Не новост, че наркокартелите в Мексико и Южна Америка използват различните социални мрежи в своята дейност. От години насам техните членове се възползват от приложения и канали за криптирани съобщения, за да могат спокойно да комуникират помежду си и да координират действията си.
Не само това - различните платформи за публикуване на мултимедия им дават възможност за разпространяват видеа и снимки на брутални убийства, които служат като средство за сплашване и пращане на послания към враговете им.
Сега вече картелите ги използват и за привличане на нови членове, a TikTok се превръща в основен инструмент на тяхната пропаганда.
"Това е доказана стратегия", споделя Хауърд Кембъл, антрополог от Тексаския университет в Ел Пасо. "В този смисъл TikTok е просто поредната фаза от това явление".
Приложението предоставя възможности за бързо разпространение на съдържание, което достига лесно до милиони хора. Подобно някои други престъпни групировки, членовете на наркокартелите го използват, за да промотират луксозен и бляскав стандарт на живот, наред с всички "ползи" на членуването в картел.
За съжаление самия начин на работа на TikTok стимулира разпространението на подобно съдържание. Нужно е едно-единствено харесване и алгоритъмът на приложението ще настрои така нещата, че да се показват много подобни свързани видеа.
Най-честите клипове представят хора, хвалещи се с много пари в брой, лъскави коли, скъпи къщи, оръжие и разбира се - огромни количества наркотици. В мексиканските канали специално основният фон на клиповете са т.нар. наркокоридос или специфичните местни балади, които представят "романтичния" живот на наркотрафикантите.
Не е рядкост и присъствието на екзотични животни. В Instagram и Twitter има снимки на Иван и Алфредо Гузман - синовете на лидера на картела Синалоа Хоакин "Ел Чапо" Гузман - които позират гордо с "домашните си" лъвове и тигри.
По този начин постепенно се създава една нова субкултура в интернет пространството - със собствен жаргон, музика и характерен начин на поведение. Тя става все по-популярна сред младите хора и без съмнение действа като средство за набиране на нови членове - основно тийнейджъри - преди всичко с обещания за бързи пари.
Социалните мрежи се вписват идеално в този подход на престъпните мрежи. TikTok, Instagram, Twitter и Facebook са особено популярни сред децата и подрастващите, а през последните години се наблюдава именно тенденцията за привличане на най-малките в редиците на картелите.
Те не се притесняват да използват деца на 10-12 г., които се приемат за лесно заменими и се използват като контрабандисти, съгледвачи или просто като пушечно месо в акции срещу властите и конкуренцията.
Според доклад на американските гранични власти само в щата Аризона през 2019 г. са арестувани 57 непълнолетни трафиканти, преминаващи през южната граница, а видео от началото на 2020 г. показва въоръжена група от 19 мексикански деца между 8 и 15-годишна възраст, които са представени като "гражданска полиция".
"Картелите ще направят всичко, за да поддържат своя бизнес за милиарди", твърди Дерек Малц, бивш директор в отдел на американската Агенция за борба с наркотиците.
"Те ще продължават да се разрастват, така че набирането на нови членове ще бъде от решаващо значение. Ще използват социалните платформи, за да се представят за готини пред младите", допълва още той.
Само че това, което се представя в TikTok е далеч от реалността и създава една фалшива представа за живота в подобни организации. Веднъж примамени там, новите членове трябва да се изправят пред рисковете от сблъсък с полиция, военни или конкуренти.
А начините за измъкване не са много. Животът в наркокартелите обикновено се оказва твърде кратък и съвсем не толкова бляскав, колкото в клиповете от TikTok.