Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Ок, бумър" - форма на протест или възрастова дискриминация

Изразът е използван като знак на бунт от младите на Запад Снимка: Getty Images
Изразът е използван като знак на бунт от младите на Запад

-Вие младите не правите нищо друго, освен да използвате мобилните си телефони.

-Ок, бумър.

"Ок, бумър" се приема като универсалния отговор на младите към всички забележки и препоръки от страна на по-възрастните. Фразата означава много повече от едно обикновено "Добре".

Това е вид протест и остра реакция на родените след 1995 г. в отговор на възгледите и идеите на по-възрастните - наричани още "бумъри" или "бейби бумъри". Това са хората от поколението, родено след Втората световна война - от 1946 г. до 1964 г., когато има значително увеличение на раждаемостта в САЩ по това време.

Изразът се превърна в истински онлайн бунт на тийнейджърите и се споделя в социалните мрежи с хаштаг "Ok, boomer".  С тази фраза младите "затарят устата" на всеки по-възрастен, който им говори надменно или снизходително.

Те твърдят, че не са разбрани от по-възрастните и че т.нар "бумъри" изразяват старомодни възгледи, които са в противоречие на идеите на поколението Z.

Изразът се смята и за обвинение, че съдбата на младите се дължи основно на бумърите.

Фразата прозвуча и от трибуната на новозеландския парламент, когато 25-годишната депутатка от Зелената партия Клои Сварбик я използва в речта си по повод законопроект за нулеви въглеродни емисии.

Докато говореше как климатичните промени ще се отразят на нейното поколение и на следващите, тя бе прекъсната от по-възрастен депутат с обвинението, че е твърде млада.

В отговор на това тя каза "Ок, бумър" и продължи да говори.

По-късно Сварбик написа във Facebook: "Днес научих, че да отговаряш кратко и шеговито на някой, който те прекъсва поради възрастта ти, докато говориш за влиянието на климатичните промени върху твоето поколение заради бездействието на други, прави някои хора много ядосани."

В края на октомври се появи статия в New York Times, според която феноменът "Ок, бумър" отбелязва края на приятелските връзки между поколенията.

Според статията причина за тези бурни реакции са серия от фактори като нарастващото неравенство, трудния достъп до образование заради високите такси, политическата поларизация, изострена от интернет и кризата с климата.

Изданието събира мнения на тийнейджъри, които казват, че по-възрастните хора вредят на младите и всички от поколението Z са засегнати от решенията и изборите, направени от "бумърите".

Тийнейджърите смятат, че "Ок, бумър" е перфектният отговор, защото е остър и рязък.

Фразата се появява за първи път през 2018 г., но започва да придобива популярност от януари тази година.

Първото приложение, в което се разпространява, е Tik Tok, чиято целева аудитория се състои именно от поколенията Z.

"Ок бумър" се използва във видеа на младежи, които повтарят изречението на фона на възрастни, които говорят по определена тема, засягаща младите.

Хаштагът се разпространи много бързо в социалните мрежи и само в Instagram има над 24 хиляди поста с #okboomer.

В социалните мрежи се споделят и мемета, в които възрастните са представяни като старомодни хора, които живеят извън реалността.

Times посочва, че в онлайн магазините вече дори се продават дрехи, брандирани с надпис "Оk, boomer."

Тийнейджърите заявяват, че това е тяхната малка форма на протест срещу системата, но и начин за изкарване на пари.

17-годишно момче например преобразува известни лога на компании като FedEx, Google и KFC, за да продава тениски и калъфи за телефони, украсени с фразата "Ок, бумър".

Световни марки и брандове също се включват в използването на фразата. Те я използват, за да се свържат с младите и да изразят вид защита.

Например гигантът Netflix публикува в социалните мрежи снимки и видеа от филмите си, в които показва диалог между млади и възрастни. Постовете са с хаштаг #okboomer.

Понятието дори присъства в dicrionary.com. Според онлайн речника това е интернет жаргонна фраза, която се използва по хумористичен или ироничен начин, за да отхвърли определени мнения, свързани с "бейби бумърите" и по-възрастните хора.

В България фразата все още не е добила популярност, но все пак някои потребители в социалните мрежи споделят постове и мемета с популярния хаштаг.

Най-четените