Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Най-смъртоносното корпоративно престъпление в историята": Boeing е заплашен от космическа глоба от 24 млрд. долара

Семействата на загиналите в катастрофи с 7373 Max настояват за санкция от над 24 млрд. долара Снимка: Getty Images
Семействата на загиналите в катастрофи с 7373 Max настояват за санкция от над 24 млрд. долара

Проблемите за Boeing стават все по-сериозни.

Семействата на загиналите в две катастрофи с най-обсъждания от години модел на компанията - 737 Max, настояват за рекордни глоби за производителя на самолети. Те искат продължаване на наказателното преследване и санкция с огромната сума от 24,8 млрд. долара. Според тях Boeing са извършили "най-смъртоносното корпоративно престъпление в историята на САЩ".

Става дума за двете катастрофи, с които започнаха огромните скандали с този модел самолети. През октомври 2018 г. полет на индонезийската Lion Air с 737 Max 8 катастрофира и уби всички 189 души на борда. През март 2019 г. със самолет 737 Max 8 стана катастрофа на Ethiopian Airlines, при която загинаха още 157 души. И двата инцидента бяха минути след излитането.

Разследванията сочат идентични грешки при полетните контролни системи на самолетите.

В резултат авиационните регулаторни служби приземиха всички Max 737 по цял свят за почти две години.

Последва наказателно преследване от министерството на правосъдието на САЩ по обвинения в измама. То беше спряно през 2021 г., след като беше постигнато споразумение. Тогава фирмата призна, че е подвела регулационните служби за някои аспекти относно безопасността на самолетите и обеща да разработи нова система за съответствие, с която да се гарантира избягване на нови нарушения.

Близките на загиналите при катастрофите настояват за справедливост. Снимка: Getty Images
Близките на загиналите при катастрофите настояват за справедливост.

Сделката беше остро критикувана от семействата на жертвите и някои политици. Според нея Boeing трябваше да плати 2,5 млрд. долара, но над 1,7 млрд. от тях бяха за авиокомпаниите, които се наложи да спрат да летят с приземените модели самолети.

Проблемите със самолетите обаче не спряха - в началото на 2024 г. панел от врата в пътническия салон на 737 Max 9 се отвори по време на полет и във фюзелажа зейна дупка. Оказа се, че става дума за липсващи болтове. Последваха още инциденти.

Освен че резултатът беше ново временно приземяване на тези самолети, прокурорите в САЩ приеха, че споразумението е нарушено. До 7 юли Министерството на правосъдието ще трябва да реши дали отново да възобнови обвиненията.

Сега роднините на жертвите на двата инцидента настояват за подновяване на процеса и огромна глоба от почти 25 млрд. долара- максималната допустима по тези обвинения.

"Съответстващото действие сега е агресивно криминално преследване", пише адвокатът на семействата до Министерството на правосъдието, цитиран от Си Ен Ен.

В писмо на ищците, цитирано и от "Би Би Си", се споменава и скорошното изслушване в Сената на САЩ на изпълнителния директор на самолетостроителя Дейв Калхун, който се извини за скръбта, причинена от компанията. Той призна, че Boeing е направила грешки, но си е извлякла поуки от миналото.

Калхун се извини за грешките на компанията на изслушването в Сената. Снимка: Getty Images
Калхун се извини за грешките на компанията на изслушването в Сената.

Ръководителят също така призна, че компанията е "далеч от идеалното" и има да свърши доста работа, за да си върне доверието от обществеността.

Подкомисия в Сената на САЩ също разследва инцидентите с Boeing. Пред нея служител от отдел за осигуряване на качеството на компанията твърди, че производителят е опитвал да скрие дефектни или несъотвестващи на спецификациите части на самолет Max 737.

Разобличителят твърди, че ръководството е наредило тези части да останат извън полезрението на регулаторите.

Има дори съмнения, че те може да са монтирани в самолети.

Това е поредният вътрешен разобличител на компанията, който твърди че има пропуски в безопасността. За такива предупредиха още двама души, които впоследствие починаха - един от инфекция, а друг при вероятно самоубийство.

На изслушването в Сената изпълнителният директор на Boeing Дейв Калхун призна за "културни проблеми" в компанията, но отрече да е било отмъщавано на тези, които се повдигали въпроси относно безопасността.

Самият Калхун пък обяви още преди месеци, че напуска поста си в самолетната компания.

Заради проблемите с Max Boeing търпи огромни загуби. Те бяха изчислени на почти 32 млрд. долара след катастрофите от 2018 и 2019 г. и заземяването на този модел самолети.

Тази сума обаче тепърва ще расте, включително и заради наложения лимит в производството на нови машини заради последните инциденти. И заради огромните репутационни щети, които явно също нямат край.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените