Не казваме, че Студената война се завръща, но когато в съвременното общество толкова много се говори за чужди шпиони, то значи климатът на международните отношения рязко е застудял.
В случая голямата разлика е, че ако преди 1989 г. лагерите бяха два и много ясно изразени, сега ситуацията е много по-неясна, сложна и загърната в облак от международна търговия, която просто не може току-така да спре.
Това обаче поставя света и най-вече Европа в ситуация, в която не знаеш кои са реалните ти партньори, а един голям инвеститор на практика може да се окаже още по-голям шпионин и играч от сивия сектор.
Ако не вярвате, питайте белгийските политици, които в момента отправят въпросителни погледи към огромния по мащабите си китайски проект на летището в Лиеж в южната част на страната.
Проектът стана повод за дебат сред политиците от белгийския парламент, които през последната седмица обсъждат дали всъщност Китай не се стреми да оформи стабилна опора за сенчестите си операции в Европа именно на тяхна територия, изграждайки мащабен логистичен център на гиганта за електронна търговия Alibaba край летището на Лиеж.
Допреди месеци този център беше приветстван като спасителна инвестиция. Целият проект е на стойност 100 млн. евро и дълго време политиците в Белгия говориха като за живителна инжекция за изпадналата в сериозни затруднения икономика на френскоговорящия регион Валония.
По план логистичният център там трябва да отговаря за разпределението на товари и колети, като китайците са наели пространства с обща площ 220 000 кв. метра. Центърът трябва да започне да функционира тази година.
След като обаче попремина еуфорията около вливането на тези средства в белгийската икономика, на преден план започнаха да се прокрадват и притесненията. На всички е ясно, че за стратегията на Китай Европа е от сериозно значение, като Пекин се опитва да си осигури доволно влияние в Европейския съюз (ЕС).
В Брюксел много добре съзнават това и се опитват да изградят някакви защити срещу агресивно прокарващите се интереси на Китай. Допълнително с това идва ситуацията с китайското отношение към малцинството на уйгурите и засилващия се натиск над Хонконг, включващ масови арести на опозиционни активисти.
Това доведе до санкции спрямо Пекин, както и съответните контра санкции от китайска страна. Нещо повече, правителствената пропаганда там доведе до кампании за бойкот срещу европейски продукти от страна на китайските потребители.
Което вече провокира и някои червени лампи в главите на белгийските политици да започнат да светят, що се оказа до проекта в Лиеж.
"Трябва да осъзнаем, че Alibaba не е просто частен оператор, а агент на Китайската комунистическа партия, [действащ] съгласно заповедите на режима - например при репресиите над уйгурското малцинство чрез нейния софтуер за разпознаване на лица", коментира депутатът Самюел Коголати, член на зелената партия "Еколо", на заседание в белгийския парламент. Именно зелените партийци са в основата на настроенията срещу проекта в Лиеж.
"Трябва да възвърнем отново контрола над тези дигитални гиганти и да проверим тези китайски инвестиции, без да постъпваме наивно. Трябва да си отворим очите, да гарантираме нашата сигурност, основни свободи и да защитим личните данни на белгийските граждани", заявява още Коголати в коментар за Politico.
На заседание на парламентарната комисия по правосъдие миналата седмица депутатът притисна белгийския министър на правосъдието Винсент Ван Куикенборн по въпроса. И министърът също изрази своите притеснения по въпроса.
"Китайските разузнавачи биха могли да имат достъп до сензитивни зони и зони за сигурност на летището. Бъдещото икономическо значение на летището в Лиеж за Китай не може да бъде подценявано", каза фламандският либерал, цитиран от белгийските медии.
Той изтъкна още, че е твърде малко вероятно Alibaba да не отговаря пред китайските служби за сигурност, когато е намесен толкова голям проект в Европа, работещ с толкова много лични данни.
Според китайското посолство в Белгия обаче това е поредният лов на вещици.
"Някои белгийски парламентаристи, институции и медии неоснователно подозират, че логистичният проект на летището на Alibaba в Лиеж си сътрудничи с шпионските дейности на китайското правителство и представлява заплаха за неприкосновеността на личния живот на гражданите и националната сигурност на Белгия", се казва в изявление, публикувано от мисията.
Националният закон за разузнаването на Китай "уважава и защитава правата на човека", се допълва още там.
Междувременно обаче скандалът стигна до най-високо ниво, като в момента Пекин и Брюксел изглежда се опитват да изгладят отношенията. Така миналата седмица китайският външен министър Уанг Йи разговаря с белгийския си колега Софи Уилмес и призова Белгия да "играе конструктивна роля в ЕС" и "да насърчава дългосрочното и стабилно развитие на отношенията между Китай и ЕС".
"Белгия е сърцето на Европа и отдавна е мост за обмен между Китай и ЕС", допълва още Уанг.
А Валония знае добре стойността на този мост, защото Лиеж вече се възползва изключително много от присъствието на Alibaba.
Според говорител на летището в града товарите, минаващи през него, са скочили от 9 милиона колета през 2018 г. до 362 милиона колета през 2019 г. и 548 милиона през миналата година главно благодарение на Alibaba и дъщерното ѝ дружество Cainiao Smart Logistics Network.
А когато икономиката ти е ударена тежко от коронавируса, а централното правителство не е от особена полза, дори и китайските шпиони са добре дошли, стига да идват с пълни джобове и склонни да инвестират.