Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Америка се разпада... буквално: Скритият проблем с инфраструктурата на САЩ

Вашингтон трябва да вземе важни решения, за да не тръгне по пътя на упадъка Снимка: Twitter, @GinaMaravillaTV
Вашингтон трябва да вземе важни решения, за да не тръгне по пътя на упадъка

Тази зима очевидно ще се окаже особено тежка за Съединените щати. Освен всички политически проблеми покрай предаването на властта в Белия дом, социалното разделение в обществото и коронавирус пандемията, сега по всичко изглежда, че страната ще трябва да се справя и с един явно неглижиран досега проблем - инфраструктурата.

Това стана видимо през последните седмици, когато щата Тексас и Средния Запад бяха ударени от ледена вълна, взела живота на най-малко 20 души досега. Екстремно ниските температури натовариха електрическата мрежа, която се оказа, че няма капацитет да поеме повишеното потребление. Така милиони американци останаха без ток и отопление.

В същото време на много места остарялата и неподготвена пътна мрежа се оказа напълно блокирана, без възможност да се справи с природното бедствие.

Това обаче не са нови проблеми, породени от екстремните обстоятелства. Тежката зима просто направи видимо едно обстоятелство, на което дълго време не е било обръщано внимание.

А знаци и предупреждения за това не липсваха.

Още през 2012 г. Збигнев Бжежински в книгата си "Стратегическата визия. Америка и кризата на глобалната сила" оценява остарялата инфраструктура като една от шестте големи слабости на страната във вътрешен план, които могат да повлияят на американските амбиции за световно лидерство.

Така само през последната година започнаха да се появяват все повече примери от цялата страна. Като случаят с дерайлиралия влак в Аризона, предизвикал срутването на 100-годишен мост. 

Или пък канализационната система във Флорида, която между 2015 и 2020 г. има почти 14 000 регистрирани случая на разлив на отпадъчни води. Според същите данни на щатския отдел за защита на околната среда само в периода декември 2019 г. - февруари 2020 г. в района на Форт Лодърдейл са изтекли над 870 млн. литра отпадъчни води от канализацията.

Снимка: Twitter, @SunSentinel

Междувременно обширен материал на The New York Times показва как фермерите в Уисконсин нямат възможност да използват безопасно модерни машини, заради непригодни пътища, построени преди пет десетилетия.

И положението се влошава все повече.

Експерти в областта като Радж Агравал, ръководител на инфраструктурния отдел в инвестиционната компания KKR, оценява текущата ситуация като повече от тревожна.

"Крайно време е ние като страна да направим нещо", споделя той пред Yahoo Financial. "Дали ще са срутени мостове, пътища с дупки, проблеми с електрическата мрежа или водоснабдяването, видимо е, че имаме налице разпадаща се инфраструктура. И е време да инвестираме, за да я възстановим".

В крайна сметка не става въпрос просто за качеството на пътищата, а изобщо за състоянието на националната сигурност в условията на все по-явни, видими и агресивно настъпващи климатични промени.

Те имат пряко негативно влияние върху инфраструктурата, която в голяма степен е строена и планирана преди десетилетия в един по-малко екстремен свят, а текущите температурни аномалии, наред с увеличените валежи, бури и пожари, оказват катастрофално влияние на остарелите пътища, мостове и жп линии.

Само през миналата година на територията на САЩ се случват 22 природни бедствия, които водят до загуби от 95 млрд. долара и много човешки жертви. В този смисъл застаряващата и неефективна инфраструктура на всички нива допринася към влошаването на ситуацията, ограничавайки възможностите за бърза и адекватна реакция срещу кризи.

Снимка: Getty Images

В по-широк смисъл всичко това може да окаже влияние и в глобалното съперничество с Китай.

В Пекин ясно се осъзнава възможностите, които осигурява добре развитата инфраструктура на всяко едно равнище и не пести средства в тази посока.

От 2013 г. насам в ход е въведена гигантската икономическа инициатива, позната като "Един пояс, един път" ("Новият път на коприната"), чиято цел е трайно да обвърже икономически Китай с 60 държави от Азия, Африка и Европа.

Тази инициатива не означава просто икономически и търговски контакти, а и дългосрочни инвестиции в десетки инфраструктурни проекти в други държави - от пътища и ж.п. мрежи до цели летища, пристанища и градове.

Естествено Вашингтон няма как да се впусне в съревнование с проект от подобен мащаб, най-малко заради своето географско положение. Това, което може да направи обаче, е да се погрижи за собствената инфраструктурна мрежа чрез стратегически инвестиции у дома.

Една такава при всички положения е свързана и с дигитализацията.

В момента над 40 млн. американци нямат достъп до качествена интернет връзка, като страната се намира едва на 13-о място в света по този показател. Преодоляването на това разделение ще даде достъп на повече граждани до образователните, здравните и бизнес възможности, които предоставя дигиталната свързаност.

Така в крайна сметка се очертават два очевидни потенциални пътя пред САЩ.

Единият е свързан с вземането на трудни решения и много компромиси, но ще доведе до шанс за просперитет и сигурност.

И другият, който е по-лесен и по всяка вероятност ще запрати САЩ към посредствеността и упадъка.

 

Най-четените