Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Джеймс Камерън и "зловещата ирония" в катастрофата с "Титан"

Режисьорът се е спускал 33 пъти до кораба Снимка: Getty Images
Режисьорът се е спускал 33 пъти до кораба

С 33 гмуркания до останките на кораба "Титаник", един заснет филм по случая и една предстояща поредица за дълбоководните изследвания по National Geographic режисьорът Джеймс Камерън може да се нарече експерт по спускането до лобното място на Титаник.

Нищо че в последно време името се върти повече около sci-fi поредицата му "Аватар".

Камерън има какво да каже и най-вече за какво да предупреди, опре ли до спускането до "Титаник". Експедиция, която завърши трагично за пасажерите на подводницата "Титан".

При извънредна пресконференция на американската брегова охрана снощи бе обявенo, че са намерени останки от плавателното средство, а намиращите се на борда основател на компанията OceanGate Стокън Ръш, британски бизнесмен Хеймиш Хардинг, френски водолаз Пол-Анри Нарголе, пакистански милиардер Шахзада Даууд и 19-годишният му син Сюлейман по всяка вероятност са загинали.

Тепърва ще се разследва какво е довело до гибелната развръзка, но Джеймс Камерън вече има едно предположение.

В интервю пред ABC News режисьорът заяви, че само от новината за изгубената навигация и комуникация с "Титан" му е светнала червената лампичка за злощастно бедствие.

"С цялото си тяло почувствах какво се е случило. За да се повреди електрониката на подводницата, нейната комуникационна система и едновременно с това - нейният транспондер за проследяване, означава, че подводницата я няма", казва Камерън.

Според режисьора е невъзможно навигацията и комуникацията да се изчезнат без екстремно катастрофално събитие и първото, което му хрумва, научавайки за изчезналата подводница, е имплозия.

"Беше продължителна и кошмарна шарада, в която хора тичаха наоколо и говореха за тропащи звуци и изтичащ кислород. Знаех, че тази подводница се намира точно под последната известна дълбочина. И точно там я намериха", коментира Камерън.

Служители на бреговата охрана по-късно уточниха, че са използвали акустичните аномалии, идващи от дъното, за да стеснят радиуса на търсене, като определят точното местоположение на мястото, където "Титан" е изгубил контакт с повърхността.

Освен чисто човешката трагедия са погубените пет живота, Камерън вижда и "зловеща ирония" в катастрофата с "Титан", аналогична с потъналия кораб "Титаник", до чиито останки са опитали да стигнат.

Също като капитана на "Титаник", собствениците на OceanGate не са спазили предупреждението и това е довело до смъртоносен край.

"Сега, за съжаление, имаме още една развалина, която се основава на същите принципи за неспазване на предупрежденията. OceanGate са били предупредени. Поразен съм от приликата с Титаник, където капитанът многократно е предупреждаван за лед по пътя и въпреки това той се втурва с пълна скорост към леденото поле и в резултат на това много хора загинаха", разсъждава режисьорът, за когото цялата случка е "наистина сюрреалистична".

Предупрежденията, за които говори Камерън, идват от инженерен доклад през 2018 г., в който се казва, че подводницата се нуждае от още тестове, преди да бъде пусната за туристически експедиции.

Загрижената прогноза е дадена от бившия директор на морските операции в OceanGate Дейвид Локридж, който е уволнен, след като споделя притесненията си с ръководството на компанията.

В анализите си Локридж твърди, че корабът е процес на разработка и задължително трябва да се подложи на повече контролни изпитания, преди да бъде спуснат до екстремни дълбочини. В противен случай - алармира Локридж - животът на пътниците ще бъде застрашен.

Притесненията му се основавали върху решението на компанията да използват чувствителен акустичен мониториг, който издава пукащи звуци от корпуса под натиск.

"Това беше проблематично, тъй като този тип акустичен анализ би се задействал само ако даден компонент е напът да се повреди. Много често това се случва за части от секундата преди имплозия. И не би открил никакви съществени заплахи, преди да има натиск върху корпуса", твърди Локридж.

От компанията му отговорили, че за извършване на по-детайлно сканиране са им необходими въглеродни влакна с дебелина от 12,7 сантиметра, а подобна технология не съществува.

След като е отказал да приеме, че акустичният мониториг е достатъчен за сигнализиране на потенциална опасност, Локридж е бил освободен от длъжността си и между него и OceanGate стартират серия от съдебни дела, които завършват със споразумение.

Пресичането на дълбините, за да се стигне до "Титаник" не е мисия, при която може да има допустими пропуски и опитният гмуркач Джеймс Камерън е наясно с това.

През 2012 г. той използва технологията за подводна ескпедиция, която го отведе Deepsea Chalenger, която го отведе до 10 912 метра дълбочина в Тихия океан. За сравнение останките на "Титаник" лежат на 3810 метра дълбочина. Няма друг, който да разбира по-добре желанието за посещение до потопеното през 1912 г. морско чудовище.

И именно Камерън има какво да каже на хората, които не доумяват колко трябва да ти е ума, за да рискуваш живота си за една разходка.

"Наричам се свидетел. Свидетел съм на чудо, което стои на дъното през цялото време. А експедициите до там не се дължат на егото на богатите. Дължат се на това, че имаш толкова много време на тази планета, толкова много живот, толкова въздух в дробовете си. Трябва да направиш нещо. И ако имаш късмет и малко пари, защо да не помечтаеш за дъното на океана", споделя режисьорът.

 

Най-четените