛ извади свое видео с екзекуции със снайпер от далечно разстояние, само че извършени в реалността.
Очевидният парадокс е, че терористите използват образци на модерния свят, за да предадат своите антимодерни послания.
Те обръщат развлекателните модели на Запада срещу самия него, като се възползват от уменията и креативността на западните творци.
Естествено, този подход не е нещо ново. Някои го свързват с поредицата Why We Fight на холивудския режисьор Франк Капра по време на Втората световна война. Натоварен със задачата да произведе документални филми за американските войници и да им обясни „защо по дяволите са в униформа", той решава, че най-добрият вариант е да използва пропагандата на отсрещната страна - в лицето на именитата германска режисьорка Лени Рифенщал и нейния "Триумф на волята".
Капра използва кадри от този образец за кино пропаганда и от други нацистки филми, за да покаже на войниците срещу какво са изправени - като заимства дори монтажния ритъм на Рифенщал и използването на музиката за още по-вдъхновяващ ефект.
"Нека техните собствени филми ги убият", казва Капра. "Нека врагът покаже пред нашите войници цялата чудовищност на своята кауза - и справедливостта на нашата".
Днес Хавиер Лесака признава, че пропагандната кампания на ИДИЛ е нещо, което друга терористична група не е правила. За пръв път такава организация говори директно и всекидневно на своите симпатизанти на техния майчин език и чрез техните културни образци.
Заключението на Лесака е, че това поставя съвсем нови предизвикателства пред борците срещу тероризма.
И контратерористичните усилия трябва да бъдат адаптирани своевременно, тъй като „спечелването на сърцата и умовете на младите поколения по целия свят ще бъде дигитална и комуникационна борба, която демокрациите не могат да си позволят да загубят".
ISIL propaganda videos imitate Hollywood to win convertsThe Islamic State's main recruiting tool isn't religion; it's Western pop culture. The similarities are astounding and horrifying—only in ISIL videos, the violence is real.(Warning: This footage contains graphic material)
Публикувахте от Quartz в 7 януари 2016 г.